В оперната вечер на програма „Христо Ботев“ представяме запис, предоставен от EBU от миналогодишното издание на Фестивала в Залцбург – „Така правят всички жени“ на Волфганг Амадеус Моцарт.
Заради кризата с СOVID-19 през 2020 година прочутият фестивал не успя да отпразнува подобаващо стотния си рожден ден. Но макар и не в пълния си мащаб – така, както е познат още от 1920 г., в условията на пандемия бе реализирана програма с 90 от предвидените 212 събития. В специално обръщение президентът на фестивала Хелга Рабл-Щадлер и нейният екип признават: „Фактът, че успяхме да дадем пример за силата на изкуството 100 години след основаването на фестивала и да съживим основополагащата му идея по най-впечатляващ начин, беше най-големият подарък за годишнината ни“.
Спектакълът се е състоял на 2 август миналата година на сцената на Голямата фестивална зала в Залцбург, мястото за централните оперни и концертни събития.
По повод стотното издание организаторите на Залцбургския фестивал признават, че не биха могли да си представят тази важна годишнина без опера на Моцарт. Така през месец юни 2020 г. се ражда идеята за нов, непланиран в предварителната програма проект. Поради изискванията за малък сценичен ансамбъл, като част от противоепидемичните мерки, се взема решението за нечувано кратък срок да се постави операта „Така правят всички жени“. Артистичният директор на фестивала Маркус Хинтерхойзер казва, че „Това е може би най-бързо реализираната оперна постановка в света“. Създаден в рамките на едва няколко седмици, спектакълът е обявен от вестник Die Welt за „най-добрия Моцарт в Залцбург от десетилетия насам“. Режисьор е реномираният Кристоф Лой, като голяма част от продукцията е отражение на неговата постановка от 2008 година във Франкфурт, с която печели престижната награда „Фауст“ в категорията за режисура в музикалния театър. На диригентския пулт е 34-годишната Йоана Малвиц, която е генерален музикален директор на Държавния театър в Нюрнберг. Младата диригентка се радва на постоянен успех в своята динамична кариера, в която често е първа или най-млада, а понякога и двете. За нея този спектакъл се явява двоен дебют: тя дирижира за първи път Виенската филхармония в Залцбург и е първата жена - диригент на оперна продукция на фестивала.
С цел спазването на противоепидемичните мерки, изискващи спектакълът да протече без антракт, продължителността на операта е съкратена с около 50 минути. В поредица от дълги телефонни разговори, Кристоф Лой и Йоана Малвиц заедно нанасят съкращения в речитативите и ариите, като се отказват от възможно най-малко цели номера: от първо действие отпада само арията на Деспина, а от второ – ариите на Ферандо и Гулиелмо. „С всяка нота, която отнемеш от Моцарт, те заболява сърцето“ – казва Малвиц пред Euronews, „но в един момент си казахме – нека не мислим какво трябва да изрежем, а как да извлечем колкото се може повече от духа на Моцарт“.
В ролите участва великолепен младежки състав: 29-годишната Елса Драйсиг – сопран с датски и френски корени; 34-годишната французойка Мариан Кребаса; 36-годишния баритон Андре Шуен, който е родом от Южен Тирол и говори три езика като родни: италиански, немски и ладински (Ladin), 31-годишния тенор Богдан Волков от Украйна, 58-годишния немски бас Йоханес Мартин Кренцле и 27-годишната очарователна французойка Леа Дезандре – възпитаничка на Уйлям Кристи, вече известна с впечатляващ репертоар от епохата на барока.
Всекидневникът Frankfurter Allgemeine Zeitung пише за спектакъла: „Мъдра, майсторска, изпълнена с любов: новата постановка на „Така правят всички жени“ от Моцарт е истински празник. Йоханес Мартин Кренцле е епохален Дон Алфонсо. Още като Бекмесер в байройтската постановка на „Нюрнбергските майстори певци“ на Бари Коски, Кренцле се доказа като превъзходен изпълнител, който знае как да придаде на певческата драма кинематографична интимност, прецизност и пестеливост“. Изявата на другите певци критикът коментира така: „С лекота, с радостна яркост и цялата сладост на младостта Елса Драйсиг пее ролята на Фиордилиджи. Мариан Кребаса, която преди три години изпя впечатляващо Секст в „Милосърдието на Тит“ на Моцарт, сияе в ролята на Дорабела от самото начало. Във всяка колоратура, във всяко размахване на технически суверенния ѝ глас вибрира жива фигура – жена, изпълнена със страст, отвращение, възторг или замисленост. Андре Шуен в ролята на Гулиелмо и Богдан Волков – Ферандо, са удивително гъвкави. Двамата завършват облога си с Дон Алфонсо като вокални хулигани, за да усъвършенстват все повече изкуството си: Шуен – до ласкава мекота с изящно трептящ тембър, Волков – до емоционалност, която може да бъде насочена както чувствено навътре, така и кипящо навън. А Леа Дезандре в ролята на Деспина, камериерката с пиперлив език, е просто върховна: сопранът ѝ е бърз като живак, играта ѝ е остроумна и в същото време загадъчна“.
За младата диригентка на спектакъла критикът от Frankfurter Allgemeine Zeitung споделя: „Йоана Малвиц прави така, че звукът на Виенската филхармония да се носи особено красиво. Оркестровата интимност е нейната силна страна, както и чувствителното дишане заедно с певците в каденците“.
След всепризнатия блестящ успех на премиерата на спектакъла „Така правят всички жени“, съставът е поканен в Залцбург отново и това лято, когато честванията по случай сто години от първото издание на фестивала продължават. Първият спектакъл на „Така правят всички жени“ се състоя на 6 август, има още три – на 9, 15 и 19, но тази година не е предложен запис от представленията за Еврорадио, тъй че слушателите на програма „Христо Ботев“ имат рядката възможност да чуят регистрацията от 2 август 2020.
Съдържание на операта „Така правят всички жени“ от В. А. Моцарт
След спектакъла, в минутите до полунощ, почитателите на Волфганг Амадеус Моцарт имат възможност да проследят и едно Моцартово матине, състояло се също в рамките на миналогодишното издание на Фестивала в Залцбург – на 8 август. Свири Оркестърът на прочутия Моцартеум, на диригентския пулт е Андрю Манзи. Изявеният английски музикант е главен диригент на Оркестъра на Северногерманското радио в Хановер от 2014 година. Той е специалист по тъй наречената „исторически информирана“ изпълнителска практика, многократно награждаван за звукозаписни албуми, в които участва както като диригент, така и като солист-цигулар. В програмата са включени Симфония № 35 в Ре мажор „Хафнер“, Концерт за валдхорна № 2 в ми минор със солист Роб ван де Лаар, знаменитата серенада „Малка нощна музика“ в Сол мажор и Концерт за пиано и оркестър № 26 в Ре мажор, известен като „Коронационен“. Солист е италианецът Франческо Пиемонтези – един от общопризнатите съвременни интерпретатори на Моцарт и ранните романтици.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Една много интересна фотографска изложба съчетава фотография, архитектура и разкази на хора, живеещи по покривите. Ще научите къде и докога можете да се..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg