Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Силвия Шаш на 70

Снимка: Klára Várhelyi

Силвия Шаш израства в музикантско семейство – майката е колоратурно сопрано, а бащата е преподавател в музикално училище. Родена е близо до Будапеща на 12 юли 1951 година. На 14 г. прави своя сценичен дебют в оперета от Адам с училищен оркестър. Скоро след това започва да следва в Музикалната академия „Ференц Лист“ и я завършва за две, вместо за пет години. Става част от Унгарската държавна опера за седем години, дебютира там през 1971 г. като Фраскита в „Кармен“ от Бизе. С голям успех пее още Фрая от „Рейнско злато“ от Вагнер, Виолета от „Травиата“ на Верди и Мими от „Бохеми“ на Пучини.

След 1975 г. започва международната кариера на сопраното с дебюта в „Отело“ на Верди на сцената на Шотландската опера. Година по-късно дебютира в „Ломбардци“ на сцената на Ковънт Гардън, през следващата година се връща в ролята на Травиата. През 1977 г. прави своя италиански дебют в Торино като Лейди Макбет, в същата година е и знаковата й поява в Метрополитън (единствена на тази сцена) като Тоска с Хосе Карерас и Ингвар Виксел. През 1978 г. дебютира в Ла Скала с Пласидо Доминго в „Манон Леско“ на Пучини под диригентството на Жорж Претр.

Силвия Шаш има щастието да се докосне на сцената и до легендарните артисти от златната епоха на оперното изкуство като Борис Христов, Алфредо Краус, Джузепе Тадеи, диригентите – Де Фабритис, Молинари-Прадели, Алберто Ереде, както и до следващото знаменито поколение – Доминго, Карерас, Капучили, Брузон, Шолти, Гардели, Бърнстейн... Сценичната кариера на сопраното продължава 24 години, цялостната – над 40-сет. Занимава се активно с литература, изобразително изкуство, преподавателска дейност.

Само две години след първия си професионален спектакъл Силвия Шаш печели Международния конкурс за млади оперни певци в София, оставяйки ярка диря в съзнанието на българската публиката като Травиата. Често след това говори с много любов за срещите си с нашата сцена.
Наричат я през годините „новата Мария Калас“, сравнение, който не ѝ е по вкуса (по-нейните думи Калас не заслужава да бъде приравнявана с никой следващ). „Титлата“ е измислена от журналисти в Екс-ан Прованс по време на първата ѝ поява там като Травиата.

„Това, разбира се, е комплимент, но не помага, а създава трудности. Калас е уникална! Може би за журналистите е интересно да титуловат, но за певеца е все едно да му стовариш сто килограма на плещите. Навсякъде ме сравняваха с нея. Да, това е комплимент, но не помага.“ – споделя певицата.

Силвия Шаш е само на 25 г., когато е поканена от Калас в дома ѝ в Париж.
„Всичко започна, когато бях във Виена за подготовка на Аида във Виенската Щатс-опера. Диригентът беше Ленард Бърнстейн. Той искаше да промени заглавието и да дирижира Фиделио, защото през същата година беше записал интегрално всичките симфонии на Бетовен и искаше да остане в тази „вселена“. Затова от театъра ми предложиха вместо Аида да направя Леонора. Казах – не! Това е толкова специална и трудна партия, моят глас не е подходящ за нея. Едно е да пееш концертно ария от Бетовен, но цялата партия е ужасно трудна! И така, ръководството на театъра ни помоли да се разберем. И ние се срещнахме в „Сахер Хотел“ във Виена. Той ме погледна в очите и каза – „Приличаш на неродената дъщеря на Мария Калас!“ Може би характерът ми или нещо във физиката го е провокирало, не зная… И помня, че тогава пяхме в дует. Той беше моят Радамес! (разказва Силвия Шаш с усмивка)

Идеята да ни срещне с Калас се роди тогава и той реши да организира всичко. Попита ме дали съм съгласна. Казах – разбира се, тя беше мой идол! Но си помислих – това е една мечта, която няма как да се случи... След известно време, при едно мое гостуване на фестивала в Залцбург, получих обаждане от негов секретар. Всичко за срещата беше готово. Трябваше да отида на уречената дата в Париж. Калас отказа присъствие на каквито и да било журналисти, покани само мен и съпруга ми. Тези пет часа белязаха живота ми нататък. Бърнстейн беше на записи и се присъедини към нас за половин час. Това, което всъщност ни доближава една до друга е абсолютното разбиране, че изкуството е посвещение, непрестанно задълбочаване, усъвършенстване, изучаване, търсене, което изисква цялата ти любов и енергия...“

В същото интервю от 2012 г. Силвия Шаш разказва, че при отбелязване на нейната 40-годишна творческа дейност е получила най-поетичното признание от управата на френския град Нант. След прожекция на филма „Травиата“ с нейно участие и подарили наречен на нея специален сорт камелия, който оттогава носи името „Камелия Силвия Шаш“!
„Ако бяха нарекли звезда с моето име, нямаше да съм толкова щастлива, защото цветето можеш да докоснеш. Разбира се, това е и красиво признание за моята „Дама с камелиите“...“



Силвия Шаш получава много и различни отличия за своята дългогодишна артистична дейност, също и като преподавател с ежегодни майсторски класове по цял свят и като жури на престижни конкурси.

В предаването „На опера в събота“ на 17 юли от 20 часа звучат откъси от „Травиата“, „Макбет“, „Дон Карлос“ на Верди, „Норма“ от Белини, „Тоска“, „Мантията“ и „Манон Леско“ от Пучини, „Замъкът на херцога Синята брада“ от Барток, „Четири последни песни“ от Рихард Щраус и др.

Снимки: Фейсбук страница на Силвия Шаш

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Седмо издание на Международния конкурс за композиция "Начинаещи артисти"

Срещаме ви с българската композиторка Албена Врачанска, създател и президент от 2009 година на Международния конкурс за композиция "Начинаещи артисти", организиран с подкрепата на Люксембургското министерство на културата. Конкурсът е насочен към деца и млади композитори, както и към написването на педагогически произведения. Това е културна и..

публикувано на 20.03.25 в 17:50

Noise Linguistix и Стив Хамилтън с първи съвместен концерт в София

"Винаги съм си мислил, че са неведоми пътищата на музиката и на това как тя ни влияе. Някои казват, че тя е най-великото изкуство, аз съм малко резервиран към това твърдение защото все пак има и други изкуства" – думи на контрабасиста и автор Михаил Иванов-Мишо, към които той добавя и следното – "Изкуството, като цяло, е велико, но музиката затова..

публикувано на 20.03.25 в 16:35

"Годсмак" започва европейското си турне от София

"Вие сте велики. Това е най-якото ни шоу от цялото турне. Започвам да чувствам страната ви като свой втори дом. Със сигурност ще се върнем", заяви вокалистът на "Годсмак" Съли Ерна на разпродадения концерт в препълнената зала "Арена Армеец" през октомври 2022 година. Дойде денят харизматичната банда да изпълни това свое обещание. Тя идва за..

публикувано на 17.03.25 в 14:33
Оркестър

Концертът "Майсторите на белкантото" гостува в Самоков и Ботевград

Концертът "Майсторите на белкантото – Росини, Доницети и Белини" ще гостува в Самоков на 17 март в залата на Читалище-паметник "Отец Паисий" и в Ботевград на 18 март в залата на Народно читалище "Христо Ботев 1884". Оркестър "Митонисимо" заедно с четирима солисти – оперни певци, под диригентството на маестро Огнян Митонов, ще изпълнят оперни и..

публикувано на 15.03.25 в 09:20

100 години от рождението на тенора Никола Николов

На 23 март се навършват 100 години от рождението на любимия български тенор от втората половина на ХХ век – Никола Николов. В предаването на 15 март в негова чест ще прозвучат архивни записи на музика от Верди, Леонкавало и Росини.  Ще чуете в цялост и прочутата опера "Турандот" от Джакомо Пучини в запис от 10 ноември 1965 г. със солистите, хора и..

публикувано на 15.03.25 в 08:05