На 24 септември 1819 г. в театър „Сан Карло“, Неапол, е премиерата на операта „Жената от езерото“ на Джоакино Росини. Либретото е на Андреа Тотола по едноименната поема на сър Уортър Скот. Действието е ситуирано в Шотландия по времето на крал Джеймс V. Както винаги в операта, и тук става дума за любов, съперничество, ревност, борба за свобода, но за разлика от много други творби – тук финалът е щастлив.
„Жената от езерото“ е една от десетте опери, които Росини създава за великолепната оперна примадона Изабела Колбран, за която се жени през 1822 г. Някои от женските партии в тези опери и днес се смятат за изключително трудни и единици са певиците, които се наемат да ги изпълнят. Това са „Елизабета, кралица на Англия“, „Отело“, „Армида“, „Мойсей в Египет“, „Ричардо и Зораиде“, „Ермионе“, „Жената от езерото“, „Мохамед II“, „Зелмира“, „Семирамида“.
От цялата тази поредица за първи път в България на 9 юли ще бъде представена „Жената от езерото“. С нея ще бъде открито второто издание на фестивала „Музи на водата“ на езерото Панчарево.
„Миналата година Искър беше превърнат в река Рейн. Тази година „Жената от езерото“ – в Панчарево – каза акад. Карталов. Една истинска емоция да претворим режисура, сценография и природни дадености в една съвсем нова драматургия и с едни великолепни артисти. На първо място от България, от Венецуела, Италия и Чили... От 30 май до ден-днешен ние сме направили над 330 представления. Бяхме пример за цял свят как изкуството може да бъде живо и вечно... На този фестивал в трите жанра – опера, балет и мюзикъл ще направим около 50 представления... Догодина мислим за „Летящият холандец“.
В звуковия файл чуйте запис от пресконференцията с участието на Николай Гюров – кмет на община Панчарево, Георги Спасов – изпълнителен директор на „Хели Ер“ и на акад. Пламен Карталов – директор на Софийската опера.
Мястото, на което ще се проведе второто издание на фестивала „Музи на водата“, е изцяло обновено. Има нова сцена, нова трибуна за публиката с 800 места, гримьорни за изпълнителите, място, където да бъде оркестърът, за да не зависи от природните стихии. Обновено е изцяло и околното пространство. Както миналата година, и сега ще има осигурен транспорт от спирката на метрото на „Интер експо център“ до сцената на Панчарево преди спектакъла и след това за прибиране.
Преди година на първото издание на фестивала бяха представени "Мама миа!", "Рейнско злато", „Лебедово езеро", "Кармина Бурана" и "Зорба Гъркът".
Днес вече има специално подготвена за събитието премиера. Фестивалът ще бъде от 9 юли до 19 септември. Ще бъдат играни още мюзикълите „Шрек“ и „Мама миа!“, оперите „Селска чест“ и „Джани Скики“, „Пепеляшка“, „Мадам Бътерфлай“, „Евгений Онегин“, „Кармен“, балетите „Лебедово езеро“, „Дон Кихот“, „Танго“.
Новата постановка „Жената от езерото“ ще има общо осем представления – от 9 до 18 юли. Режисьор е акад. Пламен Карталов, диригент е Франческо Роза, сценографията е на Борян Белчев, костюмите на Християна Михалева-Зорбалиева.
Съставите са два и обединяват наши и гостуващи солисти. Всички са много мотивирани и възхитени от възможността да пеят в тази опера. За всички партиите са дебютни.
Ето какво споделиха изпълнителите:
Мария Радоева – Елена: „Много ми харесва мястото. Вярно е, че операта трябва да се изпее, но тя все пак е визуално изкуство и съм за всякакви експерименти, които допринасят за атмосферата и правят нещо още по-красиво и ефектно“.
Станислава Момекова – Елена: „Ролята е прекрасна. Бях скептична, защото музиката е много трудна, майсторска, бравурна. Не е „Севилският бръснар“. Нещо съвсем различно е и е много красиво. Музиката е кадифяна… Много съм щастлива“.
Хрисимир Дамянов – Уберто или крал Джеймс V: „Това не е граф Алмавива от „Севилският бръснар“, който пише писма, прави серенади, който разчита на някой да измисли хитър план, за да го заведе в дома на неговата любима. Не е и Дон Рамиро от „Пепеляшка“, който също разчита друг да му каже къде да намери добра съпруга… Крал Джакомо е сигурен, уверен в себе си, знае какво да прави… Не съм се двоумил, не съм отказвал роля в Софийската опера. Обичам предизвикателствата.“
Франсиско Брито - Уберто или крал Джеймс V: „Мястото много ми харесва. В началото ми се струваше нещо твърде странно, но вече съм сигурен, че всичко се развива много добре. Предпочитам да пея в белкантови опери. От доста време съм се специализирал конкретно в Росиниевите герои, така че Росини е моят композитор“.
Валерио Борджони - Родриго: „Чувствам се прекрасно. Мястото е прекрасно, където диша и душата, и тялото. За първи път пея в спектакъл на открито. Много е добре. Няма разлика от това да пея на закрито. Тази роля за мен е дебют. Мога да кажа, че всичко е дебют за мен. В операта съм воин, варварин, викинг, много силен човек, който много обича своята бъдеща съпруга Елена, но трябва да я преотстъпи на своя приятел крал Джакомо V”.
Диего Годой – Родриго: За първи път изпълнявам тази роля, това е дебютът ми. Но от няколко години кариерата ми е свързана с белкантови роли и най-вече росиниеви партии. Признавам, че в България се чувствам прекрасно. Много ми харесва страната. Храната е превъзходна. Хората са много мили. Колегите са невероятни. Ще бъде хубав спектакъл“.
Петър Бучков – Дъглас: „Това е първата Росиниева сериа роля. До сега съм изпълнявал буфо партиите в „Севилският бръснар“, „Италианката в Алжир“. И много се вълнувам. Росини не е лесен за пеене и в буфа репертоара, а сега виждам, че и тук има доста вокални изпитания, които всеки един от певците трябва да преодолее“.
Цвета Сарамбелиева – Албина: „Ролята ми е малка, но много интересна… Мястото е много интересно, красиво е. За първи път пея на тази сцена“.
Виолета Радомирска – Малкълм: „Получих предложение миналия ноември... познавам много добре операта и тъй като съм пяла почти всички мецосопранови роли от репертоара на Росини, знам, че това са две роли – Малкълм и Арзаче, които до този момент не бях пяла и знам, че е за гласа ми, така че не се наложи да мисля".
Александрина Стоянова - Малкълм: „Да пееш Росини в България е мечта за всеки мецосопран, а тази роля дава изключително много за израстването му. За мен това е първата Росиниева роля, и четвъртата мъжка партия в моята кариера. Усещам я специална и близка. За мен е привилегия да участвам в българската премиера на операта“.
В звуковия файл може да чуете какво разказват певците за вълненията и предизвикателствата, които преживяват с новите партии.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg