Русенската филхармония под диригентството на Димитър Косев ще изпълни за първи път в България първа част на Симфония №10 от Лудвиг ван Бетовен в Ми-бемол мажор на 30 юни в сряда в зала „България“. Концертът включва още Увертюра Егмонт и „Императорският“ концерт за пиано и оркестър №5 със солист известния пианист Иван Янъков. Музикалното събитие е част от програмата на 52-рото издание на Международния фестивал „Софийски музикални седмици“.
Освен че е възпитаник на австрийската школа, Димитър Косев вижда, как много хора си публикуват и слушат в интернет въпросната първа част от Десетата симфония на Бетовен, той също е заинтригуван от това „хипотетично“ произведение и решава, че точно с него ще участва на Софийски музикални седмици, където е поканена Русенската филхармония. Димитър Косев разказва, че един музиковед и композитор от Манчестер – Бари Купър през 60-те години открива около 250 такта от Бетовенови скици, разхвърляни във фрагменти и теми, и през 1981 година дописва около 16 минути от Десетата симфония, като още същата година тя е изпълнена в Лондон.
Според Димитър Косев, колкото и въображаема да е тя, от всичките 250 скици може да се предположи, че Бетовен е имал желание да я напише. Доказан е фактът, че великият композитор е искал прочутата Симфония №9 да е от три части, а последната четвърта част да е отделно произведение с хор и солисти, но в крайна сметка ги събира и така се получава тази най-известна Девета симфония на Бетовен. Споровете са много, колко недовършени произведения има Бетовен, но проблемът при композиторите от класицизма и преди него е, че всичко е написано на хартия и може да бъде изгубено, но и всеки момент пък на някой таван в Баден, Бон или Виена може да бъдат открити нов квартет, нова симфония или партитура на концерт за пиано, казва Димитър Косев.
Според него слушателите ще усетят в тази първа част на Десета симфония малко и Шуман, и Шуберт, ще чуят и един особен тип романтизъм. Диригентът смята, че Бетовен е искал да каже нещо друго, но така или иначе тя трябва да бъде изсвирена в България и той поема този риск заедно с русенските филхармоници.
Чуйте повече в звуковия файл.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg