За четвърти пореден път София хартиен арт фест гостува на НДК. Представени са две хартиени експозиции, които си контрастират, но същевременно се допълват – експозицията „Аматерас годишна изложба за хартиено изкуство” и „Орнаменти” – самостоятелна изложба на Красимира Дренска. Откриването и на двете е на 10 юни от 18.00 ч., а публиката може да ги види до 30 юни 2021 г.
Двете локации на НДК – фоайе „Запад“ и Мраморно фоайе – са традиционни за фестивала. Във фоайе „Запад“ се представя годишният международен конкурс „Аматерас“ с връчване на наградите от журито по време на официалното откриване на 10 юни.
Концепцията на конкурса, водещ началото си от 2009 година, първоначално акцентира върху малък формат на произведенията, но в НДК се излагат инсталации и обекти в голям формат. Целта е те да се впишат в интериора на Двореца, като допълват внушението за монументалност и светлина в пространството. Така в партньорство с НДК конкурсът се разгръща в атрактивен и мащабен проект. Произведенията са в широкия диапазон – от инсталации до обекти и пана.
В експозицията са включени 60 автори от 23 държави, сред които има утвърдени млади артисти, зрели, както и търсещи експерименталните форми. Голямата част от тях са членове на Световната асоциация на авторите, работещи с хартия (IAPMA). Асоциацията е традиционен партньор на фондация „Аматерас“ в различни проекти и спомага за представянето на България като важен център за развитието на хартиеното изкуство.
Сред участниците са: Летисия Бургос, Елиана Анхина, Анжела Барбу,, Какуко Ишии, Ацуми Мурата, Норико Амано, Кенджи Сато, Нобуко Уеда, Сумие Муцура, Хелене Чахер, Верена Фрейдрих, Мариан Коломбани, Брюно Давид, Марсел Бенаму, Мирослав Брош, Карън Траск, Йосефа Гал и др.
Българските автори с всяко следващо издание засилват интереса си към това изкуство и тази година сред тях се отличават: Анна Бояджиева, Атанас Михалчев, Мартина Караиванова, Валентин Бакърджиев и др.
Важен акцент в програмата е състезанието за юноши JAPAN BOWL, което се провежда за 3-ти пореден път на 12 юни в мраморното фоайе на НДК. Събитието е под патронажа на Посолство на Япония и представя японския език и култура. Форумът всяка година става все по мащабен, а членовете на журито са от Японска фондация, Министерство на външните работи и Посолство на Япония в България. Състезанието се утвърждава като най-голямото в Европа.
Фондация „Аматерас“, като организация, наградена от Правителството на Япония за представяне на японска култура в България и българска култура в Япония, е избрана за главен организатор на събитието у нас.
Другата изложба в НДК е самостоятелна изява на наградената българска авторка от „Аматерас“ 2020. Красимира Дренска е един от артистите, които са участвали във всички издания на конкурса и изборът ѝ от журито е дългоочакван. Тя е позната с произведения от рециклирана хартия, свързани с човешки послания и детайли от действителността. Проектът „Орнаменти“ е с фокус към рециклиране на отпадъчни хартиени продукти.
Ето какво казва самата авторка за тази колекция:„…Основният визуален елемент в композициите е орнаментът, който според архаичните представи е ключ към овладяването на суровия природен материал, от който са изработвани предметите за бита. Едва когато даден предмет бива украсен с орнаменти, става подвластен на човека и може да му служи. Следвайки тази идейна линия, аз изграждам система от орнаменти, които организират материала от хартиена „каша“ в няколко серии произведения, препращащи към теми за сътворението, вселенската хармония, космическия баланс, пътя към постигане на равновесие.“
Изложбата може да бъде видяна всеки ден от 10.00 до 19.00 ч.
Събитията от София хартиен арт фест са част от инициативите по повод 40 години от създаването на НДК.
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов и Кристина Грозева взе " Златна роза " за най-добър филм на тазгодишния 42-ри фестивал на българското кино във Варна. За журито, публиката и Съюза на българските филмови дейци той беше..
Нека наречем "Х " точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме " за пред хората " , който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато..
Легендарната германска група "Рейдж" се завръща в България. Концертът, който предстои в столичния клуб "При Черепите" на 6 октомври, е част от световното турне на бандата по случай нейната 40-та годишнина. Бързи, мощни, здрави, размазващи – такива са изпълненията на "Рейдж": пропукват стени и срутват пласт след пласт всичко, което изглежда неподвижно,..
Лабиринтите на фалшификациите и полуистините от вчера и днес ще преброди всеки посетител на пътуващата изложба Fake (f)or Real на Дома на европейската история в Брюксел, която гостува на Националния етнографски музей до 20 октомври . За човечеството, което във всяка епоха е било мамено, и за мащабния разказ в изложбата в "Terra Култура"..
"Библиотека "Седемте хълма" събира историческата памет на Пловдив и е своеобразна художествена хроника на града под тепетата", започва представянето си Стойо Вартоломеев, собственик и управител на издателска къща, в ефира на рубриката "Културен отпечатък" на предаването "Terra Култура". Той споделя своите впечатления и мотиви зад създаването на..
Ден след Международни яден на глухите хора ви срещаве със Силвия Маринова, жестов преводач с повече от 35 години опит. Тя не разглежда своята професия..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Едва ли са много хората, които ще кажат, че не се вълнуват как ще се представят и какво впечатление ще създадат за себе си при първа среща. Още по-малко..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg