Музиката, проявена като „творчество на мига“, или наричана днес музикална импровизация, съпътства човека от зората на неговото осъзнаване като създател на чисто изкуство. Неслучайно, тъкмо в света на джаза този импулс започва сякаш истински „да плува в свои води“. И макар че професионалните занимания в това направление се формират тогава, когато жанрът за първи път получава наименованието „джаз“ през 1917 г., днес джазът е всепризнат като мястото, където въображението на творците преминава отвъд границите на зримите хоризонти.
Такава е идейната насока и на поредното издание на Младежкия джаз фестивал София 2021, който си поставя за цел отново да обедини композитори, импровизатори и изпълнители, при това не само професионално изкушените, но и любители, вдъхновени от желанието да се впуснат в приключението, наречено създаване и изпълнение на джаз.
Фестивалът ще се проведе от 21 до 26 юни в столицата и, както подобава на подобен форум, предлага на публиката и участниците пъстра палитра от празнични емоции, включваща конкурсна и концертна програма, както и редица съпътстващи събития.
За джаза може да се говори дълго, и въпреки това разказът да не свършва, защото, както обичат да казват джазмените, той е една безкрайна приказка. Ще се убедите в това и от думите на музикалния педагог и композитор Йордан Владев – един от организаторите на форума, който сподели за идеите, целите и насоките на фестивала, неговата програма, регламент за участие и съпътстващите събития.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg