Книгата на д-р Слава Янакиева „Християнското кино. Топики на сакралното в кинематографията“ е може да се каже първопроходник, тъй като у нас „теорията на религиозното кино е почти напълно неизвестна“, както отбелязва авторката и добавя, че „по тази причина настоящата книга черпи вдъхновение и критически подход от традицията на външни за нашето академично пространство автори“.
Спирайки се на филми от различни периоди на развитието на киното, Слава Янакиева проследява как във времето европейските режисьори интерпретират в тях християнските теми, като адресира текста към възможно по-широка публика. Инересът ѝ е към филми като „Евангелие по Матея“ на Пиер Паоло Пазолини, „Страстите Христови“ на Мел Гибсън, „Огледалото“ и „Соларис“ на Тарковски, „Седмият печат“ на Бергман, „Меланхолия“ на Ларс фон Триер, „Дървото на живота“ на Теренс Малики много други, без да се търси изчерпателност, а по-скоро философско осмисляне и анализ „на възможността и начините на транслация на богословските теми във визуалната култура и съответно в киното“.
Както самата отбелязва: „Киното има щастието да се е появило твърде късно, за да страда от еволюционистката болест на останалите „традиционни“ изкуства. То има свободата да избира своя инструментариум сред всички вече налични жанрове и исторически периоди, както и задължението да изработи специфично свой, основаващ се на спецификата на кинематографското изкуство. Това, разбира се, предполага прилични интердисциплинарни познания, а що се отнася до дисциплината „религия и кино“ – добра информираност в областта на богословието и религиозната образност едновременно със специфично кинематографичната осведоменост. Без претенция за някакъв съществен успех, в тази книга се опитах да засегна, макар и частично, огромната тема за отношения и влияния от описания характер.“
Чуйте д-р Слава Янакиева
Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация. Автор е на книгите:..
"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room. Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..
Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..
В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..
Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Ден на Европейската лаборатория по молекулярна биология (EMBL) в България ще се проведе на 27 февруари от 10 часа в аулата на СУ "Св. Климент..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg