Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиосимфониците – нова рубрика в Неделния следобед

Симфоничният оркестър на БНР, диригент Марк Кадин.
Снимка: Здравко Петров

В навечерието на Деня на светите братя Кирил и Методий класическият музикален блок на програма „Христо Ботев“ – „Неделен следобед“, започва нова рубрика, в която продуцентът на симфоничната музика в Музикалната къща на БНР Марио Ангелов, ще представя звукозаписната дейност на СО на БНР. Целта на рубриката е да акцентира върху специфичната за един радиооркестър работа и на първо място върху изпълняването и регистрирането на българска музикална класика.

„Този оркестър продължава да извършва една, така да се каже, възрожденска дейност по записване и поддържане на българската професионална музикална култура“ – казва продуцентът.


В едно от първите си интервюта за програма „Христо Ботев“ на БНР през 2017 г. главният диригент Марк Кадин, току-що встъпил в длъжност, убедено заяви, че репертоарната му политика ще включва на първо място регистрации на българска музика, като предимство ще се дава на българските творби, които не са записани досега. 

„Това първо е естествено“ – казва Марио Ангелов. „Второ, аз също смятам, че това е основна функция и задача. Освен това в момента БНР се явява единствен продуцент на тази музика: първо – историческата авторска българска музика, второ – съвременната авторска музика. Ние ако не правим това, какво друго да правим?... От 2017 година бих казал, че основната ни дейност е записване и в последно време даже издирване на забравени, пролежали десетилетия композиции. Бързам да кажа, че не всички от тях са със супер високо професионално издържано качество (в смисъл на добра оркестрация, или добро изграждане на формата), но нека да не забравяме, че ако става дума за композиции, които са писани през 30-те години на ХХ век, това са творби, с които нашите тогава професионални автори са правили първи опити“.

Марио Ангелов
Разисквайки репертоарната политика на главния диригент Марк Кадин продуцентът на СО на БНР споделя: „Всъщност се оказа, че един небългарин е доста добър и голям патриот. 

Но това е защото той е такъв човек и така е възпитан. Аз мисля, че ако беше отишъл да ръководи симфоничния оркестър на Китайското национално радио, сигурно щяха да записват само китайска музика… 

Марк Кадин като висок професионалист идва със своята школовка: трябва нотата, която е написана, в съотношението и оркестрацията, каквато е, да бъде изпълнена. 

И тук няма никакво значение, дали е две четвърти, шест четвърти, или седем осми… Ние с него имаме пълно единомислие по един въпрос: има като че ли някаква насложеност в изпълнението (особено на тези симфонични и камерни композиции, които са в неравноделен размер) за едно излишно и изкуствено подчертаване на този неравноделен размер. 

Там, където има сложен акцент от автора, нека да си го има. Но където няма, всъщност не трябва да се прави едно такова „дебелашко затормозяване“ бих го нарекъл – удар или с пета, или направо с коляно или с лакът! И само и единствено по този начин да покажем, видите ли: „Ах! Как го усещаме този български ритъм!!!“. Това на мен не ми харесва… 

Един страничен поглед, в който има и обединяване на метрични времена, или пък различен подход към изграждане на цялата форма – аз мисля, че българската музика само печели от това. Ние също трябва да се опитаме да направим една метарефлексия за себе си – да се погледнем отстрани и да си дадем сметка, че не всичко започва с нас и не ние сме най-велики. Да, има нещо много характерно, но то е част от общите културни постижения“.

Рубриката на Марио Ангелов „Радиосимфониците“ ще можете да слушате веднъж месечно в неделя, от 15.10 до 16.00 часа.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мирослава Кацарова

Back to the Cinema с Мирослава Кацарова

Преди точно 10 години се появи една от емблематичните концертни програми на българската джаз вокалистка Мирослава Кацарова, наречена CINEMA. Тя включваше музикални теми и песни от филми, свързани основно с европейското кино. Сред филмите, чиято музика бе интерпретирана от Мира и нейния джаз квартет (Мирослав Турийски, Веселин Веселинов Еко, Христо..

публикувано на 25.12.24 в 11:27
Мария Мира Христова, инж. Васил Ботев и Людмила Лазарова с вълшебното

За песента "Копче-топче" или как на Коледа стават чудеса

Песента "Копче-топче" пристига директно в радиоефира от творческата работилница на инж. Васил Ботев и певицата Людмила Лазарова в навечерието на Светлите празници. Процесът на създаването на песента и историята на инж. Васил Ботев започва в разгара на лятото в предаването "Terra Култура". Тогава пожелания за творчески успех отправя и Мими Колева..

публикувано на 25.12.24 в 09:11

Стенли с коледен концерт

Нощта на Коледа може да стане още по-красива с музиката на Стенли. Харизматичният артист ще пее в Sofia Live Club, където ще излезе на сцената със своята група в 22 часа в коледната нощ.  Много rock’n’roll, стил и класна българска музика обещава Станислав Сланев-Стенли на своята публика, а празничната му програма от най-добри песни е взела..

публикувано на 24.12.24 в 17:50
Сцена от спектакъла на „Джани Скики“

Отзвук от бляскавото начало на Фестивала за оперно и балетно изкуство в Стара Загора - 2024

През далечната 1967 година легендарният диригент Димитър Димитров слага началото на Декемврийските музикални дни в Стара Загора. След откриването на новата сграда на Операта в началото на 70-те години на ХХ век, дните прерастват във Фестивал на оперното и балетното изкуство (ФОБИ) – едно от най-значимите музикални събития на България. Тазгодишното,..

публикувано на 23.12.24 в 12:15

Вечер с вокалното майсторство на Райна Кабаиванска

В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен отпечатък с интерпретациите си на знакови образи от оперната литература. Дълбоките емоционални превъплъщения, които раздава от сцената намират отклик в уважението и любовта, които публиката ѝ..

публикувано на 21.12.24 в 07:55