Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Радиосимфониците – нова рубрика в Неделния следобед

Симфоничният оркестър на БНР, диригент Марк Кадин.
Снимка: Здравко Петров

В навечерието на Деня на светите братя Кирил и Методий класическият музикален блок на програма „Христо Ботев“ – „Неделен следобед“, започва нова рубрика, в която продуцентът на симфоничната музика в Музикалната къща на БНР Марио Ангелов, ще представя звукозаписната дейност на СО на БНР. Целта на рубриката е да акцентира върху специфичната за един радиооркестър работа и на първо място върху изпълняването и регистрирането на българска музикална класика.

„Този оркестър продължава да извършва една, така да се каже, възрожденска дейност по записване и поддържане на българската професионална музикална култура“ – казва продуцентът.


В едно от първите си интервюта за програма „Христо Ботев“ на БНР през 2017 г. главният диригент Марк Кадин, току-що встъпил в длъжност, убедено заяви, че репертоарната му политика ще включва на първо място регистрации на българска музика, като предимство ще се дава на българските творби, които не са записани досега. 

„Това първо е естествено“ – казва Марио Ангелов. „Второ, аз също смятам, че това е основна функция и задача. Освен това в момента БНР се явява единствен продуцент на тази музика: първо – историческата авторска българска музика, второ – съвременната авторска музика. Ние ако не правим това, какво друго да правим?... От 2017 година бих казал, че основната ни дейност е записване и в последно време даже издирване на забравени, пролежали десетилетия композиции. Бързам да кажа, че не всички от тях са със супер високо професионално издържано качество (в смисъл на добра оркестрация, или добро изграждане на формата), но нека да не забравяме, че ако става дума за композиции, които са писани през 30-те години на ХХ век, това са творби, с които нашите тогава професионални автори са правили първи опити“.

Марио Ангелов
Разисквайки репертоарната политика на главния диригент Марк Кадин продуцентът на СО на БНР споделя: „Всъщност се оказа, че един небългарин е доста добър и голям патриот. 

Но това е защото той е такъв човек и така е възпитан. Аз мисля, че ако беше отишъл да ръководи симфоничния оркестър на Китайското национално радио, сигурно щяха да записват само китайска музика… 

Марк Кадин като висок професионалист идва със своята школовка: трябва нотата, която е написана, в съотношението и оркестрацията, каквато е, да бъде изпълнена. 

И тук няма никакво значение, дали е две четвърти, шест четвърти, или седем осми… Ние с него имаме пълно единомислие по един въпрос: има като че ли някаква насложеност в изпълнението (особено на тези симфонични и камерни композиции, които са в неравноделен размер) за едно излишно и изкуствено подчертаване на този неравноделен размер. 

Там, където има сложен акцент от автора, нека да си го има. Но където няма, всъщност не трябва да се прави едно такова „дебелашко затормозяване“ бих го нарекъл – удар или с пета, или направо с коляно или с лакът! И само и единствено по този начин да покажем, видите ли: „Ах! Как го усещаме този български ритъм!!!“. Това на мен не ми харесва… 

Един страничен поглед, в който има и обединяване на метрични времена, или пък различен подход към изграждане на цялата форма – аз мисля, че българската музика само печели от това. Ние също трябва да се опитаме да направим една метарефлексия за себе си – да се погледнем отстрани и да си дадем сметка, че не всичко започва с нас и не ние сме най-велики. Да, има нещо много характерно, но то е част от общите културни постижения“.

Рубриката на Марио Ангелов „Радиосимфониците“ ще можете да слушате веднъж месечно в неделя, от 15.10 до 16.00 часа.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36