„Русалка“ под режисурата на Ото Шенк се появява на сцената на Мет през 1993 година, възобновена е през 2014 г. Декорът е дело на Гюнтер Шнайдер-Симсън, реалистичен и детайлен до „последното цветенце на горската поляна“. Това е една живописна и пъстра постановка, достойна за илюстриране на луксозна детска книга, затова и критикувана. На фона на най-новите прочити, които представят историята извън приказния сюжет и се концентрират върху драмата, „поостарялата“постановка на Мет е една истинска почивка за сетивата всъщност. Издадена е и от Декка на DVD. Основните критики към тази продукция са за едноизмерност и статичност.
Последните сценични версии на мистичната приказка на Дворжак разглеждат водната нимфа като архетип на фаталната жена: проститутка, травмирана балерина от театрална трупа, както и въображаем женски образ, който в съновидение събира в едно лице неуспешните връзки на застаряващ мъж от работническата класа (Водния дух). Повечето съвременни трактовки разказват за някакво насилие. Няма как да не направи впечатление сериозният конфликт с музиката на Дворжак и нейните красиви приказно-фолклорни цветове – брутална визия тук никак не подхожда!
Рене Флеминг е най-успешната Русалка на нашето време, с участие в седем постановки! В началото на своята кариера, още в студентските си години, тя пее прочутата „Песен към месеца“ на прослушване в Метрополитън, което печели. През 1990 г. дебютира в ролята в Сиатъл, а през 1991 г. дебютира в Метрополитън в „Сватбата на Фигаро“ и през 1997 г. е за първи път Русалка в Ню Йорк. Тази роля е знакова в кариерата ѝ, заедно с Графинята от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, Маршалката от „Кавалерът на розата“ на Щраус и Дездемона от „Отело“ на Верди. Смята се, че именно участието ѝ в цикъла от спектакли през 2014 г. в Метрополитън опера е нейното прощаване с Русалка.
Въпреки забележките в пресата, че звучи и изглежда „безстрастно“ като „подплатена с ботокс“ героиня на Дисни, облечена като Барби, Рене Флеминг не спира да впечатлява с неповторимия си безупречно елегантен и пълнокръвен стил на пеене.
В спектакъла от 8 февруари 2014 г., който може да слушате на 15 май от 20 часа по програма „Христо Ботев“, участват още Пьотр Бечала, Долора Заджик, Джон Релией, Емили Маги и др. Съставите на Метрополитън опера дирижира Яник Незе-Сеген.
Съдържание на операта „Русалка“ от Антонин Дворжак
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg