Какво представлява емоционалното учене? Как може то да бъде интегрирано в нашата образователна система?
Темата коментира в “Нашият ден“ Юлия Мишкова, учител по история.
“Емоциите като начин на преподаване и развиване на социалните умения не са нещо ново. Ако се върнем много назад във времето, когато изобщо са започнали дискусиите какви следва да бъдат целите на образованието, още тогава започват и отговори, в които виждаме, че фокусът на развитие на всеки един ученик в образователната система, би следвало да бъде холистичен и да засяга и неговото личностно развитие.“
“Това не е нещо ново, но със сигурност е нещо, което излезе на преден план в последните години. Какво всъщност означава да работим за социално и емоционално учене и социално емоционално развитие на един ученик? Отговорът е много кратък. Това означава да работим за развитието на неговата личност. Така че всеки един ученик, който следва да завърши училище в един момент, да се реализира в своя живот, да може да се справя със своя вътрешен свят и с всичко, което му се случва като интеракции със социума.“
Образователната система у нас
“Първата стъпка за връщането и изкарването на фокус на социалното и емоционалното учене е всъщност самата роля на учителя и неговото индивидуално, личностно и професионално развитие. За да може учителят да развива цялостно своите ученици и да развива съответните нагласи в своите ученици, е редно и той самият да обръща внимание на своя вътрешен свят, за да рефлектира по същите области, по които следва да работи с учениците си, така че да го прави максимално пълноценно.“
“Това е първата стъпка и си мисля, че тя частично е залегнала на ниво учебни програми в нашата образователна система. И все повече излиза на преден план като област, върху която учителите да се развиват, да споделят опит и да се учат един от друг.“
Учебни материали
“Ние залагаме на работа в няколко основни посоки. Едната е да се опитваме да подготвяме учителите да преподават интегрирано социално-емоционално компетентности. Това означава да се връщат и да фокусират вниманието на учениците върху отделните компетентности в часовете, които така или иначе преподават. Такъв пример би могъл да бъде една рефлексия в края на учебен час, в която всъщност учениците да споделят какво им е помогнало да се справят със съответните задачи и какво им е попречило, за да развиваме техните умения да управляват процесите на учене.“
Темата коментира в “Нашият ден“ Мила Иванова, учител по английски.
“По отношение на разликата между познавателни и социално-емоционални методи, когато говорим за рамката, която използваме, ние стъпваме на една организация в САЩ, която преди 30 г. въвежда изобщо термина социално-емоционално учене.“
“Можем да ги разделим в три големи области. Първата е свързана с вътрешния свят на децата или на възрастните, емоционалния им вътрешен свят, което означава на простичък език – можем ли да познаваме и да назоваваме правилно емоциите, които използваме с достатъчен нюанс и детайл, което излиза, че е нещо изненадващо трудно за хора от всякаква възраст.“
“Можем ли да назоваваме силните си страни, познаваме ли добре собствените предразсъдъци и стереотипи, реакции в дадени ситуации. И по какъв начин емоционалният вътрешен свят влияе върху действията и решенията, които взимаме.“
“Това е свързано и с това до каква степен можем да се контролираме и регулираме. Всеки знае, че когато изпитаме силно чувство на щастие или на гняв, е важно да имаме механизми, по които да преработим тази емоция, за да не се стигне до агресивни прояви, или до неприемливо поведение в някаква ситуация.“
Взаимодействието с околните
“Другата част е насочена по-скоро към взаимодействието с околните. По какъв начин изграждаме връзка, значими приятелства и отношения.“Това е една вдъхновяваща и затрогваща история за съхраняването на българската култура и традиции сред бесарабските българи в Молдова. Действията на Никола Рахнев и платформата "Гората.бг" демонстрират важността на връзките между българските общности в чужбина и родината. През 2023 г. Рахнев и неговият екип посещават град Тараклия в Молдова,..
На 24 септември ще бъде открита благотворителна изложба с рисунки на деца и младежи в риск , организирана от галерия "Нирвана" и фондация "Движение на българските майки". За красотата, емоциите и каузата на предстоящото събитие в "Нашият ден" разказва Росица Букова . Изложбата представя творби на деца и младежи (12 г. – 23 г.), живеещи в..
Ива Стоянова и Георги Събев имат зеленчукови градини и парници в ямболското село Ханово, откъдето е родът на Георги. И двамата са с професии, свързани с растенията и храната – Ива е ландшафтен архитект, а Георги е готвач, с дълъг стаж в ресторанти в Скандинавия, включително и като главен готвач, включително в ресторанти в дивата природа, където всичко..
Септември е месец на осведоменост за рака при децата. Сдружение "Деца с онкохематологични заболявания" (СДОХЗ) вече 14 години реализира различни инициативи в рамките на международната кампания – разказва в "Нашият ден" Петя Александрова . Акцент тази година е фотографската изложба "Да победиш рака" , която ще бъде открита днес в 18:30 в..
В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостуваха Александър Шпатов, юрист, писател, гид и общественик, заедно с художника Дамян Дамянов, автор на илюстрациите и оформлението на новото издание на сборника "На живо от София". Темата на разговора се фокусира върху обновеното и допълнено издание на книгата и връзката между литературата и..
На днешния 18 септември в Българския фармацевтичен съюз се проведе пресконференция по повод приетия на първо четене в парламента проект на Закона за..
Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по..
В периода 16-20 септември 2024 г. лечебните заведения за диагностика и лечение на туберкулоза ще предлагат безплатни консултации за всички желаещи в..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg