Една история за резултата от 30-годишния преход ни казва с намигване, че би било хубаво човек да се чувства комфортно не само с това, което е минало, но и с това, което предстои. Историята е филмова и разказва какво се случи с хората, които в края на 80-те години искаха да отправят своите послания и надежди за по-добър живот чрез езика на музиката.
„Голата истина за група „Жигули“ е новият български филм, за който зрителите ще говорят. Или най-малкото ще си припяват песните, създадени специално за комедийната драма.
Михаил Билалов, Ирини Жамбонас, Герасим Георгиев-Геро, Филип Аврамов, Димитър Рачков и Лилия Маравиля са култова 80-арска рок банда, която се разпада точно когато е на върха на славата си. С времето вкусовете на публиката се променят и музикантите са напълно забравени. Лидерът им Христофор Димов-Фори композира попфолк парчета, а останалите членове на „Жигули“ са поели по собствен професионален път, който е много далеч от музиката. Като група с голямо влияние върху аудиторията обаче, те са оставили трайна следа в съзнанието на един човек. Именно най-големият им фен ги принуждава да загърбят враждата помежду си и да се съберат отново. Така започва да се оголва истината за група „Жигули“, а с това и идеята на филма – да покаже кои са тези хора три десетилетия по-късно и сбъднаха ли те мечтите си.
В сценария, написан от Нели Димитрова и Ваня Николова, се казва, че публиката остарява с музиката си и обича хората, които ги срещат с нея не заради това, което са, а заради това, което могат да бъдат. Филмът говори за порастването и взаимоотношенията между хората. Той препраща не толкова към отминалите, колкото към идните 30 години.
„Това е история донякъде и на нашето поколение. На хората, които в края на 80-те години започнахме да плуваме в живота“, сподели в „Артефир“ режисьорът на филма Виктор Божинов. Според него тази комбинация между добра история и добра музика дава възможност на зрителя да се обърне към сериозното в живота. Той припомни и един неписан закон – че добрата комедия всъщност е една истинска драма.
„Гледната точка към сериозните проблеми би трябвало да бъде сякаш малко по, аз не казвам лековата, но малко по-ведра, защото закопаването в проблема може само да го утежни и да отдалечи възможността за справяне с него.“
„Голата истината за група „Жигули“ стъпва върху музикалната култура от 80-те години, само че в съвременен прочит. Интерпретациите на всичките шест авторски песни, включени в саундтрака на филма, са композирани от Петър Дундаков и Георги Георгиев от „Остава“. А окото на камерата е на Антон Бакарски. Той е оператор и на „Възвишение“, „Под прикритие“ и „Връзки“, отново режисирани от Виктор Божинов. Бакарски е участвал и в международни продукции като „300: Възходът на една империя“ и „Непобедимите 2“.
Чуйте още за филма от Виктор Божинов в звуковия файл.
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..
"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски". Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..
Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..
Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..
Лъчезар Лисицов , журналсит от "Клуб Z", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" какво е да си парламентарен репортер днес. "Повечето..
В рубриката "Въпреки мрежата" гостува Антоанета Василева , член на екипа на асоциация "Родители" и координатор на Националния център за безопасен..
В началото на декември в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел се състоя очакваната световна премиера на "Фани и Александър" – опера, създадена от шведския..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg