“ПОдЛЕЗНО“ стартира през 2013 г. като инициатива на неформална група младежи, запознали се в рамките на форума "Идеите – това сме ние 2" и обединени в стремежа си да допринесат за една по-удобна и по-красива градска среда.
Стартира поради осъзнатата важност на различните части от градската среда и виждането на голям потенциал в тях за реализирането на творчески идеи.
Целта на фондация “ПОдЛЕЗНО“ е по ефективен и ефектен начин за обновяване на подлези, надлези, училища, детски градини, социални центрове, споделени пространства и като цяло места в нужда.
Как ще става това, коментира своеобразният артдиректор на инициативата Димитър Стафидов. Димитър е завършил специализирано образование, включващо квалификации в областите Визуално изкуство, Дизайн, Математика и Бизнес в Brentwood School в Англия, след което се връща в България и записва да учи кинорежисура. След дебютния си късометражен филм "Разговор с Ал - Talking to Al" работи на свободна практика в областта на видео- и аудиопродукцията, наред с дейността си във визуалното изкуство и "ПОдЛЕЗНО”.
Димитър Стафидов е главен герой в “Нашият ден“.
“ПОДлЕЗНО“ изрисуваха стените на “Инфекциозна болница“
“Това беше един проект, който направихме от Министерство на културата, фонд “Култура“, програма “Дебюти“. Искахме един много талантлив клас от 51-во училище да се изяви в градското пространство, за първи път със спрейове.
Децата са суперсвежи и много талантливи, казаха че е било много забавно да рисуват със спрейове, защото досега не го бяха правили и се оказаха супердобри в това. Много бързо завършиха всичко, буквално половината стена беше готова за един ден, всичко отне около четири дена работа, което не очаквах.
Там е нарисуван стенопис, в който са изобразени докторите от тази болница и докторите в България, които са на първа линия в борбата с Covid-19. Трябваше да ги нарисуваме с маски, защото за тях е задължително да бъдат с тях. Решихме да изобразим очите като най-изразителната част от тях. Надявам се да сме успели да предадем достатъчно добре емоцията.
Много искахме да направим и реални доктори от болницата, но решихме, че не е много разумно никой от нас да влиза вътре, докато те лекуват, поради риск децата да се заразят, ние да се заразим и да пречим на лекарите. А и самата директорка на болницата помоли да не правим разпознаваеми лица понеже вътре са екип и не иска да има колеги, които отсъстват от картината. Затова се наложи да изобразим лекари от снимки от интернет и от различни статии.
Информираме се от новините и от това, което всички изживяваме. Докато рисувахме, от болницата дойдоха двама доктори, изразиха благодарност и бяха много емоционални за това, което правим.“
Пандемията
“Приемаме ситуацията като всички останали, надявам се сериозно. Пазим се, дори когато сме с децата, които рисуват, носим маски. Спазваме дистанция и всички мерки. Лично не съм имал лош случай около мен, мисля, че и те. Надяваме се да остане така.“
Проектите
“Като организация, първо започнахме да се занимаваме с подлези, мисля, че имаме около 8 подлеза, може да са 9 или 10. В момента работим над “Литературен подлез“ за есента, над пазарчето “Иван Вазов“ в район “Триадица“. Освен подлези сме правили и детски градини, стени, както в случая. Интериори, екстериори, градинки – доста проекти станаха.“
Променя ли се мисията
“Още от началото искахме да излезем извън подлезите, чудехме се как да стане. Постепенно започнахме да правим и други пространства. Името си остана, понеже за седем години не успяхме да измислим по-умно.“
Екипът
“В началото бяхме много повече хора, постепенно някои започнаха работа и други ангажименти. Останахме двама най-главни, но покрай нас има хора, които се включват много ентусиазирано на проектна база. Заформи се по-друг тип екип.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов и Кристина Грозева взе " Златна роза " за най-добър филм на тазгодишния 42-ри фестивал на българското кино във Варна. За журито, публиката и Съюза на българските филмови дейци той беше..
Нека наречем "Х " точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме " за пред хората " , който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато..
Легендарната германска група "Рейдж" се завръща в България. Концертът, който предстои в столичния клуб "При Черепите" на 6 октомври, е част от световното турне на бандата по случай нейната 40-та годишнина. Бързи, мощни, здрави, размазващи – такива са изпълненията на "Рейдж": пропукват стени и срутват пласт след пласт всичко, което изглежда неподвижно,..
Лабиринтите на фалшификациите и полуистините от вчера и днес ще преброди всеки посетител на пътуващата изложба Fake (f)or Real на Дома на европейската история в Брюксел, която гостува на Националния етнографски музей до 20 октомври . За човечеството, което във всяка епоха е било мамено, и за мащабния разказ в изложбата в "Terra Култура"..
"Библиотека "Седемте хълма" събира историческата памет на Пловдив и е своеобразна художествена хроника на града под тепетата", започва представянето си Стойо Вартоломеев, собственик и управител на издателска къща, в ефира на рубриката "Културен отпечатък" на предаването "Terra Култура". Той споделя своите впечатления и мотиви зад създаването на..
Ден след Международни яден на глухите хора ви срещаве със Силвия Маринова, жестов преводач с повече от 35 години опит. Тя не разглежда своята професия..
Едва ли са много хората, които ще кажат, че не се вълнуват как ще се представят и какво впечатление ще създадат за себе си при първа среща. Още по-малко..
Основен гост и изразител на мнения по темата бе проф. Марин Георгиев – председател на Българското урологично дружество. Човешкият организъм често алармира..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg