“ПОдЛЕЗНО“ стартира през 2013 г. като инициатива на неформална група младежи, запознали се в рамките на форума "Идеите – това сме ние 2" и обединени в стремежа си да допринесат за една по-удобна и по-красива градска среда.
Стартира поради осъзнатата важност на различните части от градската среда и виждането на голям потенциал в тях за реализирането на творчески идеи.
Целта на фондация “ПОдЛЕЗНО“ е по ефективен и ефектен начин за обновяване на подлези, надлези, училища, детски градини, социални центрове, споделени пространства и като цяло места в нужда.
Как ще става това, коментира своеобразният артдиректор на инициативата Димитър Стафидов. Димитър е завършил специализирано образование, включващо квалификации в областите Визуално изкуство, Дизайн, Математика и Бизнес в Brentwood School в Англия, след което се връща в България и записва да учи кинорежисура. След дебютния си късометражен филм "Разговор с Ал - Talking to Al" работи на свободна практика в областта на видео- и аудиопродукцията, наред с дейността си във визуалното изкуство и "ПОдЛЕЗНО”.
Димитър Стафидов е главен герой в “Нашият ден“.
“ПОДлЕЗНО“ изрисуваха стените на “Инфекциозна болница“
“Това беше един проект, който направихме от Министерство на културата, фонд “Култура“, програма “Дебюти“. Искахме един много талантлив клас от 51-во училище да се изяви в градското пространство, за първи път със спрейове.
Децата са суперсвежи и много талантливи, казаха че е било много забавно да рисуват със спрейове, защото досега не го бяха правили и се оказаха супердобри в това. Много бързо завършиха всичко, буквално половината стена беше готова за един ден, всичко отне около четири дена работа, което не очаквах.
Там е нарисуван стенопис, в който са изобразени докторите от тази болница и докторите в България, които са на първа линия в борбата с Covid-19. Трябваше да ги нарисуваме с маски, защото за тях е задължително да бъдат с тях. Решихме да изобразим очите като най-изразителната част от тях. Надявам се да сме успели да предадем достатъчно добре емоцията.
Много искахме да направим и реални доктори от болницата, но решихме, че не е много разумно никой от нас да влиза вътре, докато те лекуват, поради риск децата да се заразят, ние да се заразим и да пречим на лекарите. А и самата директорка на болницата помоли да не правим разпознаваеми лица понеже вътре са екип и не иска да има колеги, които отсъстват от картината. Затова се наложи да изобразим лекари от снимки от интернет и от различни статии.
Информираме се от новините и от това, което всички изживяваме. Докато рисувахме, от болницата дойдоха двама доктори, изразиха благодарност и бяха много емоционални за това, което правим.“
Пандемията
“Приемаме ситуацията като всички останали, надявам се сериозно. Пазим се, дори когато сме с децата, които рисуват, носим маски. Спазваме дистанция и всички мерки. Лично не съм имал лош случай около мен, мисля, че и те. Надяваме се да остане така.“
Проектите
“Като организация, първо започнахме да се занимаваме с подлези, мисля, че имаме около 8 подлеза, може да са 9 или 10. В момента работим над “Литературен подлез“ за есента, над пазарчето “Иван Вазов“ в район “Триадица“. Освен подлези сме правили и детски градини, стени, както в случая. Интериори, екстериори, градинки – доста проекти станаха.“
Променя ли се мисията
“Още от началото искахме да излезем извън подлезите, чудехме се как да стане. Постепенно започнахме да правим и други пространства. Името си остана, понеже за седем години не успяхме да измислим по-умно.“
Екипът
“В началото бяхме много повече хора, постепенно някои започнаха работа и други ангажименти. Останахме двама най-главни, но покрай нас има хора, които се включват много ентусиазирано на проектна база. Заформи се по-друг тип екип.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Отново конституционни ребуси... Има ли срок, в който да се избере председател на 51-вото Народно събрание? Докога може да продължи първото заседание на..
По време на Дните на китайската култура и наука у нас гостува поетът Ю Дзиен . Неговата стихосбирка "Давам име на една врана" е достъпна за българските..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg