Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кино с думи:

В началото бе сценарият

Езикът на драматургията облича в думи добрата филмова идея и все пак, как се превръща тя в добър сценарий? Историята е това, което може да грабне зрителя или изцяло да го отблъсне. Какви са тънкостите в това тя да звучи достоверно и в същото време изкусно да изненадва и истински да докосва? Нека заедно разкрием какво е необходимо, за да бъдат положени стабилните основи в създаването на един филм!

В началото бе сценарият, затова те срещаме със сценаристите Теодора Маркова и Лило Петров в тези 60 минути на Епизод 11 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Теодора Маркова е български сценарист. Тя работи в екип съвместно с Георги Иванов и Невена Кертова, от вече над 10 години. Те са създатели на сценариите на сериалите “Стъклен дом“,“Фамилията“,“Революция Z“,“Под прикритие“,“Денят на бащата“, както и на игралните филми “Писма от Антарктида“ и “Дъвка за балончета“, който е отличен за най-добър сценарий на фестивала “Златна Роза“ през 2017 година.

Лило Петров е сценарист и драматург, носител на наградата за нова българска драматургия на НБУ за 2019 г. и номиниран за награда „Икар“ за пиесата си „Добролюб“. Работи по сценариите на сериалите „Отдел „Издирване“ и „Съни Бийч“, документалната поредица „Къщите говорят“. В екипа на сериала „Белези“ влиза в ролята на креативен продуцент.

Процесът по написване на един сценарий е строго индивидуален за всеки екип и всеки проект. И все пак, това, което обединява всички под общ знаментал, е нуждата от работа в колектив в изкристализирането на една идея за филм и проверката на всички елементи, които съставят рамката на историята.

В създаването на един сценарий писането е едва 20% от всичко, а едва 5% от първоначалните идеи попадат във финалния му вид. Кои са моментите, в които сценаристът спира да си мисли „Аз имам жестока идея!“ и колко е важно да можеш да се отказваш от любимите си идеи – можеш да разбереш още сега от епизода! В него ти разкриваме и повече за най-клишираните реплики, влезли в списъка на абсолютно забранени за употреба!

Често пъти реализацията на даден сериал не оставя много време за размисъл на сценаристите, особено когато текстът се създава и в хода на самите снимки, затова подготовката е в основата на добре разгърнатата история в епизоди и сезони. За да е интригуващ един сюжет, е много важно той да бъде внимателно и задълбочено изграден с всички детайли и нюанси. Именно за да бъде изградена тази специфична действителност, много често сценаристите работят с консултанти или се срещат с хора, с помощта на които „да влязат в обувките“ на героите, които създават. Колко е важно това потапяне в спецификата на контекста и какво е чувството сценария, който си написал, да оживее чрез актьорите на първите репетиции? Чуйте любопитните истории от професионалния опит на Теодора Маркова и Лило Петров, свързани с едни от най-успешните български сериали!

И още: Как идеята се превръща в сценарий; Детайлното изграждане на героите; Спецификата в съвместната работа на сценарния екип; Сценарната работа по телевизионен сериал; Креативната свобода на сценариста и ограниченията в българския контекст; Необходимостта от разказване на локални истории и сътрудничеството с консултанти; Психологията като част от процеса на написване на сценарии; Присъствието на сценариста на терен; Висшият пилотаж на добрия диалог и най-често срещаните клиширани реплики; Въвеждането на младите сценаристи в утвърден екип; Нуждата от академично образование за сценарно писане; Пропадането на историята в сериал, с развитието на сюжета; Разликата между лимитираните филмови поредици и сериалите с много сезони; Оживяването на сценария чрез актьорите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00