Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гамбитът на кралицата вече може да бъде прочетен на български език

Снимка: kryg.eu

Към края на изминалата година всички говореха за шах, а причината беше едно червенокосо момиче, което покори играта. Сега отново има повод да се говори за Елизабет Хармън, но не за Бет на Аня Тейлър-Джой, а за тази на Уолтър Тевис – човекът, написал оригиналната история на виртуозната шахматистка преди 38 години. И ако тогава романът му не се е радвал на голям читателски интерес, то днес цената на екземпляр от първия тираж започва от 500 долара.

На 8-годишна възраст героинята на американския писател губи майка си в автомобилна катастрофа и попада в приют, където според практиката през 60-те години всички деца са длъжни да взимат успокоителни. Попада и на шаха, в мазето, където чистачът на сиропиталището играе в уединение. Така започва пътят към голямата страст на Бет Хармън. Шахматната ѝ кариера обаче се развива точно толкова шеметно, колкото и зависимостта ѝ към успокоителните и алкохола. В желанието да намери себе си Бет открива вътрешните си демони. А Netflix поредния си шедьовър – минисериалът „Дамски гамбит“, който през октомври 2020-а за броени седмици се превърна в най-гледаната продукция на стрийминг платформата в над 60 страни, в това число и България. Седемте епизода повишиха търсенето на думата „шах“ в Google до рекордни нива за последните 9 години, а търсенето на шахматни комплекти и аксесоари в eBay скочи с 250%. На фона на всичко това сериалът „Дамски гамбит“ извади от прашасалия рафт едноименния роман на Тевис и го превърна в бестселър. Бестселър, който вече е преведен и на български език от Борислав Стефанов.

Оригиналната история за драматичното израстване на Бет Хармън е повлияна от личните изживявания на автора, който играе шах от седемгодишен, а хазартът и алкохолът го съпътстват през целия му живот. Сериалът на Netflix до голяма степен следва написаното от Уолтър Тевис. Не липсват достоверните и красиви шахматни сцени, нито мълчаливата нужда от спасение, скрита зад крещяща зависимост, но все пак има разлики, които си заслужават да бъдат прочетени. Те навярно ще са и поредната причина интересът към шаха да се повиши още повече.

В звуковия файл за завладяващия роман „Дамски гамбит“ разказва преводачът му Борислав Стефанов.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05