Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Деляна Манева и паяжините, в които ни оплита дебютният ѝ роман „Шестият пръст“

Снимка: ciela.bg

„Достатъчно е да живеем и ще видим, че всеки ще има някаква болка, някаква травма“, казва Деляна Манева и продължава: „Не можем да се спасим от тези неща, защото дори да тръгнем по такъв европейски начин да ги психоанализираме, те пак ще останат част от нас. И не можем да ги забравим, и не трябва да ги забравяме“.

Деляна Манева е позната като художник в Киноцентъра, режисьор, сценарист и преподавател. Автор на номинираната за критически текст на наградите „Икар“ 2014 книга „Предизвиканото тяло“. Носител е и на националната награда за драматургия на името на Иван Радоев в съавторство с Алек Попов. Може би всичко това обяснява защо дебютният ѝ роман „Шестият пръст“ предизвика голям интерес – у литературните критици, писателите и най-вече у читателите. Той разказва за16-годишния Павел Роглев, който от малък живее в Германия и по всичко изглежда, че го очаква блестящо бъдеще. Но за да се отворят напълно всички врати на „Европа-та“ за него, той трябва само да се срещне с биологичния си баща, когото не помни някога да е срещал, и да уредят една чиста формалност – отказ от родителски права.

Книгата на Манева говори за сблъсъка и единството, за близката и далечна среща с реалността, в чиято паяжина се преплитат достойнство, но и унижение, презрение, но и съчувствието, любов, но и смърт. А най-доброто, което човек може да направи в комуникацията си с тази реалност, е да я гледа честно в очи.

Неслучайно за противопоставянето на чуждото и родното, Деляна Манева казва: „Всеки избира за себе си, но ако сме избрали да останем тук, все пак трябва да имаме някаква мотивация, да виждаме лошите неща, обаче да виждаме и хубавите, защото, ако видим само лошите, това не е такава стъпка да вървим напред, трябва да сме честни в тези неща“.

Авторката на „Шестият пръст“ смята литературата за една много условна медия, която предполага голяма свобода на въображението, а докато изгражда историята в дебютния си роман открива, че писането е колкото съзнателен процес, толкова и безсъзнателен, и това и харесва.

Ако търсите мнение за книгата, което да ви мотивира да я прочетете, можете да откриете не един или два хвалебствени коментара: „кратка, ритмична, осмислена и отлежала творба, която възвестява появата на нов талант на литературната сцена“; „изящен и дълбок роман в духа на творбите на Мирослав Пенков“; или както казва Радослав Парушев, „зад забавната лекота на „Шестият пръст“ стои сериозен писателски труд“.

Ако пък искате да чуете какво казва самата авторка за романа, чуйте звуковия файл. В него тя говори за корените, които не можем да изтръгнем, за сблъсъка с действителността и за възможностите, които колкото ни окриляват, толкова и ни възпират.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05