Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Виржиния Атанасова – неуморният откривател на нови хоризонти в претворяване на традициите

Снимка: YouTube

Очарованието от многоликото диригентско изкуство и магията на вокално-инструменталната музика са част от духовния и творчески свят на педагога, изследователя и поета проф. Виржиния Атанасова, която ще бъде представена в две поредни издания на предаването „Български изпълнители“.

Родена в София, Виржиния Атанасова завършва с отличие Националната музикална академия „Панчо Владигеров“, където има щастието да работи с двама от най-изтъкнатите български диригенти – професорите Димитър Русков и Васил Арнаудов. Специализира оркестрово дирижиране на летните курсове във Ваймар при Игор Маркевич и Юлиус Калмар и хорово дирижиране във Виена при Феликс де Нобел и Гюнтер Тойринг. Носител е на специалната награда на Майсторските курсове през 1977 - 1978 г. и участва в първия Световен хоров симпозиум през 1987 г. във Виена. Тя е и първият български диригент, който изнася цикъл от лекции върху българската хорова музика в Музикалната академия на Гьотеборг (Швеция) през 1984 година. През същия период чете лекции за особеностите на старинната музика и в университета в Куимбра (Португалия).

Интересът ѝ към творчеството на така наречените днес „стари майстори“ слага отпечатък върху работата ѝ до днес. Вече близо три десетилетия тя е неизменен ръководител на камерния вокално-инструментален ансамбъл Tutti Soli, в репертоара на който приоритетно присъстват образци от Ренесанса и Барока. С него проф. Атанасова концертира активно; има записи за БНР, Radio Eskilstuna (Швеция), Radio Köln и Schwäbisch Gmünd (Германия). Ансамбъл Tutti Soli участва и в редица оперни постановки от ренесансовия и бароковия репертоар. Виржиния Атанасова е носител на престижното отличие на СМТД „Златна лира“ за 2004 година.

В областта на музикалната теория проф. Атанасова защитава две докторски дисертации върху музиката на Ренесанса и ранния Барок и изпълнителските практики, свързани с нея. През 1983 и 1996 г. извършва изследователска и лекторска дейност в Университета в Медисън, Уисконсин (САЩ) като стипендиант на фондация Фулбрайт, а между 2005 и 2014 г. изнася лекции в Universite de Paris, Northwestern University – Чикаго, Университета Йейл – Кънектикът и Leopold-Mozart Zentrum – Аугсбург, където изнася и лекции върху българската хорово-диригентска школа. Между 1996 и 2006 г. преподава в Американския колеж в Солун, а от 2004 до 2006 и в City College (филиал на Sheffield University) в Солун.

Автор е на две монографии: „Хорови традиции и стилове на изпълнение през XVII век“ (включена в архива на Библиотеката на Конгреса във Вашингтон) и „Мост към миналото“. Името на Виржиния Атанасова намира място в енциклопедиите: „International Leader in Achievement“ (трето издание), 1997 г., Кеймбридж; „Кой кой е в българската култура“, 1998 г., Варна; „2000 Outstanding Musicians of the 20th Century“, 2000 г., IBC и „Top 100 Musicians of 2005“, 2005 г., IBC, Кеймбридж. Тя преподава хорово дирижиране и стилознание в НМА „Панчо Владигеров“.

В спектъра на художественото ѝ творчество влизат и четири авторски стихосбирки, като към две от тях са приложени видеозаписи с музика под нейно диригентство.

„Съществува връзка между миналото и новото, която минава като една червена нишка през историята на музикалната култура. Смятам, че музиката на XVI и XVII век зарежда, от нея човек акумулира енергия, тя дава онзи импулс, който по-късно служи за едно бъдещо развитие. Тя е много витална и ме захранва с вътрешна сила, която ми помага в моята дейност… Тя е носител на много хоризонти за изследване и днес, стига човек да има интерес“ – споделя Виржиния Атанасова.

В „Български изпълнители“, посветени на изкуството ѝ (26 март и 2 април от 23 часа до полунощ) ще звучат творби от Алесандро Гранди, Джовани Кривели, Игнацио Донати, Клаудио Монтеверди, Антонио Вивалди, Йохан Себастиан Бах, Андре Гретри, Йоханес Брамс, Любомир Пипков, Красимир Кюркчийски и Атанас Атанасов.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36