Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Първи самостоятелен диск на френския баритон Людовик Тезие

Снимка: Elie Ruderman

Над тридесет години на сцената, многобройни участия в различни записи един от най-търсените баритони в момента Людовик Тезие издаде своя първи диск с арии от опери на Верди. Избрал е най-атрактивните – Риголето, Форд, граф Ди Луна, Яго, Набуко, Ренато, маркиз Поза, Дон Карло от „Силата на съдбата“ и от „Ернани“. Със съдействието на пианистката Мария Принц, с която заедно изнасят рецитали, екипът на предаването получи съгласието на певеца да представи неговия първи диск. Щастливо стечение на обстоятелствата доведе в България и диригента на диска Фредерик Шаслен, който имаше концерт със Софийската филхармония. Благодарение на партньорите ни от „Вирджиния рекърдс“ получихме записите в началото на февруари, точно когато беше и световната им премиера. Преводачката Снежина Здравкова помогна за по-бързото осъществяване на превода на двете интервюта.

Само няколко дни след появата на диска във „Форумопера“ Кристоф Ризу написа:

Верди и баритонът: любовна афера, започнала с Набуко, когато композиторът се опита да проправи пътя си по трънливите пътеки на славата, която продължава половин век до Фалстаф и достига до днес чрез най-добрите си изпълнители… Людовик Тезие – първият му солов албум издаден от „Сони“ осветява дискографските новини... Господи, колко красиви са те (ариите), така възвишени, внушителни, колосални, изляти от неръждаема стомана в целия диапазон, от начало до край, без ни най-малко да се усещат грапавини. Какъв тембър, каква гордост и какви съкровища се предлагат на нашите уши. Ренато, така благородно представен, какъвто рядко сме чували; Форд, първата вердиева партия на Тезие от 1998 г. в Тел Авив – атрактивен, мрачен, чиято ярост се усилва още по-силно, тъй като записът спира преди оживеното влизане на Фалстаф отговорен за връщането на драмата към комедия; Ди Луна – многократно аплодиран на сцената, със стиснат юмрук и челюст; Яго – по-малко демоничен и по-могъщ; Риголето кипящ от ярост; Царствен Набуко; неукротим Макбет, докато гласът се развие в кантилена и угризението с излее в безкрайно легато... Всички превъзходни, всички представителни за вердиевия баритон, вокални образци пресъздадени от Людовик Тезие като хамелеон. Съвършени интерпретации издигащи го в ранг на полу-бог от магнетичната сила на гласа му“.

Самият Тезие спокойно обяснява, че е чакал този диск почти тридесет години. Защо?

Баритонът е любимец на любителите на опера – хората, в публиката, които обичат операта, защото баритонът изразява нещата, които истински обичащите операта харесват – страстта, гнева, лукавство, низост, ужасни неща, а особено при Верди това са необикновени герои, на които са подарени необикновени арии, но пък тези арии не са симпатични или да ги нарека по-грубо „секси“, нито са сладникави, а по-скоро „мъжкарски“, което не е съвсем на мода днес. Ако щете, това не е репертоар, към който звукозаписните компании се обръщат директно, защото си е риск“.

Записите са осъществени с оркестъра на Театър „Комунале“, Болоня под диригентството на Фредерик Шаслен.

В звуковия файл чуйте разговора с Людовик Тезие.


Разбира се не беше пропусната възможността за среща и с френския диригент Фредерик Шаслен, който се оказа основен двигател при осъществяването на продукцията.
Чуйте целия разказ на маестро Шаслен.


В очакване на записите на френски арии на Людовик Тезие и кой знае, може би негов концерт в България „Музик мания“ предлага „Верди“ от 17 часа в сряда (17 март).


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05