Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Премиера – 14 март 2021, кино "Люмиер"

Станимир Трифонов: Киното е освен морално и морализаторско занимание

Три епохи през личната история – в новия филм на Станимир Трифонов "Блаженият"

| обновено на 14.03.21 в 11:10
Станимир Трифонов – режисьор
Снимка: НБУ

Най-новият филм на Станимир Трифонов „Блаженият“ има премиера на 14 март в 20.30 часа в кино "Люмиер". Той е акцент в програмата на 25-ия София филм фест. Сценаристи са Емил Андреев, с когото режисьорът работи в няколко творчески проекта през годините, и Боряна Дукова, оператор е Кирил Проданов, композитор – Георги Стрезов. Продуцент е Пламен Йорданов „Inkoms Project“, в копродукция с Българската национална телевизия. 

"Блаженият" е един художествен поглед към миналото, пречупено през призмата на дълбоко лична история. Режисьорът определя „Блаженият“ като психологическа любовна драма, а в основата на сюжета е книгата на Емил Андреев „Боби Блажения и Другия Американец“. 

Става дума за една непорочна любов, за търсенето на безценно лекарство срещу туберколоза и за случайната среща с бъдещия президент на САЩ, Джон Кенеди, които преобръщат живота на един човек. Историята на Боби е полет към миналото и настоящето, към вечните човешки страсти, падения и добродетели. Бомбардировките в София през януари 1944 година погубват разсъдъка на младия Боби, но той спасява невинната си душа. В неговия образ влиза младият актьор Александър Тонев, а в другата главна роля е Лорина Камбурова. В актьорския екип на „Блаженият“ участват и Параскева Джукелова, Стефан Денолюбов, Любен Чаталов. 

Веднага сред първата, предпремиерна, прожекция на филма Дарина Маринова разговаря с режисьора Станимир Трифонов за "Артефир":

"Притеснен съм, разбира се, и страшно ми пука, защото киното, както и Тарковски казваше, е освен морално и морализаторско занимание. Трябва да има и морал в тая работа. Ненавиждам режисьори, които казват: "На мен не ми пука за публиката – ако искат, да го гледат". 

Локацията – "В литературния първоизточник мястото на действието е Лом, реално филмът е сниман в Русе. От художествена гледна точка за мен е важно да се знае, че действието се развива в европейска България по поречието на митологичната река Дунав. Тази река е част от глобализацията (онази много преди сегашната). България винаги е била в Европа и част от Европа

Героите – "Исках те да изглеждат красиво – всичките да са хубави, дори терористите."

Кенеди е бил тук – "Аз не съм довел Кенеди. Една още жива жена от Лом твърди, че Кенеди е бил тука. Емо Андреев разказва за тази случка. Аз съм я прочел в един вестник, за пръв път детайлно разработено е в документалния филм на Владо Илиев ("Любов край Дунава"). 

Чувството за историчност – "Вижте как е било –дали не може и сега? Човешкото достойнство е погубено, изчезнало..."

Актьорите – "Със "старите хиени" нямам големи проблеми. Винаги твърдя, че не режисьорът дава ролите – актьорите си ги взимат. Кастингът за този филм коства чудовищни усилия. Катя е много сложен образ – да, метафората, че това е разкъсаната България. Озлочестената и искаща да отгледа живот България се оглежда в тоя образ. Тя е селско момиче, много красива, има вроден финес и аристократизъм, попада в едни сложни обстоятелства, в същото време и селската кръв, и прагматизмът показват своето. И Лорина Камбурова, и Александър Тонев правят, според мен, зашеметяващи дебюти. Във всеки филм се опитвам да откривам по един нов актьор. В изкуството трябва да се влиза като в уестърн – добрият герой, каубоят, влиза с кон през летящите врати в бара, избива ги и после пита труповете кой как се казва.... 

Актьорите са съавтори. Актьорът не е кал, не е марионетка. И съм се разбрал с екипите си: "Работим всички за актьора!". Не ме интересува нищо друго. Те са деца. Това е шантава професия, кой нормален човек ще играе чужди смърти, чужди оргазми... Те трябва да бъдат тачени и обгрижвани..."

Операторът – "Огромна е ролята на оператора. Кирил Проданов се казва. Много талантлив и изключително самоотвержен. Работихме заедно с оператора. Беше му тежко, защото трябваше да снимаме епоха. Този филм трябваше да се снима, както художниците в ателиетата – камерата на статив – искам да е красиво и да се рисува със светлина, и да има дух."

Всички сме Блажени – "Сега се замислям, че във всичките ми игрални филми, и в сериалите, работата се завърта около Бога и любовта – любовта към човека, не само между мъжа и жената. Честно казано, животът е най-великото благо и в този смисъл сме блажени, защото сме дарени с това благо от Бога."

Публиката на 25-ия София филм фест има възможността да види за първи път финалната версия на филма. 

Снимки – СФФ и НБУ

Чуйте повече в звуковия файл.

Режисьорът Станимир Трифонов е роден във Велико Търново на 14 май 1958 г. Завършва българска филология във ВТУ „Кирил и Методий”, а през 1986 година - ВИТИЗ „Кръстьо Сарафов”, специалност „Кинорежисура” при Димитър Пунев. През 2003 година става доцент по филмова и телевизионна режисура, а от 2008 година е професор. Преподавател е в ЮЗУ „Неофит Рилски” и Нов български университет. 

Продуцент и режисьор на телевизионни сериали, игрални и документални филми, сред които „До утре… четири портрета и един спомен” (1988), „Елиас Канети. Тълкувания” (1992), „Образ невъзможен” (1996), „Ако е рекъл Господ…” (1999), „Хайка за вълци” (2000), „Изпепеляване” (2004) и „Стъклената река” (2010). Носител на международни и национални награди, включително „Златна ракла” и „Златна роза”.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лекции за българско изкуство в ново квартално пространство

"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..

публикувано на 16.02.25 в 12:15

Философската поезия на Цочо Бояджиев в спектакъл на "Сфумато"

Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..

публикувано на 16.02.25 в 08:45

Обявиха победителите в VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем"

Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..

публикувано на 15.02.25 в 09:45

Ана Андреу Бакеро: Беше трудно, но важно да намеря баланса между емоции и историческа реалност

"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..

публикувано на 14.02.25 в 16:35

Даниел Келман за изплъзващите се послания на историческото

Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм.  Пабст остава спорна фигура и до днес..

публикувано на 14.02.25 в 16:25