В най-новия епизод на подкаста в словесна битка са изправени Киносалоните срещу Стрийминг платформите! Какви са перспективите за развитието на седмото изкуство? Ще успеят ли изцяло стрийминг платформите да изместят традиционното гледане на кино? От какво имат нужда зрителите в тези особени времена? А и къде е мястото на телевизията в тази битка за бъдещето на филмовото съдържание – неговото излъчване и създаване? Отговорите на тези и много други въпроси Таня Димова потърси заедно с Мая Калчева, Христо Христозов и Николай Йорданов!
„Киносалоните VS. Стрийминг платформите (А къде е телевизията)?“ – поглед към тази ожесточена борба (и има ли изобщо такава?) в близо 50 минути на Епизод 8 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Mая Калчева е маркетинг мениджър на Neterra.TV и свързаните с нея брандове и компании като NetIX, Cloudware, Sofia Data Center, Netfleet и др. Именно опитът ѝ в представянето на филмово съдържание я убеждава в това как технологията може да му помогне да достигне до повече зрители. Това е и нейният основен аргумент в разговора – стрийминг платформите са още един канал и алтернатива на традиционния начин на гледане на кино.
Христо Христозов е разпространител на арткино, мениджър на кинофестивали („MENAR“, „Master of Art“, „Музей на любовта“) и програмен директор на Дома на киното, както и върл привърженик на идеята, че доброто кино трябва да се гледа на голям екран. В епизода той защитава именно тази своя теза, но допълва, че всяко съдържание има своята платформа, а възникването на нови начини за неговото представяне създава условия на здравословна конкуренция.
Николай Йорданов е креативен продуцент, сценарист, редактор на телевизионни предавания, преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и автор на мултимедийния роман „Не казвай на мама“. Като част от екипите на редица реалити формати, той споделя вижданията си за това какво е бъдещето на телевизията и по-специално като медия, която също предлага достъп до филмово съдържание.
Несъмнено културната индустрия пряко си кореспондира и със способите за нейното технологично възпроизвеждане. Дълго време киносалоните бяха традиционният начин за представяне на филмово съдържание. Дали обаче новата обстановка, в която ни се налага да живеем, няма изцяло да заличи тяхната функция? Пандемията затвори залите за дълго време и бурното развитие на стрийминг платформите придоби още по-осезаемо измерение.
Остават обаче множество въпроси, които професионалистите по света не спират да си задават, а най-важният от тях – противопоставят ли се изцяло едни на други киносалоните, стрийминг платформите и телевизията? И как тези промени в представянето на кино се отразяват на възприятието на зрителите и съответно на техните нужди?
Мая Калчева, Христо Христозов и Николай Йорданов споделят повече от своята гледна точка по тези горещи теми, като обръщат внимание на специфичните разлики на кино индустрията в световен мащаб и в страната. За да чуеш повече за всички позитиви и негативи на различните способи за гледане на кино, както и за основните пречки, които стоят пред авторското съдържание и развитие на културната индустрия в България – включи се още сега в любопитния разговор в Епизод 8 на „Кино с думи“!
И още:
· Киносалоните – традиционният начин за гледане на кино;
· Развитието на технологиите като част от процеса на възникване на нови канали за дистрибуция на филмово съдържание;
· Позитивите и негативите от кинопреживяването на живо и онлайн;
· Промяна на икономиката и възприятието на зрителя с появата на нови платформи;
· Хибридни издания на кинофестивалите в България и по света;
· Стрийминг платформите – здравословна конкуренция на киносалоните;
· Пиратското разпространение на авторското съдържание в България като основна пречка за развитие на културната среда;
· Промените, които провокират различните платформи, в създаването на филмово съдържание – появата на нови форми и жанрове;
· Киното като част от образователната среда и способите за привличане на нови публики;
· Онлайн платформите – възможности за среща в обща среда;
· Застрашават ли стрийминг платформите изцяло телевизията и киносалоните;
· Държавната политика по отношение на киноиндустрията.
"Целият свят е сцена и ние всички сме актьори." Може би банален израз, когато се опитваме да говорим за театър, живот и изкуство, но както знаем, в клишетата е истината. Особено при разговор с д-р Сава Драгунчев, който освен актьорското си образование в НАТФИЗ "Кръсто Сарафов" е специализирал и актьорско майсторство в Кралския Шекспиров театър,..
На 16 януари в "Топлоцентрала" е премиерата на спектакъла "Представление и наказание" на Иван Станев и Ф. М. Достоевски. Адаптацията и режисурата са на актрисата Касиел Ноа Ашер, която изпълнява и една от роилите в представлението. Касиел определя пиесата "Представление и наказание" като трансгресивна до бруталност "реплика" върху романа на..
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..
"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски". Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..
Лъчезар Лисицов , журналсит от "Клуб Z", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" какво е да си парламентарен репортер днес. "Повечето..
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg