„Последният път, когато дирижирах симфония № 3 на Малер, бях впечатлен, докато гледах и слушах соло тромбона от първа част. Мислех си: „Уау, това е може би голямото соло, което всички тромбонисти учат и свирят, и със сигурност най-дългото и най-известно соло в оркестровата литература. И така, защо да не го развием в по-дълго парче?“
Така се раждат вариациите.
Концертът на Фредерик Шаслен със Софийската филхармония е на 7 март. Ще бъдат изпълнени: Волфганг Амадеус Моцарт – Симфония №38 „Пражка“; Рихард Щраус – Четири последни песни за сопран и оркестър със солист Мария Радоева и Фредерик Шаслен – Тема и вариации за тромбон и оркестър върху симфония №3 от Густав Малер със солист Йорген ван Райен.
А как е избрал програмата?
„Ами когато ми оставят свобода, винаги се опитвам да намеря някаква линия. Опитвам се да разчупя наложената представа – увертюра, концерт, симфония. Малко е досадно, нали...
В този концерт много говорим за Малер. За този концерт идеята беше да се включи моята пълна „реконструкция“ на 10-та симфония на Малер заедно с нейните вариации. Забелязахме обаче, че програмата става прекалено дълга. И освен това трябваше един много по-голям оркестър. А в момента с пандемията сме длъжни да правим големи ограничения. Затова реших, че ще се опитам да запазя основната линия Малер, понеже моите вариации са по повод Малер, не точно Малер, а около него.
После си казах – добавям Щраус, те са били като братя, и в последните 4 песни трите последни такта той завършва с трите акорда, с които започва частта от симфонията с мецосопрана. Шаслен запява. Нещо като прощаване с приятеля. И след това Моцарт, защото Моцарт е идолът на Малер. Разказват, че последните думи на Малер, преди да умре, са „миличък мой Моцарт“. Затова във вариациите съм „скрил“ малко от „Сватбата на Фигаро“, което си е същинският Моцарт. Та програмата е Моцарт, Щраус и вариациите около/по Малер. Има си една невидима линия. Обичам да си създавам една такава невидима линия в програмата“.
Това е първата му среща със Софийската филхармония, която той каза, че добре познава, защото е слушал доста записи на състава, преди да дойде в София. Казва, че добре познава и българската душевност, тъй като е работил с две великолепни певици – Соня Йончева и Веселина Кацарова. Със Соня записва първият ѝ самостоятелен диск „Париж, моя любов“, а с Веселина рецитала ѝ с френски арии „Сияйни нощи“.
Харесват му българските гласове – смес от славянска чувствителност, средиземноморска страст и западна изисканост. Сега ще работи с Мария Радоева. Изслушал е записите ѝ в интернет и смята, че има много топъл глас. Има и още по-силна връзка с България, защото желанието му да стане диригент дължи на живеещия във Франция български диригент Владимир Кожухаров, който е изградил в него чувството за ритъм.
В звуковия файл чуйте разговора с Фредерик Шаслен.
Фестивалът "Културама" продължава да радва своята публика с различни събития до края на година. "В няколко музея сме подготвили различни прояви. Ще имаме няколко концерта, които ще се проведат в София и в Историческия музей в град Петрич, където вече от един месец може да бъде видян нашия проект-изложба по едноименната книга "Сузи, внучката от..
Александър и Константин Владигерови ще зарадват българската публика с своя авторски концерт "Есенни джаз скици" с Биг бенда на БНР с диригент Антони Дончев на 28 ноември от 19 часа в Първо студио на радиото. Обичаните български музиканти, които вече повече от 25 години живеят и работят във Виена, ще представят 10 свои авторски композиции от..
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември), Шумен (12 декември), Велико Търново (13 декември), Русе (14 декември) и София (16 декември – зала "България") . Поради огромния интерес към концерта в София на 16 декември, организаторите..
Новият албум на българската алтернативно група Eagle Post се нарича Dystopian Romance. Той е записан и миксиран през 2023 г. от Георги Малчев (екс-Млък!, Quicksand Surfer, Sativa), а мастърингът е дело на легендарния английски продуцент Pete Maher, работил по продукции на Rolling Stones, Jack White и U2. Автор на текстовете и музиката е..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Предаването отпразнува 30-ия си рожден ден във Второ студио на БНР със скъпи гости – стари и нови приятели, съмишленици и съавтори. Сред тях бяха проф...
С празнично декемврийско турне музикантите от "Виена Шьонбрун Оркестра" пристигат в България – в градовете Пловдив (10 декември), Варна (11 декември),..
"Антология Съвременна българска поезия" има официална премиера на 5 декември от 18,30 ч. в Yalta ArtRoom . Включени са 43 утвърдени имена, а целта на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg