Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Варницата“ на Томас Бернхард

| обновено на 05.03.21 в 10:31
Снимка: atlantiskl.com

Томас Бернхард в цялото си творчество зашеметява и поляризира, предизвиква както възторг, така и покруса, както просветление, така и гняв. Наричан от международната литературна критика “екзистенциален клоун”, “зловещ пророк”, “иронично обсебен архангел”, “алпийски Бекет” и дори “пророк на безсмислието”, Томас Бернхард се изявява като един от най-яростните критици на родната си Австрия. 

Характерът му, несъмнено, е бил тежък, даже непоносим. Саможив, вечно болен и до дъно огорчен от живота, Бернхард е едновременно и мизантроп, и си пада малко парвеню. Аутсайдер, който непрекъснато се гаври с официалния културен живот и с културните инстанции, но в същото време държи на хонорарите и на паричните награди, присъждани му от австрийската държава с неохота и скърцане със зъби.  

Това е и един от многобройните парадокси у Томас Бернхард – той е както най-гневният критик на родната си Австрия, така и нейният най-велик съвременен писател. 

„Варницата“ от Томас Бернхард е една от най-трудните, и не само за превод, а и за четене книги. Тя трябва да бъде четена "на малки глътки". В същото време, ако ѝ се оставиш, тя започва да те води. Това условно наклонение, в което е написана, без никакви нови редове (слава богу, има препинателни знаци) – една съзнателно труднопробиваема книга в началото. В един момент, колкото и Бернхарнд да "изнасилва" читателското съзнание, на читателя му се ще да продължи. И тук личи магията на таланта на този автор. Той като че казва "Ето, нещата не са лесни, няма да ви създавам комфорт... но ще ви накарам да продължите докрай" и като че отправя послание "Литературата, животът, смисълът – не са лесни. Те трябва трудно да се постигат".

"Бернахрд създава една засядащата в гърлото история за един излязъл от обичайния обществен коловоз интелектуалец, за един „високоинтелигентен душевноболен“ (според любимото определение на жена му) и превръща „Варницата“ във вопъл на мислещата, творческа личност, изпаднала в безизходица, която води до непоправимото. Тези мотиви за блужденията и лутанията на интелектуалеца са обичайни за творчеството на Бернхард", разказва преводачът Любомир Илиев в "Артефир".

Чуйте повече в звуковия файл.

На 9 февруари беше 90-ият рожден ден на Томас Бернхард. Томас Бернхард (1931-1989) в един от най-скандалните съвременни австрийски писатели. Той отказва редица престижни литературни отличия. Учил музика, работил като журналист, а след това и като писател, той е добре познат на читателите със своеобразния си стил, с провокативния си поглед към света, със съчетаването на мрачни, разрушителни страсти с остроумна закачка и рядко, но все пак, с радостта от живота.

През нощта на 24 срещу 25 декември Конрад застрелва своята съпруга, прикована от години към инвалидния си стол. Два дни по-късно полицията го открива, премръзнал и безсловесен, в ямата за течен тор зад варницата и го отвежда без никаква съпротива от негова страна. В своя роман „Варницата“ Томас Бернхард търси обяснение за това жестоко деяние. Реконструкцията на събитията отвежда в една изоставена варница, където Конрад се оттегля с жена си с намерението да запише своята студия за човешкия слух. Тази студия от години „витае“ в главата му, но на Конрад все нещо му пречи „да излее съдържанието на главата си върху хартията“. За тази цел той буквално малтретира всекидневно красивата си някога съпруга с експерименти за различни тонове и звуци до момента, в който напрежението между двамата катастрофално ескалира.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Рисунка. Майстори

"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..

публикувано на 22.11.24 в 17:30

В "Панспермия" Полина Видас разказва нашия живот

Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..

публикувано на 22.11.24 в 16:50

Всичко е измама!

В редакция "Хумор и сатира" знаем, че всичко е измама, но това не е причина да не търсим постоянно истинското. Какво сме открили тази седмица можете да разберете в неделя, веднага след новините в 18 часа , когато ви предлагаме да чуете: - Увод с песни от фестивала на хумористичната и сатиричната песен "Златният кос", изпети от Татяна Лолова, Васил..

публикувано на 22.11.24 в 16:30

Преживей последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова

"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T очно на 29 ноември в Общински културен институт "Красно село" от 19 часа  Виктор Топалов, създател на "Бохемска София", ще пропътува през историята, спомнените и легендите за поета, за да се озове..

публикувано на 22.11.24 в 16:19
Елица Георгиева

Елица Георгиева и романът "Одисея на момичетата от Източна Европа"

Една одисея, която не е на Омир, не е на Джойс и говори от името на българките в чужбина. Елица Георгиева пристига от Франция, за представянето на най-новия си роман "Одисея на момичетата от Източна Европа" във Френския институт. Това е вторият роман, който Георгиева пише на френски, след дебютния  "Космонавтите само минават" ...

публикувано на 22.11.24 в 15:22