„Оперно – театралният прочит на Русенска опера на първата комична опера „Слугинята – господарка“, който предлагаме на зрителите е „аксиома“ на режисьорските ми търсения от години в посока ВРЕМЕ – ПРОСТРАНСТВО. Всяко изкуство се развива във времето и всяко събитие може да бъде разказано и преценено истинно само като се погледне отстрани. Очевидно е, че за да бъде „видяно“ едно действие цялостно „повествователят“ трябва да отстъпи от него на дистанция, разкриваща достатъчно широка перспектива, от която може да се огледа цялото събитие. Но как да „отстъпим“ когато правим така наречения съвременен прочит на произведение от 18 в.
Как да запазим едновременно и дистанцията от епохата, а и да не изтървем възможността за смислов и стилен прочит. Дилемата се оказва привидна от гледна точка на философията, защото всички ние самите сме време – всички наши мисли, речи и действия са подвластни на времето. Имайки предвид всичко това и опирайки се на твърденията на Кант, че музиката е „изкусна игра на слуха и усещанията“, ние творците от Русенска опера си позволихме да прочетем операта „Слугинята – господарка“ през стила на commedia dell’arte. В спектакъла са смесени естетиките на 16 и 18 в., като във никакъв случай не е пропуснат и съвременния привкус“.
Това споделя Аделаида Якимова, която е режисьор на спектакъла и заедно с Вилиана Вълчева, диригент, Весела Василева – художник и Мария Анастасова – сценограф ще пресъздадат забавната история на Дженаро Федерико пресъздадена с музика от Джовани Батиста Перголези. В ролите на господаря Уберто и слугинята Серпина ще се превъплътят Пламен Бейков и Мария Анастасова.
В звуковия файл чуйте разказа на Аделаида Якимова.
Премиерата е на 5 февруари 2021 г. от 19 часа в зала „Филхармония“
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg