Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Образование 2030“: Промяната - лидери и изпитни формати

Снимка: Фейсбук

Какви трябва да бъдат изпитните формати за Националното външно оценяване (НВО) и откъде трябва да започне промяната? Досегашният формат на НВО и матури измерва основно предметното знание на учениците, а не развитието на компетентности и критично мислене.

Темата коментира в “Нашият ден“ Златка Димитрова, експерт по образователни политики в сдружение “Образование 2030“. Тя е част от екипа експерти, провели проучванията за ключовите компетентности и тяхното място в нормативната уредба.

А също и част от организацията на онлайн дискусия “Промяна в изпитните формати“. Виртуалната среща, на която присъстваха повече от 200 учители, директори, родители и образователни експерти.

Дискусията постави на фокус и интегрираните изпитни формати, които могат да бъдат въвеждани от 2022/2023 учебна година. Те представляват тестови изпит по хуманитарни и по природни науки.

Изпитът по хуманитарни науки ще оценява компетентностите на учениците по български език и литература и по обществените науки. Този по природни науки ще обединява математика и учебни предмети като химия, физика и биология.

Акценти в дискусията

“Целта на тази дискусия беше да провокира този разговор, който сякаш остана малко забравен през последната година, а е много важен. За това по какъв начин оценяваме компетентностите на учениците, които трябва да придобиват в училище. Или как оценяваме дали образованието е качествено, дали учениците добиват тези умения, които ще им бъдат нужни в живота. Това става чрез форматите на външните оценявания и на матурите, които обаче досега правеха нещо друго. Досега оценяваха по-скоро предметното знание. И това беше проблем, който сякаш и родители, и учители, и ученици, всички в системата припознават, и за който всички искат да намерим решение.“

“През миналата година беше направено едно изменение в Наредбата за оценяването, което даде възможност от 2022-23 г. да се въвеждат такъв тип формати, т.нар. “интегрирани формати“, които да оценяват функционалната грамотност на учениците. Не само по едни предмет, например математика или български език, а  по повече предмети от тази област. “


Интегрирани изпитни формати

“В хода на дискусията стана ясно, че от Министерството все още не са предложили конкретен формат. Те са задали рамката, в която могат да бъдат формирани тези формати, но все още нямаме примерен такъв, за да можем конкретно да обсъждаме задачите и предметите. От наредбата става ясно, че има възможност по заповед на министъра да бъдат определяни повече от един предмет, който да се включи във външното оценяване в 4, 7 и 10 клас.“

Предложения на Министерството

“За момента предложенията са по-скоро повърхностно дефинирани. Това, което има възможност да се случи, е да има интегриран изпит. “

Промяната

“Вярваме, че това е една много важна част от промяната. Начинът, по който оценяваме учениците. Защото именно върху този начин учителите изграждат моделите и методите, по които преподават, за да могат да ги подготвят. “



Александра Мирчева, мениджър „Проекти“ в сдружение „Образование България 2030“ коментира в “Нашият ден“ проекта Мениджърска академия за училищни директори.

Академията се организира вече две години.

“През последните две години реализираме проекта благодарение на подкрепата на Българския форум на бизнес лидерите. Преди две години се зачудихме кои са другите ключови фигури в образованието, освен учителите, чиято подготовка е от основно значение. Очевидно е, че това са училищните директори, лидерите, които на локално ниво водят трансформацията напред.“

“Фокусирахме усилията си в подкрепа на училищните директори чрез проект, който да ангажира различни заинтересовани страни, които могат активно да допринасят към промяната. От една страна, сме ние като експертна гражданска организация, заедно с други наши партньори, от гражданския сектор. От друга страна, е отговорният бизнес в България.“

“Няколко от темите, по които работим с участниците в академията са: управление на времето и задачите, мотивация на екип, разрешаване на конфликти, даване и получаване на обратна връзка, делегиране на отговорности в екипа. Това са все умения, които сме извели на база на нуждите на участниците. Това са умения необходими на всеки един лидер и мениджър, така че екипът му да е по-ефективен и да изгражда позитивна и развиваща среда.“



Разговорите можете да чуете от звуковите файлове. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Искаме ли Христос в живота си?

Като избягваме да се взираме в злото на този свят, рядко си задаваме въпроса за неговата причина. Случили ни се нещо неприятно, достигне ли ни нещастие, сме склонни да припишем вината на хората, които са около нас, но трудно я търсим в себе си. Вгледаме ли се в своите постъпки ще разберем, че и на нас ни се случва нерядко да грешим. Понякога..

публикувано на 20.10.24 в 10:05

Възрастните хора и дигиталните медии и обучение

По-уязвими ли са поколенията, израснали преди интернет, към фалшиви новини, пропаганда, конспиративни теории и здравна дезинформация?  Конференцията "Информацията има значение: Практики за повишаване на дигиталната и медийна грамотност на възрастните", организирана от фондация "Глобални библиотеки" - България , беше посветена на..

публикувано на 19.10.24 в 16:54

Религията и религиозните войни

Религията е универсален и всеобхватен факт. Няма период в историческото развитие, когато човекът да не е бил религиозен. Науката не познава съвременна или древна нерелигиозна култура. Предвид всеобщността на религията несъмнено причината за нейното пораждане трябва да бъде обща за цялото човечество. Когато нещо е всеобщо и универсално, то..

публикувано на 19.10.24 в 12:35

Рабиша, селото в което се живее трудно

Село Рабиша се намира в община Белоградчик, област Видин и е известно с пещерата "Магура", която се намира на 3 километра от селото и с най-голямото по площ вътрешно езеро у нас – Рабишкото езеро. Според последното преброяване в Рабиша живеят 245 човека. Преди 90 години жителите на селото били 1296. Църквата "Свети пророк Илия" е построена..

публикувано на 19.10.24 в 08:15
д-р Орлин Колев и Анелия Торошанова

За дискриминацията – тормоз, преследване, подбуждане

В рубриката "Съветите на адвоката" на юридическото предаване "Законът и Темида" д-р Орлин Колев – експерт по конституционно право, преподавател в ЮФ на СУ "Св. Климент Охридски", член на Комисията за защита от дискриминация, дългогодишен консултант на предаването, отговаря в ефир на слушателски въпроси. Петър Ненов, София: С оглед на обстоятелството,..

публикувано на 18.10.24 в 15:00