„Хлад“ е българският филм в селекцията на фестивала за късометражно кино в Кан. Негов режисьор и сценарист е Девина Василева. Историята за контрола и свободата в едно семейство, развита в един-единствен план – пред хладилника като символ на дома – е дебютът ѝ в киното. Тя избира да сведе проблема до неговия минимализъм, в един неподвижен кадър, за да даде възможност на публиката да се концентрира върху това как точно се възползваме от ежедневието си и какво говори за нас самите най-баналното всекидневно нещо.
„Хладилникът е олицетворение на главния герой, който го проследяваме в период от 30 години за 20 минути“, споделя в „Артефир“ Девина Василева. И продължава: „В случая този хладилник показва контрола на този човек и съответно страха му от промяна. Хладилникът е и този уред в семейството и в един дом, който позволява да си задържаме храната за по-дълго, но също така и тя да не се разваля, т.е., тя не се променя и не може да създава нищо ново. Затова и този герой не може да създава нищо ново и не знае как да гради топли връзки, а само да консервира някакви настойнически отношения.“
С филма си младата режисьорка, която учи английска литература и драма в университета „Куин Мери“, се опитва да разбере какво ще се случи, когато човек изгуби контрол над нещата в живота си. Този въпрос, както и идеята за свободата я вълнуват най-силно.
„Хлад“ може да бъде гледан в платформата за българско късометражно кино NO BLINK. Филмът вече спечели наградата на публиката на фестивал в Амстердам и е селектиран на не един кинофорум, сред които Южният филмов и арт фестивал в Чили и този за късометражно кино на Лазурния бряг. „Хлад“ всъщност е единственият български филм, който ще участва във фестивала за късо кино в Кан. Форумът е посветен на това да популяризира филмите от селекцията си на различни стрийминг събития. Всеки от тях ще бъде показан на специална прожекция през октомври, както и виртуално, като приходите от гледанията ще отидат директно за подкрепа на режисьорите и екипа.
Повече за сюжета на „Хлад“, стоплянето на връзките в семейството и възможностите, пред които е изправен един артист, Девина Василева разказва в звуковия файл.
"Целият свят е сцена и ние всички сме актьори." Може би банален израз, когато се опитваме да говорим за театър, живот и изкуство, но както знаем, в клишетата е истината. Особено при разговор с д-р Сава Драгунчев, който освен актьорското си образование в НАТФИЗ "Кръсто Сарафов" е специализирал и актьорско майсторство в Кралския Шекспиров театър,..
На 16 януари в "Топлоцентрала" е премиерата на спектакъла "Представление и наказание" на Иван Станев и Ф. М. Достоевски. Адаптацията и режисурата са на актрисата Касиел Ноа Ашер, която изпълнява и една от роилите в представлението. Касиел определя пиесата "Представление и наказание" като трансгресивна до бруталност "реплика" върху романа на..
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..
"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски". Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..
Лъчезар Лисицов , журналсит от "Клуб Z", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" какво е да си парламентарен репортер днес. "Повечето..
В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg