Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гала концерт със сър Антонио Папано

Сър Антонио Папано
Снимка: sr.de

Затвореният от пандемията свят на изкуството намира възможност да радва своята публика и понякога успява да си позволи лукса да организира концерт с оркестър, хор и солисти. Това се случи и на 4 септември 2020 г. в Кралската опера „Ковънт Гардън“. Ето какво каза диригентът Антонио Папано.



Филипе МануИзбраните арии, дуети и сцени са от „Севилският Бръснар“ и „Пепеляшка“ на Росини, „Любовен еликсир“ на Доницети, „Сомнамбула“ на Белини, „Бал с маски“ и „Отело“ на Верди, „Манон“ на Масне, „Кармен“ на Бизе, „Тоска“ на Пучини.

Сред поканените е била и Соня Йончева, която не е успяла да се присъедини към трупата. В концерта освен много известни певци са включени и две нови имена – на Филипе Ману и Айгуль Ахметшина.

Филипе Ману е от Нова Зеландия и учи в Гилхолд скул Лондон с прочутото сопрано Ивон Кени. Пристига в Лондон, благодарение на фондацията на Кири Те Канава, която подкрепя развитието на талантливи оперни певци от Нова Зеландия.

Айгуль Ахметшина
Впечатляващото мецосопрано Айгуль Ахметшина е от Башкирия. „Смятам, че Айгуль е явление, казва Владимир Спиваков – днес няма такива гласове, въпреки, че много работя с певци. Истински, завладяващ артист и музикант“. Момичето пее от шестгодишна и казва, че е сбъднала мечтата на майка си, която е полицайка. Завършва училището по изкуствата в Уфа, но не кандидатства в консерватория, а продължава да се занимава с учителката си Наил Юсупова. Преживява и вокална криза, но отново двете се справят с проблема. Явява се на конкурса „Нов оперен свят“ и по покана на Дейвид Гоуланд заминава за Лондон в младежката програма на Ковънт Гардън. От 365 души избрали петима и тя била едната от тях. Наричали я бебето, защото била най-млада. Годината е 2017, а ето вече момичето е сред оперните звезди на лондонския театър.

Останалите солисти:
Чарлз КастроновоЧарлз Кастроново – роден е в Ню Йорк на 29 юни 1975. Баща му е от Сицилия, майка му от Еквадор. Кариерата си започва в операта в Лос Анжелес.

Попада и в младежката програма на МЕТ, откъдето започват и важните роли – дон Отавио, Ернесто, Тамино, Ферандо, Фентън.

От тогава започват да го търсят и за европейските продукции, а броя на престижните сцени, на които пее се увеличава.

Сър Джералд Финли
Сър Джералд Финли е роден на 30 януари 1960 г. в Монреал, учи в Отава, а след това в кралския колеж в Лондон. Титлата сър добавя към името си през 2017 г. за отдадена служба на операта. За него Кая Саарияхо пише песенния си цикъл „Истински огън“.

Вито Прианте
Роденият в Неапол през 1979 г. Вито Прианте дебютира през 2002 г. на Майските музикални тържества във Флоренция в операта „Слугинята господарка“ на Пергобези. Известно време работи с Алън Къртис и участва в изпълнението на барокови творби, след което разширява ролите, като освен оперни партии добавя и кантатно-ораториални творби.

Кристине Ополайс и Джералд Финли
Кристине Ополайс е родена на 12 ноември 1979 г. Тя е латвийка. Учи в латвийската музикална академия. За кратко е хористка в хора на латвийската опера, а след това започва солистичната ѝ кариера. Там среща и съпруга си диригента Андрис Нелсонс, с когото вече са разделени. Първото ѝ признание е в берлинската опера „Унтер ден Линден“, последван от дебют в милано, виена, Мюнхен където изпълнява партията на Русалка от едноименната опера на Дворжак. Това е една от знаковите роли в репертоара ѝ. Пее я и на сцената на МЕТ.

Лизет Оропеза
Лизет Оропеза е родена в Ню Орлеан на 29 септември 1983 г. Родители ѝ са кубинци. Започва да свири на флейта на 12 години, но учи и пеене. Печели възможността да бъде в студиото на МЕТ и на 22 години през 2007 г. дебютира като Сузана от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт на първата американска сцена. Често е канена в големите испански театри в Мадрид и Барселона, а името ѝ вече е в програмите на най-елитните оперни театри по света.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Хитовете на "Смоуки" в романтичната атмосфера на Античния театър

Среща на випуск 70 и.... някоя година. Да вадим носните кърпички, че има бая да си подсмърчаме с тези вирусоносители по отношение на... романтиката и усмивката. Всички онези "стари и златни" евъргрийни, изхранили диджейското братство в годините, когато пускаше от "Юпитери" и "Унитри". Подобни концерти са като срещи на съученици, поне три по..

публикувано на 24.06.24 в 11:29

Програма "Христо Ботев" излъчва директно от Варна откриването на ММФ "Варненско лято"

Две години преди честването на своя 100-годишен юбилей, Международния музикален фестивал "Варненско лято" открива поредното си издание с концерт, събрал в едно традиция и бъдеще! В програмата на 22 юни присъства музикалната емблема на фестивала Рапсодия "Вардар", премиера на нова творба, написана специално за фестивала – "Увертюра във форма на..

публикувано на 22.06.24 в 07:50
 Проф. д-р Боряна Ламбрева (вдясно) и Аделина Александрова

Пианистката Боряна Ламбрева: Най-важното нещо в изкуството е да му служим вярно

"Бях много добра изпълнителка, но прекарвах доста часове на пианото сама. В гимназията много свирех и може би по тази причина сега, когато се срещаме със съученици и те разказват забавни случи от онези години, се питам дали наистина съм завършила същото училище. Аз дори и на военно обучение не отидох с моя випуск, защото пак имах някакъв ангажимент и..

публикувано на 21.06.24 в 11:05

Японско турне с "Аларма Пънк Джаз" и heavenphetamine

В края на тази и началото на следващата седмица концертната поредица "Аларма Пънк Джаз" на програма "Христо Ботев" ще представи с три концерта японското краут-рок/психеделик/пост-пънк дуо heavenphetamine за първи път в България. Градовете са Пловдив – в Bee Bop Café на 23 юни (в емблематичната вече поредица пловдивска на "Аларма" "Неделя..

публикувано на 19.06.24 в 21:44

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36