Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Главен герой

Светлана Димитрова: БНР има най-голямото разнообразие от класическа музика

7
Светлана Димитрова
Снимка: личен архив

По повод 50-годишния юбилей на програма "Христо Ботев" предаването "Нашият ден" се среща с лица и гласове от програмата. 

Светлана Димитрова, главен редактор на програма "Христо Ботев", е главен герой в "Нашият ден". От 1985 година животът ѝ е свързан с Българското национално радио. 

Пътят към БНР

Светлана Димитрова

"Не съм мечтала от малка да бъда в БНР. В Радиото дойдох, след като завърших Българската държавна консерватория – уж за малко, пък то стана за цял живот. Когато започнеш в Радиото, ти или не можеш да се справиш, или се пристрастяваш. С мен беше второто. И така останах повече от 36 години. Аз започнах тогава в Комитет за телевизия и радио и заповедта ми беше разписана от големия български композитор Александър Йосифов." 

Музиката и Радиото

Стефано Пода и Светлана Димитрова

"Никъде другаде, освен в Българското национално радио, аз не мога да направя или да чуя, или да избера за нашите слушатели толкова голямо разнообразие от музика – и то класическа музика. Класическата музика остава в БНР. А специално пък в програма "Христо Ботев" това, което продължаваме да правим, е наистина безценно – както за тези, които работят, така и за слушателите. Не можете да си представите какво имаме във фонотеката. Няма друга възможност освен да сме на нивото на слушателите. За да бъдеш на нивото на своите слушатели, трябва да се интересуваш, да четеш, да знаеш... и 24 часа да слушаш."

Любими изпълнители

Светлана Димитрова и Александрина Пенденчанска"Мария Калас. Защото тя е жената, която преобърна оперния свят. Това звучи като клише, но когато слушаш тези преди нея и тези след нея, разбираш за какво става дума. Тя направи операта да е актьорска, да е емоционална, да те кара да настръхваш. Има преди нея много по-гласовите, много по-изявени оперни певици, но тя за мен е жалона – преди Калас и след Калас. 

А Хосе Карерас е любимият ми певец. От първото ми чуване, когато даже не знаех кой е този певец, се влюбих в тембъра му, в начина, по който пее, в този глас, изпълнен със слънце. Павароти е велик, Доминго – също, Алфредо Краус... много са. Но на сърцето ми е Карерас."

БНР преди дигитализацията

Светлана Димитрова и Калуди Калудов

"Беше много интересно, защото бяхме повече от 50-ина музикални редактори – работехме за всички програми, всичко беше на ленти. Трябваше да прослушаш всяка лента за предаване. Но най-драматично беше, когато правиш опера... Всичко минава и се забравя. Когато излезе компактдискът, се почувствахме преродени. Хубавото бързо се приема. Сега лентите като че ли отиват назад, въпреки че това, според всички, е най-трайният звуконосител. Това, че Радиото пази своите ленти, е добре. Те може да се наводнят, дори да мухлясат... но звукът стои. Едното не изключва другото. Разбира се, имаме и лентохранилището в Боровец – така трябва да се съхраняват лентите."

Как се съчетава музикалното редакторство с административната работа, какво означават наградите и как ѝ се отразява дистанцията заради пандемията – можете да чуете в звуковия файл.

Снимки – личен архив и БНР

Светлана Димитрова е завършила Френската езикова гимназия в София и Българската държавна консерватория, специалност „Оперно пеене“. От 1986 г. е музикален редактор в БНР. От 2001 г. е заместник главен редактор „Музика“ на програма „Христо Ботев“. Била е водещ на „В света на операта“ и „Алегро виваче“ по „Хоризонт“. В "Христо Ботев" е автор и водещ на „Неделен следобед“, „На опера в събота“, „Музик мания“ и др. Създателка е на стрийма „Класика“ на интернет радио „Бинар“ на БНР. В момента е главен редактор на програма „Христо Ботев“.
Носител е на „Златният будилник“  – 2017 година – за предаване – „Музикални вечери“ на екип „Класика“, и 2018 година – за журналистика.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05

Студии върху историята и настоящето на фестивала "Софийски музикални седмици"

Излезе  една дългоочаквана книга – " Студии върху историята и настоящето на фестивала  "Софийски музикални седмици"  от Диана Данова-Дамянова. Това е първото по-мащабно и целенасочено изследване на Международния фестивал "Софийски музикални седмици".  Под формата на четири студии се проследява неговата 55-годишна история от създаването му през..

публикувано на 29.06.24 в 11:30