Режисьорът Галин Стоев, директор на Théâtre de la Cité – Национален драматичен театър на Тулуза, е едни от лекторите в културния панел „Изолацията, катализатор на близост“ в рамките на „Нощта на идеите“ 2021 г.
Виртуалното събитие на 28 януари се организира по целия свят от Френския институт в Париж. Тази година избраната тема е „Близост“ с оглед на социалните последици, които пандемията от Covid-19 предизвика. Ще бъдат представени идеи и знания на утвърдени европейски интелектуалци и учени.
Часове преди срещата Галин Стоев сподели, че Covid кризата има отражение върху живота на всеки един от нас и все още не си даваме сметка за това, което ни се случва.
„Кризата ще ни принуди да отделим важното от неважното, както в собствения си живот, така и като общество и държава, като позиция лична или колективна. Всеки един преминава през изключително тежък момент. Трудностите в един момент ще си отидат, тъй като това не може да продължи вечно. Ние ще се върнем към нещо, което наричаме с баналната дума „нормалност“, но трябва да разберем, че това няма да е онази „нормалност“, която оставихме преди една година зад гърба си. Това ще е друга „нормалност“ и от нас зависи да я построим отговорно и да се позиционираме спрямо нея като пораснали същества и като пораснало общество“, каза известният театрален режисьор.
Стоев разказа как продължава работата на театъра в Тулуза, затворен за публика от месец октомври 2020 година, и за новите пиеси, които се създават в условията на пандемия.
Във връзка с въвеждането на строгите ограничения за културните институции, режисьорът сподели, че театрите никога не са били местата, където се сее смърт, напротив те трябва да носят надежда, да отварят някаква перспектива. Театрите са местата, които трябва да ни зареждат с желание за бъдеще!
„Понеже този сценарий никой не го е играл досега, всички се учат в крачка. Във Франция правителството се ангажира да покрие всички субсидии, обещани за театрите. А от своя страна театрите се ангажират към всички екипи да изплатят хонорарите им – независимо дали те играят, или не. В България в момента театрите работят на 30% от капацитета си и актьорите, които продължават да играят, играят може би за 1/3 от хонорарите си. Но хонорарите в България са много ниски и това е още по-малко. И тук трябва да се намеси държавата и да покрие именно тези липсващи средства, ако има политическа воля и желание за това. И въобще разбиране какво е театърът и изкуството и имаме ли нужда от него“, каза още Стоев.
Според режисьора все пак има и нещо хубаво, което произтича от пандемията. Това е осъзнаването за това колко всичко е свързано и колко всички сме свързани и зависими един от друг.
„Сега е времето да се върнем към нещо много просто, което отдавна е изгубило смисъл – солидарността. И ако искаме да оцелеем като общество, ние трябва да осъзнаем колко е важна взаимовръзката ни, която се случва през взаимопомощ и през разбиране и приемане на другия. В този смисъл кризата, колкото разрушаваща и ужасна да е, носи позитивно послание. От нас единствено зависи дали ще изберем да се асоциираме с тези послания, или ще продължим да инвестираме в разрушителни енергии“, сподели още преди виртуалната среща Галин Стоев.
„Нощта на идеите“ се организира у нас от Френски институт в България – четвъртък, 28 януари от 15.15 до 21.00 ч. – онлайн.
Събитието ще се излъчи на платформата ZOOM и на Facebook страницата на Френския институт. Симултанен превод френски/български.
Вход свободен.
За да се присъедините към събитието в ZOOM и за да участвате в дискусиите онлайн, можете да се регистрирате ТУК.
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството..
Носталгично дивертименто Люлееше лятото своите тежки камбани. По устните лепнеше сладкият сок на живота. Светът нямаше сенки. В реката се стапяха бавно дори неясните очертания на хоризонта. Аз знаех, че този ден няма да се повтори, но времето беше отключило катинара си и тихия ход на нашата смешна история отмерваха не часове и..
Издателство "Библиотека България" обяви победителите от VI Национален литературен конкурс "Вие пишете, ние четем" . Над двеста автори участваха в тазгодишното издание на конкурса с поезия на тема: "Монолог на хвърления камък". С отзвук от завършилия VI Национален литературен конкурс в "Артефир" гостуват писателите и издатели Симеон Аспарухов и..
"Принцесата на Бухенвалд" е доказателство, че в историята на Втората световна война няма пощадени. Испанската авторка Ана Андреу Бакеро гостува в България, за да представи своя дебютен роман, разказващ печалната история на Мафалда Савойска – сестра на царица Йоанна Българска. "Попаднах на историята на Мафалда изключително случайно",..
Германско-австрийският писател Даниел Келман гостува в България, за да представи най-новия си роман "Светлина и сянка". Книгата излиза в превод на Жанина Драгостинова и разказва историята на австрийския режисьор Георг Вилхем Пабст, който добива слава с няколко големи филма от епохата на немския експресионизъм. Пабст остава спорна фигура и до днес..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Преподавателката във Факултета по математика и информатика на Софийския университет коментира идеята на министъра на образованието и науката Красимир..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg