По-голяма част от оперите, които изпълнява световноизвестният перуански тенор Хуан Диего Флорес са от белкантовите майстори Росини, Белини и Доницети. На концерта си в София на 14 януари той не пропусна да представи няколко от тях. Но днес 27 януари – рождената дата на Волфганг Амадеус Моцарт „Музик Мания“ избира един от дисковете в богатата дискография на певеца посветен изцяло на музиката на Амадеус. Тук са много известните арии на Дон Отавио от „Дон Жуан“, на Тамино от „Вълшебната флейта“, на Фернандо от „Така правят всички жени“, но и арията на Александър от „Царят пастир“ или ариите на Тит от „Милосърдието на Тит“, както и изумително красивата концертна ария за тенор и оркестър „Misero! O sogno... Aura che intorno spiri“ по текст на Катерино Мадзола.
„Чувствам, че най-накрая съм готов да запиша Моцарт“ – каза той през 2017 г. когато излезе диска. Музиката на Моцарт е универсална, трансцедентална. Всеки обича музиката му. Не е необходимо да разбирате защо го обичате, просто го правите. Това е неговата магия.“
До сега той не е участвал на сцена в Моцартова опера, но музиката на австрийския композитор е играла важна роля в кариерата му. От най-ранните си уроци още в консерваторията в Лима до наши дни Флорес е учил, пял и изпълнявал арии от опери на Моцарт на концерти и рецитали.
„Когато бях на 18 участвах в спектакъл (като хорист) на „Вълшебната флейта“ и се почувствах вълшебно. Как да го обясня не знам. Идвам от Перу, където класическата музика не е традиционна както във Виена“ – казва Флорес.
Дискът е записан в театъра „Cuvilliés“ в Мюнхен, един от най-красивите рококо театри в Бавария и мястото, където през 1775 и 1781 били премиерите на моцартовите опери „Мнимата градинарка“ и „Идоменей“. Ариите съпровожда бароковият оркестър „La Scintilla“, на Цюрихската опера воден от Рикардо Минази.
За жалост времетраенето на тези записи е твърде малко, затова добавяме и една рядкост – арията на Марций от „Митридат, цар на Понт“. Цялата опера е регистрирана с „Оперните таланти“ на Кристоф Русе през 1999 г. и с участието на Джузепе Сабатини, Натали Десе, Чечилия Бартоли, Сандрин Пио и Хуан Диего Флорес, и вероятно е първият официален запис на певеца.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg