Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Нови записи от Първо студио на БНР

Снимка: Кирчо Стоичков

Музикалните продуценти Лили Николова и Георги Еленков избраха камерна инструментална и вокална музика записана в Първо студио на БНР, която ще има премиерата си в „Метроном“ на 21 януари от 19.30 часа.

В края на миналата година се осъществи студиен вариант на Пет миниатюри от Александър Христов – дългогодишен фолклорен специалист, посветил каузата си на запазване и развитие на традициите в българската народна музика в Разград. Като композитор, той умее да извлече най-красивото от фолклора и да го вплете в музиката си. Тя е вдъхновена и от духа на големите майстори – Панчо Владигеров, Красимир Кюркчийски, Марин Големинов, от които се е учил. Съавтор на миниатюрите е Теодосий Спасов, който  ги адаптира за кавал и струнен оркестър и вплита в тях импровизационния си талант. Заглавията са: „Лазарска“, „Песен“, „Седенкарска“, „Хороводна“, „Танц“.


В края на 2020 г. на 84-годишна възраст ни напусна композиторът Николай Стойков. Завършил Българската държавна консерватория (днес НМА „Проф. Панчо Владигеров“) с композиция при проф. Панчо Владигеров през 1971 г., Стойков специализира в Московската консерватория при Юрий Холопов, Едисон Денисов и Дмитрий Шостакович. Автор е на симфонична, камерна, хорова музика, а творчеството му претворява разнообразието в българската фолклорна музикална песенност и ритмика. В Българското национално радио беше реализиран студиен запис на неговия първи опус – вокален цикъл „Ранни песни“, създаден в периода 1966-1969 година във времето, в което е студент по композиция в София. Изпълнителите в записа са Велислава Стоянова, пиано, която от доста време изследва творчеството на Николай Стойков и защитава докторска дисертация върху неговата камерна музика, и украинската певица Олена Лапко. Дуото работи заедно от доста време, като включва в програмата си песните на Стойков на различни музикални форуми у нас и в чужбина. Ето и заглавията: „Ни лъх не дъхва над полени“ по стиховете на Пенчо Славейков, „Вода“ (или Старинна песен) по текст на Габриела Мистрал и „Топлият вятър“ по поезията на Веселин Ханчев.




Композиторката Жермен Тайефер, която заедно с Дариус Мийо, Артур Онегер, Франсис Пуленк, Луи Дюрей и Жорж Орик е от така наречената група на Шесторката през първата половина на 20 век във Франция. Един кръг, който в своите естетически възгледи  се противопоставя на импресионизма. Жермен Тайефер живее почти един век и създава творби във всички жанрове. Сборникът от пиеси „Малката тетрадка за арфа на Мадам Тардьо“ е написан в периода 1913-1917. Тайефер го посвещава на своята приятелка, арфистката Каролайн Луиджи Тардьо, дъщеря на диригента и композитора Александър Луиджи, помощник на прочутия преподавател по арфа в Парижката консерватория Алфонс Хаселманс. Сборникът за арфа се състои от 18 пиеси. Записани са от Илияна Селимска.


Теодора Несторова е млада певица, родена в Англия и израснала в САЩ, която не за първи път представяме като изпълнител на нови записи, продуцирани от Музикалната къща на Българското национално радио. В дуо с пианистката Маргарита Илиева те реализират камерни песни от Трифон Силяновски, Цанко Цанков и Сергей Прокофиев, част от тяхна идея за концертна програма, представена пред публиката на някои от големите музикални фестивали у нас. Ефектен акцент от програмата са песните за глас и соло виолончело, за което към дуото е привлечена и Теодора Атанасова. Резултат на тази творческа колаборация е нов вокален цикъл от Борислава Танева за сопран, виолончело и пиано, поръчан специално за вокалното трио. Името на цикъла се ражда по време на записите в Първо студио на БНР, когато в кабината триото изпълнява финалния дял от първата пиеса „Очарована“ по поезията на Дора Габе, в която върху думите „Дали е сън“ е изградена пространствена картина на отдалечаващия се музикален образ, преминаващ от пеене в говор и шепот. А останалите песни в цикъла са „Ти искаше“ по стихове на Елисавета Багряна и „Привечер“ върху поезията на Блага Димитрова.


Още една творба на българска композиторка представяме - пиесата за цигулка и пиано „Да срещнеш птица“ от Албена Петрович-Врачанска. Музиката е асоциативна, нещо типично за авторския стил на композиторката, която със съвременни средства пресъздава впечетления, усещания, преживявания. В Първо студио на БНР пиесата беше записана от цигуларката Теодора Сороков и пианистката Ружа Семова.


Новият запис на една от знаковите камерни творби за тромбон и пиано – Соната от Паул Хиндемит, създадена през 1941 година е осъществен от Атанас Карафезлиев – тромбон и пианистката Анелия Господинова. Партиите на двата инструмента са във висша степен  пълноценно развити, внушаващи  със силна експресия, в непрестанно редуване на  контрастни образи и богата звукова палитра. Изпълнителите разкриват съдържанието на музиката със стилово разбиране и инструментално майсторство. Частите на сонатата са : Allegro moderato maestoso, Allegretto grazioso, Allegro pesante, Allegro moderato maestoso.


Композиция на съвременния български композитор Виктор Илиев е озаглавена с многозначително „Gone to the UN-seen“, а текстовете, които са послужили за идейна основа са заети от творчеството на средновековния персийски поет и суфистки мистик Мевляна Джалал ад-Дин Мухаммад Руми или просто Руми – от прозвището, което му поставят заради неговото установяване в областта Анадола, наричана „Рум“. Илиев споделя, че е впечатлен от заряда и посланията, които се съдържат в текстовете и днес, от разбиранията за време-пространство и то в толкова ранни години.

„Музиката описва полета на една душа, поела към вечността, вземайки със себе си спомените от натрупания земен опит и сливайки се в светлината“ – споделя авторът.
Композицията е посветена на всички невинни жертви, загинали в различни световни конфликти и войни. Особено актуално като насоченост тя се вписва в настоящата пандемична обстановка. Универсалните послания, които са засегнати, вероятно са причина Илиев да използва английски превод на текстовете на Руми. Във вокално-симфоничната композиция словото естествено е поверено на хора. Най-често този фактурен пласт е силабично решен, в което прозира желанието за разбираемост и пределна яснота на символистичните послания, заложени в словото на Руми. Обратно, симфоничният оркестър е в голям състав, като в него присъстват различни, добавящи специфичен колорит перкусионни инструменти. Наред с класическите ксилофон, вибрафон, маримба и глокеншпил присъстват и кротали, sand blocks, water gong и много други. Те правят оркестрацията цветна и олицетворяват вътрешния заряд и изключително многопосочните възможности за тълкуване, които думите на поета мистик носят.
Звукозаписът е осъществен в Първо студио от Симфоничния оркестър и Смесения хор на Българското национално радио, а на диригентския пулт е самият композитор.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Медея" от Марк Антоан Шарпантие, трагедия в пет действия и пролог

"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица и изпълнители: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон –..

публикувано на 04.10.24 в 09:40
Проф. Боян Лечев

Миговете вдъхновение на Боян Лечев

В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..

публикувано на 04.10.24 в 08:25

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00