Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Андрей Слабаков за прецедента в ЕП и променената награда „LUX“

„Абсолютен прецедент е всички политически групи да се обединят в защита на културата. Това според мен е нечувано. Толкова сме единодушни, че наистина се изборихме и има пари. Ще бъдат подкрепени свободните професионалисти и общо взето това е една изключително положителна тенденция, защото се разбра, че по време на пандемия културата и изкуството са нещо изключително важно“, каза във „Време и половина“ евродепутатът Андрей Слабаков по повод проблемите с финансирането на европейското кино и култура. Причината да заговори за тях са промените в новото издание на филмовата награда на Европейския парламент.

„LUX“ е създадена преди 13 години и цели да насърчи творчеството и разнообразието в европейското кино. Тя подкрепя филмите, произведени в Европа, като им помага да преодолеят езиковите бариери и трудностите при разпространението. Европейският парламент е единственият в света, който присъжда подобна награда.

Тази година тя е под ново име – „LUX – Европейска филмова награда на публиката“. Новата форма има за задача да скъси дистанцията между филмите и зрителите им и да окаже оше по по-голяма подкрепа на хората на изкуството и европейските продукции, които бяха силно засегнати от здравната криза.

В това издание на „LUX“ любителите на киното ще участват пряко в избора на филма победител. Публиката и депутатите в Европейския парламент ще имат равна тежест при определянето му, а партньорството с Европейската филмова академия ще подпомогне достигането на трите номинирани филма – „Още едно“, „Тяло Христово“ и „Колектив“ – до повече зрители. Филмите ще бъдат субтитрирани на 24-те официални езика на ЕС и прожектирани онлайн, както и в киносалоните, когато това е възможно. Целта е да се увеличи видимостта им във всички държави членки и във Великобритания.

Победителят ще бъде обявен на пленарното заседание на Европейския парламент на 28 април 2021 година, а дотогава публиката и депутатите ще имат възможност да гласуват за своя фаворит. В звуковия файл пък ще може да чуете още за прецедента в Европарламента, пречките, които възникават при разпространението на европейското кино, както и за смисъла на културата и стремежа към по-добро.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Архивите са живи: Пейо Яворов през очите на Дора Габе

В рубриката "Архивите са живи", обръщаме поглед към един от най-ярките символи на българската литература – Пейо Яворов. На днешния ден по нов стил, преди 147 години, се ражда Пейо Тотев Крачолов, оставил своята незаличима следа в българската културна история под псевдонима Пейо Яворов. Поезията на Яворов е уникална и неповторима, с дълбока..

обновено на 13.01.25 в 12:53

Женските лица на историята

"Женските лица на историята" е сборник в чест на проф. Красимира Даскалова – виден български учен, едно от емблематичните лица на Философския факултет на СУ "Св. Кл. Охридски".  Близо 30 години проф. Даскалова работи и съдейства за академичното институциализиране у нас на две изследователски полета – интердисциплинарни и свързани/пресичащи се по между..

публикувано на 13.01.25 в 11:50
Иля Пепеланов

Иля Пепеланов започва мандата си със "сезон на младите"

Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..

публикувано на 13.01.25 в 09:05

"Морето след теб" за първи път на сцена

Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..

публикувано на 13.01.25 в 08:05