Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Архивите на Байройт:

„Залезът на боговете“, последна част на тетралогията „Пръстенът на нибелунга“

Снимка: Bayreuther Festspiele / Enrico Nawrath

За четвърта поредна вечер (7 декември от 19 часа) ще имате възможност да се потопите в дълбокия свят на вагнеровата музикална драма със скъпоценностите от архивите на Байройтския фестивал. Записите достигат при нас благодарение на сътрудничеството ни по линия на Европейския съюз по радиоразпръскване.

На 1 август 2015 година на сцената в Байройт Кирил Петренко, генералният музикален директор на Баварската държавна опера и главен диригент на Берлинската филхармония от сезона 2019-2020, дирижира третата част „Залезът на боговете” или третият ден от прочутата вагнерова тетралогия „Пръстенът на нибелунга“.
Самият композитор определя „Пръстенът“ като творба на живота му, която му отнема 30 години творчески усилия.


През лятото на 1843 г., докато е на почивка в Теплиц, Вагнер проучва стария немски епос и митология, сред които „Немска митология“ (1835) от Якоб Грим и „Германските героични сказания“ (1829) от Вилхелм Грим. В „Обръщението към моите приятели“ (1851) Вагнер споделя: „След завръщането ми от Париж любимо занимание за мене беше разучаването на германската древност.“

Отначало има само намерение да напише една героична опера под надслов „Смъртта на Зигфрид“ и започва работа над либретото през 1848 г., но е вдъхновен да пресъздаде разгърнато легендата на Зигфрид и пише още една част, която нарича „Младият Зигфрид“. По-късно „Младият Зигфрид“ е наречена само „Зигфрид“, а „Смъртта на Зигфрид“ – „Залезът на боговете“. Прекъсва работата над тетралогията, през което време създава творби като „Тристан и Изолда“ и „Нюрнбергските майстори-певци“ и в началото на 1869 г. отново се връща към тази трета част на цикъла. Преди да я завърши обаче започва да пише и последната опера от тетралогията „Залезът на боговете“.

Работата върху „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“ върви успоредно. През 1871 г. той окончателно завършва „Зигфрид“. За разлика от „Зигфрид“ „Залезът“, който става готов едва на 21 ноември 1874 г., е изпълнен с контрасти и силни драматични преживявания. На последната страница на партитурата Вагнер отбелязва: „Аз нямам какво да кажа повече.“ Нарича ги „три музикални драми с едно триактно встъпление“ или „празнично сценично представление в три дни и една встъпителна вечер. „Пръстенът на нибелунга“ е поставен за пръв път на 13, 14, 15 и 16 август 1876 г. в построения от баварския крал Лудвиг II Вагнеров театър под диригентството на 33-годишния Ханс Рихтер.


Изпълнителски състав:
• Зигфрид – Щефан Винке, тенор
• Гунтер – Алехандро Марко-Бурместер, баритон
• Хаген – Стефан Милинг, бас
• Алберих– Алберт Домен, баритон
• Брюнхилде – Катрин Фостър, сопран
• Гутруне – Алисън Оукс, сопран
• Валтрауте – Клаудия Манке, мецосопран
• Воглинде – Мирела Хаген, сопран
• Велгунде, дъщеря на Рейн – Юлия Рутилиано, сопран
• Флосхилде, дъщеря на Рейн и първа норна – Анна Лапковская, контраалт
• Втора норна – Клаудия Манке, мецосопран
• Трета норна – Кристиане Кол, сопран
Байройтски фестивален хор и оркестър
Диригент – Кирил Петренко



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Маестро Валентин Пейчинов отново в България

Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..

публикувано на 01.07.24 в 16:35
Виктор Янакиев (вляво) и Антон Митов

Антон Митов представя: Виктор Янакиев – класически музикант

През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..

публикувано на 01.07.24 в 13:19

Българският "Лоенгрин" – празник на вокалното изкуство и оркестрово майсторство

"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..

публикувано на 01.07.24 в 12:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 31 юли 2024 г.

1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..

публикувано на 30.06.24 в 10:40

Британският критик Грегор Таси – впечатлен от солистите, хора и оркестъра на Софийската опера

Днешното издание на "Неделния следобед" е посветено изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър..

публикувано на 30.06.24 в 08:05