Кога човек осъществява пряка близост със своето отчуждение? Когато напълно се разочарова от изборите, които е направил в живота си? Когато погледне в огледалото и не разпознае очите, които го гледат? Когато отказва да види, че усещането за принадлежност към сакралното място, което нарича „дом“, не се крепи на географски ширини и стандарти на живот, а на хората, които го изпълват с дух и емоции? Кога?
„Уроци по немски“ знае отговора. И той не се крие в езика. Поне не в словесния. Той се крие в познаването на себе си. Или още по-точно – в приемането на себе си. В чисто човешките отношения, тези между членовете в едно семейство, между Аз-а и неговите проявления, между двете отправни точки на поколенческия мост.
„Човек, винаги когато е изправен пред някаква крайност, е много по-способен да взима правилните решения в живота си“ – на това мнение е режисьорът Павел Г. Веснаков. Затова той поставя главния герой в дебютния си пълнометражен филм пред изключителна крайност, която да разтърси светогледа му из основи, да размърда почвата под краката му и да го накара да прогледне.
„На пръв поглед историята е много обикновена и много ежедневна. Но ако се замислим малко по-дълбоко, когато вече филмът е свършил, и ако се опитаме да се поставим на мястото на героя, има няколко такива малки неща, които се случват в ежедневието на човек, които той някак си зачерква с лека ръка и прескача, не им обръща внимание. Но ако веднъж реши да се обърне към тях, те имат много големи последствия за целия му живот“, каза в „Артефир“ Веснаков.
Той пише историята за „Уроци по немски“ преди шест години. За това време се променят обстоятелствата в държавата, Европа върви към разпад и го достига, аномалията в система лъсва и с всичко това се променя както пътят на филма, така и този на героя в него – Никола.
Юлиан Вергов влиза в неговата кожа и показва на зрителите какво е разбрал за два дни от живота си мъжът на средна възраст, който е загубил своята идентичност и е решил да я потърси извън България. Изводите се крият някъде между това, че нищо в живота не бива да се приема като даденост и че всичко се крепи на комуникацията, която често губим.
Семплият разказ за живота, който водим по инерция, и за вечните очаквания, които се опитваме да покрием или напълно да обезсмислим, Павел Веснаков представя по авангарден, дори експериментален начин. Той представя своя личен поглед върху киноезика и мнението си по въпросите, които задава филмът. Мнение, което обаче не налага на зрителите. Те са в пълното си право да се съгласят с него или напълно да го отрекат.
Човешката история в „Уроци по немски“ и поуките, които зрителите могат да си извлекат от нея, ще срещне публиката за първи път в Кайро, на 42-рото издание на Международния кинофестивал от А клас в египетската столица. Там филмът ще се бори за „Златна пирамида“. Но не това е важно за Веснаков, той е щастлив най-вече от факта, че дългоочакваният му пълнометражен дебют ще бъде конкуренция на много качествени и достойни за уважение филми от цял свят.
Останалото – за създаването на достоверна интимност на екрана, за монотонно движение на живота, за ограниченията, които режисьорът сам си поставя, и за другите важни теми, участвали в създаването на „Уроци по немски“ – чуйте в звуковия файл.
На 22-ри октомври в галерия "Нюанс" от 18 часа се открива дебютната самостоятелна изложба на Минчо Тодоров "Седем стъпки". Тя е триптих от скулптури и рисунки на художника, художествен каталог и документален филм със същото заглавие. Изложбата е посветена на 95-ата годишнина от рождението на Йордан Радичков и представлява амалгама между..
Предстои есенната премиера на "Дух" на Държавната опера във Варна. Режисьор на мюзикъла е Сребрина Соколова. "Дух" е създаден по едноименния холивудски филм с Деми Мур, Патрик Суейзи и Упи Голдбърг. Той прави премиерата си в Манчестър през 2011 г. и веднага след това превзема сцените на Уест Енд и Бродуей. Автор на либретото е Брус Джоел Рубин, а..
Френският институт организира Седмица, посветена на френския писател и дипломат Ромен Гари от 21 до 25 октомври в София и Пловдив. Поредицата от дискусии и филми е част от честванията на 145-годишнината от установяването на дипломатически отношения между Франция и България и 110-годишнината от рождението на Ромен Гари. Един от акцентите в..
Драматичният театър "Невена Коканова" в Ямбол отбелязва 75 години от обявяването си за професионален културен институт. През 1949 година, с Указ на театрите в НР България от 27 юни, театърът вдига завеса като държавен професионален институт. Така самодейната дотогава трупа получава статут на професионален културен институт – гласуват се..
"Гласовете на Вавилон: Клинописни плочки от изгубената цивилизация“ е изложба , която може да бъде видяна до края на януари 2025 година в Археологическия музей в Бургас . За забележителната съдба на Петър Матеев , който донася артефактите след участието си през 1876 г. в първата международна археологическа експедиция до Близкия Изток..
Френският институт организира Седмица, посветена на френския писател и дипломат Ромен Гари от 21 до 25 октомври в София и Пловдив. Поредицата от..
За "Мери Бойс Бенд" лятото си отива на 25 октомври. Тогава Мери Мутафчиева и компания ще забият в известен столичен клуб и ще ни поканят да пеем заедно..
Експерименталният музикант Мирян Колев и деца от аутистичния спектър създават музикалния проект "Интуиция" . Чрез изразните средства на интуитивно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg