Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Архивите на Байройт:

„Зигфрид“, трета част на тетралогията „Пръстенът на нибелунга“

Снимка: Bayreuther Festspiele / Enrico Nawrath

За трета поредна съботна вечер (28 ноември от 20 часа) ще имате възможност да се потопите в дълбокия свят на Вагнеровата музикална драма, защото Байройтският фестивал отваря своите архиви. Записите достигат при нас благодарение на сътрудничеството ни по линия на Европейския съюз по радиоразпръскване.

На 30 юли 2015 година на сцената в Байройт Кирил Петренко, генералният музикален директор на Баварската държавна опера и главен диригент на Берлинската филхармония от сезона 2019-2020, дирижира третата част „Зигфрид“ или вторият ден от прочутата Вагнерова тетралогия „Пръстенът на нибелунга“.

Самият композитор определя „Пръстенът“ като творба на живота му – замислена е когато е около 31-а завършена на 61-годишната му възраст. Достатъчно показателен факт за сериозността и психо-емоционалното израстване и узряване на автора, а оттам на заложените идеи в оперния цикъл като концепция, музикален език, образно послание и идейно-драматургично превъплъщение.

През лятото на 1843 г., докато е на почивка в Теплиц, Вагнер проучва стария немски епос и митология, сред които „Немска митология“ (1835) от Якоб Грим и „Германските героични сказания“ (1829) от Вилхелм Грим. В „Обръщението към моите приятели“ (1851) Вагнер споделя: „След завръщането ми от Париж любимо занимание за мене беше разучаването на германската древност.“ Отначало има само намерение да напише една героична опера под надслов „Смъртта на Зигфрид“ и започва работа над либретото през 1848 г., но е вдъхновен да пресъздаде разгърнато легендата на Зигфрид и пише още една част, която нарича „Младият Зигфрид“. По-късно „Младият Зигфрид“ е наречена само „Зигфрид“, а „Смъртта на Зигфрид“ – „Залеза на боговете“. Прекъсва работата над тетралогията, през което време създава творби като „Тристан и Изолда“ и „Нюрнбергските майстори-певци“ и в началото на 1869 г. отново се връща към тази трета част на цикъла. Преди да я завърши обаче започва да пише и последната опера от тетралогията „Залезът на боговете“.

Работата върху „Зигфрид“ и „Залезът на боговете“ върви успоредно. През 1871 г. той окончателно завършва „Зигфрид“. „Залезът на боговете“ е готова едва след няколко години и по тази причина целият цикъл от четири музикални драми „Пръстенът на нибелунга“ е поставен за пръв път на 13, 14, 15 и 16 август 1876 г. в построения от баварския крал Лудвиг II Вагнеров театър под диригентството на 33-годишния Ханс Рихтер.

Изпълнителски състав:
• Зигфрид – Щефан Винке (тенор)
• Миме, джудже-нибелунг – Андреас Конрад (тенор)
• Алберих, негов брат – Алберт Домен (баритон)
• Странник (бог Вотан) – Волфганг Кох (басбаритон)
• Фафнер, великан в образ на дракон – Андреас Хьорл (бас)
• Ерда, богиня на съдбата – Надин Вайсман (контраалт)
• Брюнхилда, дъщеря на Вотан – Катрин Фостър (сопран)
• Горска птица – Мирела Хаген (сопран)
Байройтски фестивален оркестър
Диригент – Кирил Петренко

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българският хор "Булгапея" с първи концерт в Брюксел за 2025 година

Българският хор "Булгапея" от Брюксел ще започне годината с първия си самостоятелен концерт през 2025 година днес от 18 ч. местно време, информира хорът на Фейсбук страницата си. Концертът ще бъде в брюкселския квартал Лаакен и е организиран от Maison de la création.  Концертът на "Булгапея" ще представи българската музика и нейните богатства. Те..

публикувано на 18.02.25 в 14:35
Албена Петрович-Врачанска

Албена Петрович-Врачанска: Човек за да пише, трябва да има нещо да каже

Срещата ни с композиторката Албена Петрович-Врачанска започна с премиера в рамките на фестивала Rainy days в Люксембург на "24 криптографски учения за 6 пиана, 12 изпълнители и 24 ръце", премина през дисертационен труд в НМА "Проф. Панчо Владигеров" и достигна до лична среща на премиерата на Втория ѝ концерт за пиано и оркестър в Първо студио на БНР...

публикувано на 18.02.25 в 08:20
Васил Спасов

Да сбъдваш джаз мечти динамично и елегантно

"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..

публикувано на 17.02.25 в 17:35

Глен Хюз идва с мегаспектакъла "Гласовете на рока със симфоничен оркестър"

A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...

публикувано на 17.02.25 в 12:53

Излезе нова книга с непознати писма от Париж на младия Любомир Пипков

В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..

публикувано на 17.02.25 в 07:50