Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нарисуваната конституция

Снимка: Чешкия център/Фейсбук страница

В последните няколко месеца темата за конституцията даде поле за множество дебати. Те имат своето основание, тъй като това е най-важният писмен документ, който урежда отношенията между държавата и нейните граждани. Конституцията може да бъде закупена във всяка една книжарница, но малцина обаче са тези, които посягат към нея, за да се запознаят отблизо със законите. Причината често се крие в неразбиране на написаното.

Но ако случайно попаднете на илюстрованите конституции на Чехия и Словакия, ще видите, че това съвсем не е така. Няколко съвременни творци са се заели с трудната задача да направят конституцията на своите държави разбираема, интересна и достъпна за повече хора. Техният проект може да бъде видян до края на ноември в Чешкия център под формата на изложба „Нарисуваната конституция“ в рамките на MELBA Sofia Design Festival 2020.

Проектът е реализиран първо в Словакия. Автор на концепцията е Адам Берка в сътрудничество с илюстратора Андрей Коленчик и графичния дизайнер Борис Мелуш, а книгата е сред финалистите на словашката награда за дизайн. Малко по-късно този проект е осъществен и в Чехия. Оформлението е на Никола Климова-Яничкова, а рисунките – на илюстратора Индржих Яничек, който получава отличието „Илюстратор на годината“ на чешките награди Grand Design през 2018 г., а самата книга достига 2-ро място в категорията за професионална литература в наградите Най-красива чешка книга на годината.

Какъв е поводът за това любопитно начинание и наистина ли конституцията така става по-разбираема, разказва Димана Иванова, координатор литературни и образователни проекти към Чешкия център в София.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Любомира Попова

Съвременният творец е разкъсан между това да създава изкуство и това да го продава

Живописецът и уебдизайнер Любомира Попова говори в "Нашият ден" за брандирането при създаване на културни събития – за следването или избягването на трендовете, за подходящите и неподходящи визуални елементи, за сложните и прости послания. "Съвременният творец е много по-свободен да бъде себе си, да изразява концепциите си по начина, по който..

публикувано на 09.04.25 в 10:13

"Краят на градината", авторският спектакъл по Чехов, вече 15 години на българска сцена

"Знаете ли, че ако зиме ядеш пресни краставици, устата ти мирише на пролет", смята Антон Павлович Чехов. От него можем да разберем и друго – какво ни носят, а и взимат, невъзможността, загубата на илюзиите и сложния любовен танц на привличане и отблъскване. Поне така е в "Краят на градината" – историята за неговия начин да обича, история, която той..

публикувано на 09.04.25 в 09:38

Литературоведът Франческа Земярска в диалог с Маргьорит Юрсенар

Днес (9 април) от 18 ч. в Новата конферентна зала на Софийския университет ще бъде представена книгата на Франческа Земярска "Маска и глас в творчеството на Маргьорит Юрсенар".  В "Нашият ден" литературоведът Камелия Спасова разказва повече за този своеобразен разговор между Земярска и първата жена, станала член на Френската академия през 1980..

публикувано на 09.04.25 в 09:37
Автопортрет с котка, 1915

150 години от рождението на Елена Карамихайлова

"…И продължавах да рисувам сама“ е изложба-пътешествие, което отбелязва 150 години от рождението на Елена Карамихайлова. В нея се въвеждат низ от новоразкрити факти, които ни позволяват да предложим и една възможна цялостна систематизация на творчеството ѝ. Това е първата по рода си експозиция, в която са включени повече от 60 творби на художничката,..

публикувано на 09.04.25 в 08:50

Анна Петрова и Ели Скорчева блестят в "Игра на котки"

Премиерният спектакъл "Игра на котки" е копродукция на Театрално-музикалния център в Кърджали и НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Режисьор е Александър Туник, който е студент по "Режисура за драматичен театър" в класа на проф. Пламен Марков. Автор на пиесата e унгарският драматург Ищван Йоркен. Той изпада в немилост след революцията през 1956 година..

публикувано на 08.04.25 в 16:45