Културата на натиска и натискът върху културата. Какво означават тези понятия?
Когато журналистиката заговори за „култура на натиска“, тя има предвид въздействието на всички центрове на влияние върху медийното съдържание – политически лица, икономически субекти, рекламодатели, държавни и общински институции, но също така и авторцензурата и самоограниченията, които самите медии си налагат.
Какво говори обаче „културата на натиска“, когато става дума за самата култура? Кои са устойчивите тенденции на влияние, които царуват над нея?
В дни, или по-точно – в месеци на пандемия, в които културата е под карантина, можем ли да говорим за натиск върху нея? Или това са проекциите на човешкото съзнание, което иска да превърне общия проблем в посегателство към самия него?
Ако обаче осезателното усещане за нещо принудително съществува, от кого идва то? Коя е силата, насочена перпендикулярно не просто на повърхността, а към сърцевината на културата, която ѝ въздейства и ѝ поставя условия?
Смисълът на голямото изкуство, според журналиста Георги Тошев, е да си поставяш цели, надхвърлящи ограниченията на настоящето, в което живеем.
За тези цели и за категоричността в свободата да се заявяваш на сцената на изкуството, за културата в условия и за работата по време на световна пандемия в „Какво се случва“ говорят кинорежисьорът Стефан Командарев, директорът на Театър 199, който за момента е със затворени врати, Анна Монова, Роберт Янакиев, директор на Общинския театър „Възраждане“, който е с отворени врати, но на 30 %, и Георги Тошев, който е на турне из страната с филма и книгата си, посветени на Георги Парцалев – „Рицарят на смеха“ и „Хамлет от град Левски“.
Иля Пепеланов е новият директор на Драматичния театър "Адриана Будевска" в Бургас. Актьорът пое ръководството на театъра в края на миналата година след спечелен конкурс в Министерството на културата, в конкуренцията на още четирима кандидати. Директорският пост беше освободен преждевременно през февруари 2024 година, когато почина..
Едно от най-новите заглавия в юбилейния 60-и сезон на Театър 199 "Валентин Стойчев" е спектакълът "Морето след теб" от Яна Борисова. Пиесата се поставя за първи път на сцена, а неин режисьор е Марий Росен. Според Марий Росен тази пиеса може да се прочете и като романтична комедия. Тя обединява най-различни пластове – постмодернизъм, съвременно..
Венецианското биенале за съвременно занаятчийско изкуство "Хомо Фабер" е инициатива на фондацията за творчество и занаятчийство "Микеланджело", базирана в Швейцария, която подпомага съвременните занаятчии по цял свят и насърчава едно по-хуманно, приобщаващо и устойчиво бъдеще. Вече трата година в престижния форум без аналог в света участват..
Тридесет и три години отбелязва специалност "Метал" в НХА с едноименна изложба в галерия "Академия". Това е завършващ етап на едноименен двугодишен проект, осъществен в рамките на Конкурса за финансиране на проекти за присъщата научна и художественотворческа дейност на Националната художествена академия. В рамките на проекта бяха проведени..
"Литература в движение. Чужбина през очите на една писателка антрополог." Така беше озаглавена срещата с румънската писателка Ралука Над на събитията, които организира Румънското министерство на културата на Софийския международен панаир на книгата през декември 2024. Родената в Клуж-Напока антроположка и писателка е една от най-интересните румънски..
В рубриката "Въпреки мрежата" гостува Антоанета Василева , член на екипа на асоциация "Родители" и координатор на Националния център за безопасен..
Венецианското биенале за съвременно занаятчийско изкуство "Хомо Фабер" е инициатива на фондацията за творчество и занаятчийство "Микеланджело", базирана..
Лъчезар Лисицов , журналсит от "Клуб Z", коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" какво е да си парламентарен репортер днес. "Повечето..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg