Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проф. Маргарита Младенова:

Живеем в лоша пиеса, в която главни действащи лица са генералите

Театърът трябва да се завърне към големите теми и големите смисли

Маргарита Младенова
Снимка: БГНЕС

Ще поиска ли душата да влезе в театъра и какво ще накара зрителя да влезе в салона? Проф. Маргарита Младенова коментира в "Нашият ден" започването на новия театрален сезон:

"Ние имаме представления за публиката от началото на месец юли. Целия юли, половината август и от 1 септември почти всяка вечер в различните пространства на Сфумато, спазвайки като мормони условията за броя зрители, ние нямаме празно място. Кръгът "Сфумато" – младата публика и другите хора – идват да гледат театър – какво ги води – при всички случаи нещо отвъд страха за тялото."

Предизвикателството през този сезон

"Според мен театърът трябва да преосмисли предмета си на творчество, да се завърне към големите теми, големите текстове, големите смисли – тези текстове, които говорят нещо на човека отвъд това, което се случва тук, сега и днес. Човекът има гражданска съвест, будност и трябва да вземе страна, да се определи, да прояви своето несъгласие. Но най-вече театърът е една надреалност, в която ние съществуваме за това, което липсва, а не против това, което е в повече." 

Преосмисляне на репертоарната политика

"Театърът не е просто професия. Театърът е прекрачване в едни истини, забравени, които трябва да се събудят – театърът е затова, живото изкуство е затова. Да накара човека да вдигне поглед от краката си. Сега повече отпреди стои въпросът за смисъла на всеки живот и всеки човек."

Режисьорът и преподавател проф. Маргарита Младенова коментира отвореното писмо до управляващите на група интелектуалци, което вече е подписала: 

"Отдавна е влошен климатът на обществените отношения. Ние живеем в един невъзможен за дишане, за понасяне въздух, сред един груб език. Всички т.нар. "дебати" се водят с пренебрежение към другата страна, с желание тя да бъде очернена. Не мога да си представя как е възможно т.нар. "управляващи" за толкова време нито една своя грешка да не съзнаят и да не сложат в този празнословен от тяхна страна апел за диалог. Няма и не може да има същински диалог между хора, които мерят живота и утрето на България със съвършено различни мерки.

Живеем в лоша пиеса, в която главни действащи лица са генералите.

Разбира се, друг много важен разговор е какво прави българската интелигенция в това време, около какво се обединява, защото тя е разпадната колкото никога досега. В известен смисъл има спадане на самочувствието на това, което интелигенцията прави и заема в публичното пространство. Изкуствата не се зачитат – това не значи да се затворим и нищо да не правим, някой все пак трябва да си дава сметка и да просветлява. Аз не мисля, че живеем в лошо време, ние просто живеем в лоша пиеса, ние лошо си пишем житейските сценарии."

Проф. Младенова е категорична: "Няма пари за дейности, няма пари за създаване. И се чудя защо навсякъде в Европа има паралелни фондове... а тука всичко разчита само и единствено на това, което от бюджета може да бъде отделено за култура. Ако обществото иска, настоява тази култура да е важна за него, за децата му, ако хората, които имат пари, държат на културата, тая култура нямаше да е на този хал..."



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов театрален фестивал в Русе очаква първите си зрители от 8 октомври

"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град. Основен организатор е Катя Костова – българка, живееща от десетилетия в Берлин и председател на сдружение "Кауза Пещера", а партньор и домакин на театралния празник е Драматичният театър " Сава..

публикувано на 05.10.24 в 09:15

"Клас 90" и носталгията по младостта

Преди шест години на режисьора Бойко Боянов му хрумва идеята да разкаже историята на един клас, който се събира за среща след 30 години. От искреността на всеки един, дошъл на сбирката, започва да прозира предисторията на "Клас 90" – дебютния филм на Боянов, който се срещна за първи път с публиката си на 42-рата на "Златна роза". Заедно със..

публикувано на 04.10.24 в 16:25

Книга за режисьорските подходи към операта "Дон Паскуале"

Книгата "Грация на смеха. Или за спецификата на комическото белканто в операта "Дон Паскуале" от Гаетано Доницети. Теоретични и режисьорски подходи" от Стефан Донев е възможност да се проследи опита на автора като режисьор "да открие и разясни", по думите на Петър Пламенов, спецификите и "неповторимото очарование" на шедьовъра на Доницети. Стефан..

публикувано на 04.10.24 в 14:59
Моноспектакълът

Дни преди "Цирколюция" – енигмата "социален цирк"

Задава се циркова революция!  От 10 до 13 октомври в "Топлоцентрала" ще се проведе едиснтвеният по рода си фестивал в Бълагрия, посветен на съвременния и социален цирк – "ЦИРКОЛЮЦИЯ". Организаторът от фондация "Мини Арт" Гео Калев и огненият артист от колектив "Агнон" Кристиян Димитров запознават слушателите на "Артефир" с..

публикувано на 04.10.24 в 13:43

Една неканонична и лична антология на англоезичната поезия

Англоезична поезия от XIV в. до XXI в. съдържа новото издание "Потомството на Чосър".  Мащабната антология в "Артефир" представя лично нейният преводач и съставител  проф. Александър Шурбанов. Това не е канонична, а лична антология, подчертава гостът. Избраните произведения в книгата са такива, оставили през годините следа в..

публикувано на 04.10.24 в 13:23