Роби ли сме на пазара? Налага ли ни се масов вкус, или човек е свободен сам да избере какво в изкуството е най-добро за него, какво най-точно определя вкуса му? Защо социалните мрежи допринесоха за появата на различни мнения и лагери и не са ли именно те най-голямата ни зависимост, която вместо да ни даде свобода, ни превърна в отчуждени продукти на времето?
В деня, в който празнувахме независимостта, поетът и философ (можем да дадем още определения, но ще се ограничим до тези) Иван Ланджев сподели едно „Време и половина“ със слушателите на програма „Христо Ботев“, за да даде своята гледна точка за зависимостите в изкуството и живота. Всъщност този разговор можеше да се случи във всеки друг ден, тъй като човек най-малкото е зависим от себе си и подобна тема се явява някак непрестанна. Като новините, за които Иван Ланджев пише.
Според поета, за да нарушиш правилата, първо трябва да си наясно какви са те. Затова и ние ще си позволим да погледнем леко в страни от тях, като ви издадем малко от това, което Иван Ланджев каза в общия ни половин час.
Като например това, че талантът винаги намира начин да изрази себе си и няма догми, които могат да го удържат. Той, разбира се, припомни, че това в никакъв случай не говори за пълна свободия. И както можете да видите от заглавието на този материал, Ланджев е на мнение, че ако не си свободен човек, нямаш работа в изкуството. Но пък именно в него можеш да си създадеш собствен оазис, в който сам да определяш границите. За това точно той даде и личен пример.
Иван Ланджев заговори и за международната политика, която според него, а и не само, е игра на взаимни обвързаности и зависимости. Изглежда обаче правилата на тази игра най-често нарушаваме. Неслучайно рядко се съобразяваме с отговорностите, които имаме спрямо другите държави членки на Европейския съюз.
Защо трябва да внимаваме с принципа на „ставането“, залегнал в Хегеловата философия, когато го прилагаме на практика? Защо да си независим изцяло би било тъжно съществуване и нуждата от какво ни кара да изпадаме в доброволни зависимости? Отговорите на тези и други въпроси можете да откриете в звуковия файл, където Иван Ланджев споделя още за малките бягства на собствената ни независимост, а и за доброволното и съзнателно излизане от себе си.
Жената след 40! Има ли такова нещо, като остаряване с достойнство? Дали можем да вярваме, че ще продължат да ни харесват, ако не приемаме общоприетите рамки и роли, които отговарят на етикета "жената след 40". Веселина Николаева и Еми Барух – две жени след 40 – в откровен разговор за "Голямото сбогуване Голямото посрещане" – най-новата фотографска..
Нейните таланти са безбройни – учила е живопис, после актьорско майсторство в НАТФИЗ, после кино и визуална култура в Софийския университет, актриса и певица, която композира песните си. Работила е с Теди Москов, Мариус Куркински, Явор Гърдев. Тя е автор на подкаста "Свободно падане", природозащитник, майка на 2-годишен син и притежава страхотно..
Писателката Яница Радева гостува на поредицата "Разказвач на месеца" в Столична библиотека. Събитието е днес (24 февруари). За творчеството на авторката като романист ще говори д-р Кристина Йорданова от Софийския университет "Св. Климент Охридски". Яница Радева пише поезия, проза, литературоведски и книговедски текстове. Автор е на две стихосбирки и..
Колкото е необяснимо абсолютното, толкова е необяснимо и това, което ни подтиква към неговото търсене, смята актьорът Стелиан Радев. Той влиза в ролята на Пип от спектакъла на Народния театър "Моби Дик". Интерпретацията по романа на Херман Мелвил изследва дълбините на човешкото съществуване и философските въпроси за страха от времето, за копнежа по..
"Мократа риба. Първият случай на Гереон Рат", романът на Фолкер Кучер, който става основа на сериала "Берлински Вавилон", излезе на български в превод на Алеко Дянков. "Мократа риба" показва Берлин от 1929 г. – град на контрасти, където се сблъскват хедонизмът и авангардът с бедността, социалното недоволство и разделение, и травмите от..
XVIII националната археологическа изложба "Българска археология 2024" се откри в чест на професионалния празник на археолога в Националния..
Националното училище по танцови изкуства ще отбележи 20 години специалност "Модерен танц" със спектакъл на 26 февруари в зала 2 на НДК "Азарян" от 19..
Наричат двумилионния град Коня в Република Турция "културната и духовна столица на страната". Наричат го още "градът на Мевляна" и "градът на дервишите"...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg