Роби ли сме на пазара? Налага ли ни се масов вкус, или човек е свободен сам да избере какво в изкуството е най-добро за него, какво най-точно определя вкуса му? Защо социалните мрежи допринесоха за появата на различни мнения и лагери и не са ли именно те най-голямата ни зависимост, която вместо да ни даде свобода, ни превърна в отчуждени продукти на времето?
В деня, в който празнувахме независимостта, поетът и философ (можем да дадем още определения, но ще се ограничим до тези) Иван Ланджев сподели едно „Време и половина“ със слушателите на програма „Христо Ботев“, за да даде своята гледна точка за зависимостите в изкуството и живота. Всъщност този разговор можеше да се случи във всеки друг ден, тъй като човек най-малкото е зависим от себе си и подобна тема се явява някак непрестанна. Като новините, за които Иван Ланджев пише.
Според поета, за да нарушиш правилата, първо трябва да си наясно какви са те. Затова и ние ще си позволим да погледнем леко в страни от тях, като ви издадем малко от това, което Иван Ланджев каза в общия ни половин час.
Като например това, че талантът винаги намира начин да изрази себе си и няма догми, които могат да го удържат. Той, разбира се, припомни, че това в никакъв случай не говори за пълна свободия. И както можете да видите от заглавието на този материал, Ланджев е на мнение, че ако не си свободен човек, нямаш работа в изкуството. Но пък именно в него можеш да си създадеш собствен оазис, в който сам да определяш границите. За това точно той даде и личен пример.
Иван Ланджев заговори и за международната политика, която според него, а и не само, е игра на взаимни обвързаности и зависимости. Изглежда обаче правилата на тази игра най-често нарушаваме. Неслучайно рядко се съобразяваме с отговорностите, които имаме спрямо другите държави членки на Европейския съюз.
Защо трябва да внимаваме с принципа на „ставането“, залегнал в Хегеловата философия, когато го прилагаме на практика? Защо да си независим изцяло би било тъжно съществуване и нуждата от какво ни кара да изпадаме в доброволни зависимости? Отговорите на тези и други въпроси можете да откриете в звуковия файл, където Иван Ланджев споделя още за малките бягства на собствената ни независимост, а и за доброволното и съзнателно излизане от себе си.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg