Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кое предизвика дискусията за маските в училище

БНР Новини
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Противоепидемичните мерки в училище станаха поредният повод за разделение в обществото. Цитират се различни авторитети и мнения. Дебатът "за" или "против" маските има няколко аспекта – една част се занимава с въпроса дали маските изобщо предпазват, друга – за необходимостта от носенето им в коридорите на училищата.

Михаела Божанкова, член на различни родителски организации и представител на "Обединени родители", посочи като прецедент отварянето на детските градини, в които децата не трябваше да носят маски, и изтъкна неефективното и непоследователно прилагане на мерките, както и негативните ефекти, които могат да имат върху децата.

Учителят и експерт в образователната сфера Петър Велков не смята, че носенето на маски ограничава и травмира децата и се позова на редица данни относно ползата от носенето им. Не на последно място изтъкна и възпитателната полза, която спазването на мерките може да има.

"Маските ще се носят най-много 10% от времето на децата в училище – през междучасията. Обратното – неносенето на маски и евентуално разпространение на зараза би довело до затваряне и карантиниране на училища – нещо, което никой не желае", каза Велков.

Той успокои родителите и относно т.нар. "изолатори", в които децата със симптоми да бъдат отделяни до идването на родител. "Децата няма да бъдат оставени сами, а ще бъдат придружени от училищен лекар, както се е процедирало и досега при редица други заболявания и тревожни симптоми при децата."

"За" и "против" има при въвеждането на всяка една мярка, каза експертът по медицинско право Мария Петрова. Абсурдът от коментара за маските при децата идва от допускането, че те прекарат 45 мин. заедно в час без маски, а в междучасие, където има по-голяма дистанция – се налага носене на маска.

"Също така въвеждането на изолатори не е твърде ефикасно.

Ситуацията не е правилно оценена, не се дава възможност за адекватна реакция нито на учениците, нито на учителите.

Това, че всички се разхождат по улиците с парче плат пред лицето, не е гаранция, че се предпазваме.

Не съм против мерките, казвам, че когато въвеждаме нещо като задължително, трябва да очертаем ясно неговите параметри" – изтъкна Петрова.

"Когато хората станат пациенти, се говори, че имат права, но рядко се говори, че задължение на всеки от нас е да се грижи за собственото си здраве и да не застрашава здравето на околните.

Именно затова даваме възможност в ситуации като днешната на властимащите, в случая министерството на здравеопазването – да ни налагат мерки и да ги спазваме. Доколко те са целесъобразни и последователни, е друг въпрос. 

Също така е важно да възпитаваме децата, да им обясняваме какво се случва, а не да ги наказваме. И изобщо начинът, по който се комуникират мерките и забраните, не е за подценяване. Те могат да се превърнат в начин децата да се учат, да бъдат възпитавани да се отнасят с уважение към себе си и околните."



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Екстремен свят" – темата на 11-ото издание на Innovation Explorer

На 25 февруари София ще бъде домакин на 11-ото издание на международния форум за иновации Innovation Explorer . Тазгодишното мото на събитието – " Екстремен свят"  – отразява динамиката и предизвикателствата на съвремието ни, коментира основателката на форума Леона Асланова в ефира на предаването "Време за наука". Форумът ще постави фокус..

обновено на 18.02.25 в 14:18
Стоян Ставру в студиото на предаването

Етиката на усъвършенстването: докъде можем да стигнем?

Всеки от нас, поне веднъж в живота си, се е питал: "Защо нямам тези способности?" – било то физическа издръжливост, интелектуална острота, изключителен талант или необикновена красота. Въображението ни неизменно ни тласка към размисъл за границите на човешките възможности и начините за тяхното преодоляване. Но докъде може да ни отведе това желание..

обновено на 18.02.25 в 13:54

Почит към Апостола: Карловските ученици правят театрална постановка всяка година

В рубриката "Времето на редактора" обръщаме внимание на една дългогодишна традиция, свързана с почитта към Васил Левски в град Карлово. Учениците от Средно училище "Васил Левски" продължават да пазят спомена за Апостола на свободата чрез ежегодни театрални постановки, които се радват на голям интерес от страна на жителите на града. Днес, в..

обновено на 18.02.25 в 13:22

Импулсът в мен: Колко опасни са вейповете

Колко опасни са вейповете? Ново проучване наскоро даде малко повече яснота за рисковете от употребата на вейпове.  Вейповете станаха алтернатива на наргилето. Рекламите им са навсякъде в социалните мрежи. Инфлуенсъри и модели организират игри и ги подаряват. Те имат този "куул фактор". Рекламната кампания на една от марките е "Новото..

публикувано на 18.02.25 в 13:19
Йордан Камджалов

Да пробудим твореца във всеки – мисията на образованието

В рубриката "Разговорът" диригентът Йордан Камджалов и ръководителят на Първото частно училище и детска градина "Д-р Мария Монтесори" – Мая Василева, споделят своите възгледи за силата на музиката, образованието и духовността в изграждането на достойно общество. Музиката като мост към безсмъртието На 152-рата годишнина от гибелта на..

обновено на 18.02.25 в 12:51