Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Божествената Мария Калас

Холограма на Калас по време на концерт, включващ нейни записи и жив оркестър в Мексико Сити
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Мария Калас e една от най-големите оперни певици на ХХ в. Легендарните ѝ роли продължават да пленяват и омагьосват милиони хора близо 40 години след смъртта ѝ на 16 септември 1977 г. 

Калас е родена в Ню Йорк на 2 декември 1923 г. Обожавана в еднаква степен от публиката и критиката, тя притежава брилянтна вокална техника и драматичен талант, които ѝ печелят прозвището La Divina. Репертоарът ѝ варира от сериозни класически опери до белкантови партитури от Доницети, Белини и Росини, до шедьоврите на Верди и Пучини и дори Вагнер. 

Като много други таланливи хора, и Калас има нещастно детство. След като майка ѝ забелязва музикалния ѝ талант, петгодишното момиченце е наказано с непрестанни уроци по пеене. Когато родителите ѝ се разделят, Мария заминава за Гърция с майка си и сестра си, където получава основното си музикално образование.

Калас е мечта за учителите си, които я описват като фанатично и безкомпромисно отдаваща душата и сърцето си на музиката. Напредъкът ѝ е феноменален. Тя пее по пет-шест часа дневно... За половин година Калас започва да изпълнява най-трудните арии в световния оперен репертоар със забележителна музикалност.

Професионалният ѝ дебют в Гръцката национална опера е през 1941, а първата ѝ сериозна роля идва година по-късно, когато изпълнява Тоска. След това дори зложелателите ѝ се съгласяват, че талантът ѝ е божествен.

Големият обрат в кариерата ѝ идва през 1949 г. Мария е ангажирана във Венеция за Брунхилда от „Валкирия” на Вагнер, но се налага да изпълни и Елвира от „Пуритани” на Белини. Само за три дни Калас превключва от неистово драматичната Брунхилда до прелестния лиричен глас на Елвира. Според критиците може би има певци, способни да направят този преход, но в рамките на цялата си кариера, не за три дни. 

Ла Скала поставя редица постановки специално за Калас, под диригентството на Херберт фон Караян и режисирани от Франко Дзефирели и Лукино Висконти. По-късно Висконти ще каже, че се е захванал с оперна режисура само заради Калас.

Дебютът ѝ в Метрополитън опера през 1956 г. е предшестван от неласкава статия в "Таймс", която я описва като своенравна и капризна примадона.

През 1952 г. Калас прави лондонския си дебют в Кралската опера и оттогава датира любовната ѝ връзка с английската публика, пред която тя ще пее многократно и ще получава аплодисментите ѝ  до 1965 г.

Знае се, че Калас започва кариерата си с тегло от около сто килограма и се превръща във фина, елегантна дама, обитаваща света на глобалния джет сет. Но според някои специалисти рязкото отслабване в средата на кариерата е спомогнало за упадъка на гласа и преждевременния край на кариерата ѝ.


По-късно директорът на Метрополитън опера Ню Йорк ще каже, че Калас е била най-трудният артист, с когото е работил: "Защото тя беше много по-интелигентна. С останалите певци можеше да се разбереш, но с Калас не беше така. Тя знаеше точно какво иска и защо го иска."

Калас дълго е женена за италианския богаташ Джовани Менегини, но през 1957-а, когато двамата гостуват на яхтата на Аристотелос Онасис, бракът им се разпада. Мария и Аристотелос се влюбват и веднага решават да заживеят заедно. За Мария следват години на щастие, лукс и светски блясък.

Всичко свършва през 1968, когато Онасис среща Джаки Кенеди. Изгубила гласа си, Мария губи и любовта на живота си. Затваря се вкъщи и умира през 1977 г. едва на 54 години, за да остане като Библията на операта, Божествената, неповторимата Мария Калас.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Щефан Владар пред БНР: Най-важен в музиката е езикът

Роден във Виена, Щефан Владар е една от най-забележителните музикални личности на Австрия. Кариерата му го отвежда до най-големите музикални зали в света. Свирил под диригентството на Клаудио Абадо, Рикардо Шайи, сър Невил Маринър, Кристиан Тилеман, в изяви с Оркестъра на Академията на St Martin in the Fields, Баварския държавен оркестър, Кралския..

публикувано на 01.10.24 в 12:15

Пътеводната звезда на певицата Леонора Илиева в операта

В южния град Катания в китната Сицилия българската оперната певица Леонора Илиева покорява своите лични върхове. Тя се занимава с музика от дете, докато накрая не стига до висшето изкуство операта. Родена в град София, завършва  Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" със специалност оперно пеене при проф. Мила Дюлгерова. От..

публикувано на 01.10.24 в 08:50

Музика от Брамс в бутиков концерт с история в София

Поредицата "Концерти с история" отбелязва  Международния ден на музиката 1 октомври с романтична програма под наслов "Сърцето на Брамс" в къщата-музей "Борис Христов" в София. В концерта създателката на инициативата – пианистката Венета Нейнска, ще си партнира на сцената с младия виолончелист Сион Найман. Талантливият музикант е студент в..

публикувано на 01.10.24 в 08:00
Консорт „Беншоа“

Възстановената Missa Scaramella

Излезе най-новият компактдиск на консорт "Беншоа" с ръководител Андрю Къркман. Това е премиерният запис на Missa Scaramella от Якоб Обрехт в новореконструираната ѝ версия, създадена от музиколога и композитор Фабрис Фич заедно с Филип Уелър и Пол Колб. Месата на Обрехт върху италианската популярна мелодия Scaramella е достигнала до нас в непълен..

публикувано на 30.09.24 в 14:59

Самочувствие на сцената с оперния певец Окан Сипахиолу

Оперният певец от турски произход Окан Сипахиолу, който живее в Италия, град Катания, се установява в оперния хор на града. Макар да завършва магистратурата си в Турция неговия живот е в Сицилия. Той ни въвежда не само в света на операта и нейния дом Италия, но и в специфичната техника "Александър", с която се занимава. Разказ за това какво..

публикувано на 30.09.24 в 13:05