Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Да помним бележитите българи дори в метрото – мисията на публичното изкуство

интервю с проф. д-р Боян Добрев

| обновено на 09.09.20 в 13:00
4
Проф. д-р Боян Добрев
Снимка: личен архив

Софиянци и гостите на столицата от две седмици ползват и третата линия на метрото. На две от новите метростанции – „Красно село – бул. Цар Борис III“ и „НДК – II“ се радват и на стенописи с бележити българи.

На метростанция „НДК – II“ творбата е посветена на Христо Ботев и неговото време, а тази на станция „Красно село“ представя личности и събития от епохата на цар Борис III.

И двата стенописа бяха официално представени на публиката на 8 септември вечерта.


Автор на стенописите е проф. д-р Боян Добрев – художник и преподавател в НХА, известен с творбите си, свързани с българската история и с дигиталните си проекти, от 4 години във фоайето на Централна гара може да се види неговият мащабен стенопис „Колелета на времето“.

„Ботев е знаме, животът му, творчеството му е едно знаме, знаме на българското, знаме на мотото: „Силно да любя и мразя“ и стремежът към свобода при него е толкова силен, че не се дискутира. Ботев е сила, неслучайно денят на Ботев е и ден на загиналите за българската свободата на България. За мен двете неща са абсолютно неразделни.

Аз съм кръстил стенописа „Знаме“, това е Ботевото знаме. Едно сливане на личността на Ботев с неговото дело – това е моят стенопис на фона на българското знаме, пътуващите би трябвало да усетят, че загиналият за родината не умира.

Темата за Ботев е едно продължение на мои мисли на тема българска история. Това е един пантеон на загиналите за България. Много силна роля в стенописа играе и неговото слово – като едни червени отблясъци – цялото стихотворение Хаджи Димитър е там, а куплетът „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира" е в по-едър шрифт, има и други негови стихотворения и негови писма.

Словото на Ботев е естествена много важна част от този стенопис, защото е важна част от личността на Ботев. Ботев е еталон на бореца за свобода, но той е и най-големият български поет.“

Боян Добрев споделя още:
„В стенописа, представящ епохата на цар Борис 1918-1943, моята цел беше да покажа истината за тази епоха, като подходя максимално документално и събера титаните на българския дух, защото по това време България добива своя културен образ. Там освен фигурата на Цар Борис III присъстват и образите на Владимир Димитров – Майстора, Панчо Владигеров, Елин Пелин, Йордан Йовков, Димитър Талев, Гео Милев, Николай Райнов, Илия Бешков, Иван Милев. Това е България между двете войни.

В метрото хората са различни и може би това е един начин хората, задавайки си въпроси, да научат и нещо повече за тази епоха, което не е лошо.“



Художникът проф. д-р Боян Добрев споделя какви техники е използвал за създаването на стенописите, трябва ли изкуството да бъде достъпно навсякъде  и за всички, посланията на публичното изкуство – чуйте в звуковия файл:


Снимките в материала са личен архив на проф. д-р Боян Добрев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Всеки ден е "Триумф"

Заради припомнянето, че дори най-абсурдните начинания могат да ни доведат до прости истини и осъзнаване на наивността, " Триумф " на Петър Вълчанов и Кристина Грозева взе " Златна роза " за най-добър филм на тазгодишния 42-ри фестивал на българското кино във Варна. За журито, публиката и Съюза на българските филмови дейци той беше..

публикувано на 30.09.24 в 17:37

Моноспектакълът "Х" – в жанра на театралната горчилка

Нека наречем "Х " точката, в която се пресичат публичният ни образ – онзи, който конструираме " за пред хората " , който изрича и преповтаря всеизвестни констатации, който винаги върви леко прегърбен, поради невъзможността си да изрече това, което наистина мисли – и личният ни, никому непоказан такъв, чийто глас не можем да запушим, когато..

публикувано на 30.09.24 в 15:57

"Рейдж" се завръща в България

Легендарната германска група "Рейдж" се завръща в България. Концертът, който предстои в столичния клуб "При Черепите" на 6 октомври, е част от световното турне на бандата по случай нейната 40-та годишнина. Бързи, мощни, здрави, размазващи – такива са изпълненията на "Рейдж": пропукват стени и срутват пласт след пласт всичко, което изглежда неподвижно,..

публикувано на 30.09.24 в 12:56

Лабиринтите на полуистината в изложбата Fake (f)or Real

Лабиринтите на фалшификациите и полуистините от вчера и днес ще преброди всеки посетител на пътуващата изложба Fake (f)or Real на Дома на европейската история в Брюксел, която гостува на Националния етнографски музей до 20 октомври . За човечеството, което във всяка епоха е било мамено, и за мащабния разказ в изложбата в "Terra Култура"..

публикувано на 30.09.24 в 11:21

Седемте хълма на Пловдив: Литературна хроника на един древен град

"Библиотека "Седемте хълма" събира историческата памет на Пловдив и е своеобразна художествена хроника на града под тепетата", започва представянето си Стойо Вартоломеев, собственик и управител на издателска къща, в ефира на рубриката "Културен отпечатък" на предаването "Terra Култура". Той споделя своите впечатления и мотиви зад създаването на..

публикувано на 30.09.24 в 11:20