Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На кого е поверена пътната безопасност у нас

Ремонти на опасни участъци от пътя се правят след катастрофи или протести

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

"Kaтeгopичнo нашата „Tpaĸия“ e нaй-oпacнaтa мaгиcтpaлa в цeлия Eвpoпeйcĸи cъюз", заяви пред медиите Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност.

„B oтceчĸaтa мeждy Чиpпaн и Cтapa Зaгopa (по-малко от 50 км.) само oт 2015 г. дo юни 2020 г. ca зaгинaли 16 души", припомни Милчев в интервю за "Нашият ден". В същата отсечка жестока катастрофа погуби живота на шестима през юли.

От 2015 се сигнализира, че участъкът Стара Загора-Чирпан е опасен, подават се сигнали, нищо не се прави

През 2015 г. зaпoчвaт дa зaгивaт xopa. 2018-а загивaт 13 души. Извeднъж AΠИ нaмaлявa cĸopocттa. И така двe гoдини ограничението е 90 км/ч., КАТ събира глоби за превишение, нищо друго не се прави и пpoдължaвaт дa зaгивaт xopa. Слeд тeжĸия инцидeнт през юли ce peши, чe щe ce нaпpaви peмoнт нa пътя.

Магистрала "Тракия" отдавна се превърна в метафора на цялата ни държава, която е шампион в печалната статистика по процент смъртност в света (по данни на Световната здравна организация коефициентът на смъртността в страната е 15.433 на 1000 души.)

Въпреки това по думите на Милчев: "Ние продължаваме на управляваме транспортната си мрежа през телевизора. Когато медиите покажат, че някъде има проблем вземаме отношение.

"Шосетата в Бългapия ce peмoнтиpaт по порочен начин, c пoлитичecĸи пopъчĸи зapaди ĸoнĸpeтни cлyчĸи – пpoтecти или ĸaтacтpoфи."

Дават ли резултат кампаниите за повишаване на отговорността на шофьорите, увеличените глоби за превишена скорост, на броя на патрулите?

"Отдавна, от 2014-а тези операции спряха да имат ефект, отбелязва Милчев. Когато започна масово през медиите да се обявява че ще се извървшват операции, хората се стряскат и предупредени, карат по-внимателно. Само че шофьорите разбраха, че тези операции са само по телевизията и нищо кой знае какво няма да им се случи.

Няма как със статичен контрол да се хващат нарушители.

Нужно е полицейски мотопратрули и автомобили  да се движат в двете платна и когато виждат неправомерно изпреварване, притискане, агресивно поведение, да налагат санкции. Това би имало ефект, а не механичното следене за превишена скорост.

Защото много по-малко щети причинява превишената скорост, отколкото отнемането на предимство или неумението за влизане и излизане на магистрала.

Но докато в МВР пътната безопасност е досадно служебно задължение, подобрение няма да има.

Припомняме какво каза Богдан Милчев в края на юни по повод Националния ден за пътната безопасност:

"Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Катерина Рашевска

Катерина Рашевска: Отвличането на украински деца е геноцид

Защо Русия отвлича украински деца по време на войната и как могат да бъдат върнати те в страната, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Катерина Рашевска , адвокат в Центъра за човешки права в Киев, Украйна. "Нашата организация е създадена през 2013 г. от първите дни на руската агресия, след окупацията на Кримския полуостров. Още тогава..

публикувано на 27.09.24 в 17:45
Андрей Несмачни

Андрей Несмачни: Никоя страна в Европа не е застрахована от руска агресия

Андрей Несмачни е ветеран от войната на Русия в Украйна. Ранен е при Херсон през 2023 г. Когато се завръща в Ирпин, решават с негов приятел да създадат място, в което други ранени войници да могат да работят. Кръщават фабриката са стъклени сувенири Bat Art . Андрей разказва за "Мрежата" по програма "Христо Ботев" защо е важно за възстановяването на..

публикувано на 27.09.24 в 16:20

Андрей: Тази война трябва да стане война на дронове

Андрей и Олга имат лаборатория за изработка на дронове в Украйна. Този август при срещата ми с тях те разказаха за "Мрежата" по програма "Христо Ботев" защо дроновете са важни за тази война, как са започнали да правят дронове и защо те спасяват човешки животи на фронта. "Това е нашата лаборатория. Тук проектираме и произвеждаме всички наши..

публикувано на 27.09.24 в 16:15
Анелия Торошанова и д-р Орлин Колев

Конституционни ребуси и изборни предизвикателства

Преди дни Конституционният съд се произнесе, като обяви Решението на НС за предсрочното прекратяване на мандата на управителя на Националната здравноосигурителна каса Станимир Михайлов за противоконституционно. В случая решението на КС има ли възстановителен ефект? За ветото на президента по отношение на Закона за адвокатурата. В "Законът и Темида"..

публикувано на 27.09.24 в 14:15
Ана-Мария Кръстева

"Сътворението" – ново предаване търси отговори на екзистенциални въпроси

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" гостува Ана-Мария Кръстева , водеща на предаването "Благовестие", която сподели подробности за новия си проект – предаването "Сътворението" по програма "Христо Ботев". Тя разказа, че идеята за този проект носи в себе си от дълго време и многократно е опитвала да го реализира, но безуспешно до..

обновено на 27.09.24 в 13:40