Корейският поп, накратко наричан Кей поп, се превърна в глобален феномен в последното десетилетие и си създаде многобройни ревностни почитатели по цял свят. Същевременно движението Blacks Lives Matter (BLM) упреква звездите и продуцентите на Кей попа, че не отдават нужното на черните творци, които пишат песни за тях.
В креативно отношение песните на Кей поп звездите не се отличават от господстващия мейнстрийм. Те са същият танцувален, синтетичен поп, който озвучава света от Токио до Берлин и от Талин до Сао Паоло. Тук активистите на BLM виждат проблем. Те искат по-високо заплащане и отчитане на авторски права, когато пишат песни за Кей поп изпълнители, настояват също така за гласовита и финансова подкрепа за движението, тъй като Кей попът усвоява не само песни, но и артистично и стилово влияние от афро-американската култура.
Нещо повече - голяма част от феновете на Кей поп групите в САЩ са афроамериканците, които пълнят стадионите по време на турнетата и купуват мърчандайз стоките на корейски групи.
По тази причина сега изискват от корейците да показват по-чувствително отношение към расовия въпрос.
Всъщност най-известната Кей поп група BTS (рожба на компанията Big Hit Entertainment, чийто управител публично заяви, че черната музикака е в основата на идентичността на септета), са сред явните защитници на черната кауза. Групата дари 1 милион долара на движението Black Lives Matter, но мнозина смятат, че това не е достатъчно и че южнокорейската развлекателна индустрия не е отдава дължимото уважение на черната култура.
"Те гледат на нас точно както и белите. Използват културата ни, възхищават й се, вземат от нея каквото им харесва и не връщат нищо обратно" - изтъква Майка Пауъл, който създава редица хитове за Кей поп групи и е недоволен от начина, покойто те използват разработени от него танцови стъпки и семпли, без да му платят адекватно.
Чернокожи активисти наскоро организираха бойкот по време на турнето на една от корейските групи SM, която отказвала публично да признае афро-американското влияние върху формирането си.
Моментът е важен, според друга активистка и авторка на песни Тифани Ред, която си е поставила лична задача - да промени музикалната индустрия чрез активизъм. "Той е нужен, той липсва. Липсва защита на артистите, а те имат нужда от защита", казва тя.
Ще излъжа, ако кажа, че не съм им помагала да крадат от нашата култура. Не ние изградихме системата, но е наша отговорност да я променим за добро. Черните хора не са единствените, които ще спечелят от промяната на Кей поп индустрията. Всеки ще спечели, ако бъде създадена цяла нова система на отговорност."
Източник: Guardian
Четвърта поредна година гостуваме на събитията, организирани за чуждестранни програматори и журналисти от испанското Сдружение за авторски права SGAE: Jazz ñ и Flamenco ñ. Привилегията да откриваме интересни нови проекти е споделена с нашите слушатели и сега. Два и половина часа с документални записи от Гранада с Рейес Караско, Мария Мескле (на първата..
На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен хоров конкурс! Отново имаме български финалист и този път това е Детският хор на БНР с главен диригент маестра Венеция Караманова . Конкуренти на нашия състав са Хор на момичетата от Копенхаген..
Три века след нейното създаване, музикалната трагедия на Шарпантие – "Медея", намира своята майсторска интерпретация на сцената на Парижката "Опера гарние". Световноизвестният клавесинист, диригент, музиколог и педагог Уилям Кристи и основаният и ръководен от него ансамбъл Les Arts Florissants представят бароковия шедьовър. Постановката е дело на..
"Медея" е единствената опера, написана от Шарпантие за Кралската музикална академия. Либрето: Тома Корней. Премиера: Кралския театър в Париж на 4 декември 1693 г. Действащи лица: • Медея, магьосница – мецосопран • Язон, принц на Тесалия – тенор • Аркас, довереник на Язон – тенор • Креон, цар на Коринт – бас • Крьоз, дъщеря на Креон – сопран •..
В петъчната вечер ще възкресим спомена за проф. Боян Лечев – изумителен цигулар, потомствен музикант и любим педагог за десетки свои ученици, които не могат да го забравят. Боян Лечев бе орисан да прокарва пътеки. Неистово го мамеше непознатото, като сонатата за соло цигулка на Прокофиев. Изпълни я за пръв път у нас преди 50 години. Големият..
"Есенни театрални срещи в Русе" – така се нарича новият фестивал, чието първо издание ще се проведе от 8 до 13 октомври в крайдунавския град...
Силвана Грънчарова и Христина Топалова-Инка казват за себе си, че са граждани на света, защото през последните 40 години са посетили над 65 държави..
На 6 октомври вечерта от 20.00 часа българско време очакваме с трепет развоя от музикалната надпревара на "Нека пеят народите" – престижният международен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg