Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев, Инситут за пътна безопасност:

Личната отговорност на шофьорите не бива да е претекст за нищоправене

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки

Снимка: БТА

"29 юни е Национален ден на пътната безопасност. Отбелязва се от една година по предложение от Института по пътна безопасност с една-единствена цел: да се съберат всички експерти от областните градове, да изследват данните, да анализират грешките - нищо от това не се прави, каза в предаването "Нашият ден" Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.

Гражданите се призовават да слагат колани и да внимават със скоростта, а денят е по-скоро институциите да анализират своите проблеми, да посочат грешките и да набележат план за действие.

Има и добра новина - имаме 90 загинали по-малко в сравнение със същия период на миналата година, което се дължи на трите месеца изолация.

Предстоят обаче юли и август - най-критичните месеци в годината, когато даваме най-много жертви на пътя, предупреди Милчев и добави:

"Свидетели сме на празнодумие от страна на държавните институции. Държавната агенция за пътна безопасност се хвали, че за една година е изготвила анализ. Той за съжаление не е всеобхватен, не е пълен, а и нищо не следва от него. Бих посъветвал експертите от държавните институции, вместо на този ден да съветват шофьорите да си слагат коланите, да се обърнат по-скоро към пътна инфраструктура да оправят  пътната маркировка, би било по-полезно.

Никакви мерки не се взимат, виждаме единствено празнодумие. Пета година се упражняваме по темата нов закон за движение по пътищата.

Личната отговорност на шофьорите безспорно е важна, но тя се използва като параван за невземането на мерки.
Когато излизаме на пътя, ние даваме най-доброто от себе си. Никой не излиза на пътя с идеята да убие. Но винаги ще допускаме грешки
.

Транспортната система трябва да е изградена така, че да е толерантна към нашите грешки. Да е направена така, че ние да не загиваме.

Съвременната философия за пътна безопасност е отговорността да се прехвърля от индивида към доставчика на транспортната система.

В европейската практика, когато се строи нов път, първо се прави одит на пътната безопаснст, а после, когато се построи, се прави проверка. У нас дори при ремонт и рехабилитация на построени пътища, няма инспекция на безопасността.

Ние нямаме такива инспектори. В момента тези, които са отговорни да създадат и обучат подобни експерти ни казват: "Внимавайте, шофьори, вие загивате, защото сте тъпи", а те са хората, отговорни ние да се движим в безопасна среда.

Няма абсолютно нищо направено от страна на държавата от година насам, когато се казаха и констатираха тези важни и умни неща, но днес ние отново говорим за слагане на колани и съобразена скорост, когато всъщност трябва да има създадени условия да се движим в безопасна среда.

Продължаваме да виждаме дефицит на експертност" - констатира Милчев.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мозъчни донори

В редакция "Хумор и сатира" акъл имаме много и щедро го раздаваме, не ни се свиди. Огледаме се, видим област, където явно се нуждаят от акъл и веднага ставаме мозъчни донори, така да се каже.  За съжаление често пъти акълът ни се отхвърля, не влиза в работа, което си личи навсякъде у нас. Това обаче не ни разколебава, продължаваме да раздаваме в..

публикувано на 25.11.24 в 15:15
Мина Киркова и Михаил Мишев

Между страха и истината – или къде е Дявола?

Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как фалшивите, подвеждащи и изфабрикувани новини се разпространяват по различен начини в различните общности?  В "Работилница за журналисти" на АЕЖ - България беше представено ново проучване на..

публикувано на 25.11.24 в 14:06
Илияна Типова

Антон Митов представя: Илияна Типова, журналист от Радио Кърджали

В Деня на патентоване на първата електрическа самобръсначка и първото изкуствено кръвопреливане в света, гост в студиото е Илиана Типова – отличник на випуска на 10-ия майсторски клас по радиожурналистика на БНР. Тя е автор и водещ на предаването за туризъм и хоби на Радио Кърджали "Накъде в неделя". За връзката между Граф Дракула, Хелоуин, гробищата..

публикувано на 25.11.24 в 13:27
Детелина Стаменова, психолог

Въздух, стрес, храна – епигенетичните фактори, предавани през поколенията

Епигенетиката изучава изменения в гените, които не се дължат на промени в ДНК последователността. Тези промени могат да бъдат предизвикани от външни фактори – въздух, стрес, хранене, и в някои случаи се предават на следващите поколения. За епигенетичните фактори и тяхното овладяване в изпълненото със стрес ежедневие в "Terra Култура" говори..

публикувано на 25.11.24 в 13:12
Саша Безуханова

Саша Безуханова: Икономиката на бъдещето ще бъде зелена, освен дигитална

От 2 декември всеки понеделник между 8:30 ч. и 9 ч. в ефира на "Нашият ден" ще гостуват български иноватори със зелена бизнес ориентация. Поводът е първото национално проучване на Move.bg "Зелени решения от България 2024" . За "зелените решения" в бизнеса и данните от проучването в предаването разговаряме със Саша Безуханова –..

публикувано на 25.11.24 в 11:44