Гена Димитрова – спомен за една велика българка, напуснала ни през 2005 г., но оставила дълбока диря в сърцата на милиони почитатели на голямото изкуство в цял свят. Могъщ, неземен, феноменален глас, природна стихия, ураган, Божи дар, уникален талант и какви ли не още суперлативи можем да кажем за нея, но преди всичко човек с добро сърце, отдадено напълно на изкуството! Или както пее една от нейните емблематични героини Тоска: „Живях от изкуство, живях от любов… Дарявах песента си жарка на небето, на звездите и засияваха те по-бързо…”
В съботната вечер (13 юни) от 20 часа с помощта на документални и студийни записи от българските и световните сцени ще си спомним за голямото изкуство на прочутата певица, ще я чуем като принцеса Тураднот, Норма, Абигаиле, Джоконда, лейди Макбет, Амелия, Мадалена, Одабела.
„Раждането на голям истински драматичен глас е чудо на природата. Драматичните гласове са различни като характер, налагат се над всичко и над всички. Драматичното сопрано изисква не само голям глас, но физическа и психическа издръжливост. За тези гласове се казва, че са като птицата кондор: летят нависоко, дълго и сами. Те са застрашен вид, пред изчезване…“, пише музиковедката д-р Магдалена Манолова в книгата си по повод 60-годишния юбилей на Гена Димитрова през 2001 г.
На 7 декември 1983 г. е дебютът на Гена Димитрова като Турандот в постановката на Франко Дзефирели на сцената на Миланската скала. Събитието е меко казано зашеметяващо! В яркото обкръжение на диригента Лорин Маазел и солистите Пласидо Доминго, Катя Ричарели и Никола Мартинучи изгрява звездата и на българката. Тя вече е забелязана от музикалния елит, но именно Турандот става причина Гена да се превърне в една от най-добрите оперни звезди на всички времена.
„Триумфът на „Турандот“ е най-вече триумф на сопраното Гена Димитрова. Аплаузите в края на представлението бяха предназначени за нея. С ентусиазираните си възгласи „Неповторима!“ и „Единствена!“ публиката дълго не ѝ позволи да напусне сцената“, пише критикът Марио Пази тогава.
А музикалното издание „Дженте“ отбелязва: „Може би никоя друга певица няма правото на тази награда - да се нарича Кралица на Скалата. Преди десетилетия това беше Мария Калас, днес е Гена Димитрова!“
Мечтата става реалност и Гена достига върха! Оперна прима... Да се задържиш там се изискват още повече усилия. Певицата споделя, че е изкачила този висок връх в оперното изкуство благодарение на корените си и на хората около нея, които са носели високи човешки качества и добродетели. И добавя: „Пих вода от много кладенци, работих с различни педагози, диригенти, режисьори, а те самите бяха от старата генерация и знаеха много. Предадоха ми своите знания, но и ме научиха на морал“. И още думи за Верди: „Музиката на маестрото разпалва като вятър огъня в нас. При него всичко е гениално, защото подсказва какво трябва да направиш. Неговите героини са ми носели голямо щастие, те обогатяват душевността ми. Не мога да кажа, че героините от друга страна влияят на живота и характера ми, но те ми помагат да преосмисля философски много неща. Днес вървим към бъдеще, което ми се струва лишено от чувства. Така че потапянето в тези отминали светове дава много. За мен операта не е развлечение. Операта е храм“.... „Много неща не съм успяла да направя през живота си, но смятам, че съм привилегирована – Господ ми даде толкова много талант, че колкото и да ми подливаха вода, аз все бях отгоре. Животът, който обаче живях, бе жертван в името на кариерата ми. Вече мечтая за тишина.“
Откровено признание на един голям артист!
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
В студиото на "Семейно радио" изгрява слънце от любов по време на гостуването на фамилията на актьора и баща за пример Димитър Иванов-Капитана...
Село Сталийска махала се намира на 10-ина километра от общинския си център Лом и е най-голямото село в общината. Преди години в него са живеели около 5..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg