Ето какво казва Свесто за новата си изложба: „Пентименто е художествен подход, който представлява наслагване на ново изображение върху вече съществуващо, за да промени цялата творба или част от нея. Една идея измества друга идея, след известно преосмисляне. Настъпил е момента на „разкаянието“, какъвто е буквалния превод на тази дума. За мен, още по-интересни са онези случаи, когато, по една или друга причина, няма окончателно заличаване на предходния пласт и в този процес, между изображенията, може да изкристализира особена връзка. Тогава се създава приемственост, без задължително да е търсена такава, а творбата става практически многопластова и фактически многопланова. Разбира се, фокуса пада не толкова върху физическото полагане на пластовете боя, а към менталното развитие, която го предизвиква и води до промяна.
„Пентименто“ се казва една от основните творби в тази експозиция. Но това име в най-голяма степен отразява предисторията и същността на цялата изложба. От една страна, едноименния метод е използван при изграждането на някои от работите, а от друга – цялата идея се проектира върху друг, вече реализиран от мен проект, под името „Разсъбличане на кожите“: „Тук не става въпрос за раздяла с епидермиса, нашарен с фоликули, а за онзи отпечатък, който запазва бръчките и драскотините на битието, за нашия уникален и индивидуален ограничител, обвивка и етикет. Разглеждам съблечената кожа, като знак за преживяното и премълчаното, като пергамент, в чийто смислов релеф са се фиксирали различни състояния и истории, като място, подслонявало мислите ни.“
Разсъбличане на кожите е като освобождаване от натрупания опит, избор и реакции в стилизирани знаци, а „Пентименто“ композира тяхното ферментирало съпреживяване. Така маркира следите, които бележат израстването и остават по различен начин в стадиите на денонощието или в етапите на човешкото развитие.
Белезите на припознатия инструментариум са фриволните, неравни контури и перфорациите на изобразителната плоскост, с алюзия за архаични, кожени пергаменти. В „Пентименто“, това ограничено пространство е изпълнено с абстрактна визия, която носи неограничени, метафизични внушения.
Методът пентименто успешно се адаптира в арсенала от похвати на уникалната, авторска смесена техника. Като всяко нещо, тя има иманентни недостатъци и предимства, носи ограничения, но и предоставя възможности за виртуозни живописни проблясъци, каквито не липсват и тук.
В по-общ план, „Пентименто“ е своеобразно ново начало и позволява да се завърнеш, докато вървиш напред. Към онези имагинерни топоси, където иновациите са се извисили над интерпретациите.“
Изложбата може да бъде видяна до 20 юни в галерия A cube contemporary, София, ул. „Любен Каравелов“ 9.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg