В съботната вечер програма „Христо Ботев“ трябваше да излъчи директно поредното традиционно съботно матине, което Метрополитън опера предлага на меломаните от целия свят. На 12 март кметът на град Ню Йорк обяви извънредно положение поради заплахата за здравето на населението, свързана с епидемията от коронавирус. В Ню Йорк са забранени всички събития, на които присъстват повече от 500 души, вследствие на което ръководството на Метрополитън опера обяви, че всички спектакли на театъра са отменени до края на сезона. За щастие екипът на Мет е направил резервни записи на спектаклите от текущите постановки и предостави на Европейския съюз за радио и телевизия запис на „Катя Кабанова“ от Леош Яначек от 25 декември 2004 година.
В ролите са Карита Матила като Катя, Джудит Форст като Кабаниха, Магдалена Кожена като Варвара, Йорма Силвасти като Борис, Крист Мерит като Тихон, Реймънд Вери като Ваня, Себастиан Катана като Кулигин и Владимир Огновенко като Дикой. Солистите, хора и оркестъра на Метрополитън дирижира Иржи Белохлавек.
Повече от 30 години Леош Яначек посвещава на създаването на десетте си опери. Първата му творба е „Шарка“ от 1888, написана върху популярната чешка легенда, използвана и от Сметана за едноименната симфонична поема от цикъла „Моето отечество“. През 1921 година Яначек завършва операта „Началото на романа“, а след това работи върху „Йенуфа“. Следва много активен творчески период. Създава първо операта „Съдба“, а след това и „Пътешествията на господин Браучек“ по повестта на чешкия писател Сватоплук Чех, която му отнема почти едно десетилетие.
За следващата си опера композиторът избира драмата на руския писател Александър Островски „Бурята“, изнесена с голям успех под името „Катя Кабанова“ през 1921. Следват комичната му опера „Хитрата лисичка“ , „Делото Макропулос“ по пиесата на Карел Чапек и „От мъртвия дом“ по романа „Записки от мъртвия дом“ на Достоевски.
Яначек написва „Катя Кабанова“, когато е на 67 години, но точно тя е считана за първата зряла опера на композитора. Композиторът винаги се е интересувал от руската литература. През 1902 по негова молба от Петербург му доставят всички събрани творби на Островски, но чак през 1919 година Яначек се обръща към „Бурята“. Сам пише либретото на операта, използвайки превод, а не оригиналния текст. Яначек не знае, че либретото на Островски вече е съществувало и е остава много доволен, когато се убеждава, че двата текста си приличат и препокриват до всеки един иззет от тях персонаж.
Съдържание на операта „Катя Кабанова“ от Леош Яначек
Слушайте продукцията на Метрополитън опера по програма „Христо Ботев“ на 2 май от 20 часа.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как политиците трупат гласоподаватели през конспиративни теории и дезинформация, коментира във "Въпреки мрежата" по програма "Христо Ботев" Тодор..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg