Добре, май настана време отново да надникнем в работилницата на Тъмните сили… Последната ни радиосреща с философа Боян Манчев и режисьорката Ани Васева, съставляващи 2/3 от твърдото ядро на Театрална група „Метеор“, беше в края на ноември миналата година. Това стана непосредствено преди да заминат за Токио, където представиха на сцена „Хиджиката и неговият двойник“ и в специална академична дискусия – един изключително оригинален поглед не само към творчеството, но и към личността, идеите и себеизмисления живот на митичния хореограф и буто-танцьор Тацуми Хиджиката (1928-1986), една от ключовите фигури в японското радикално изкуство през ХХ век (с Леонид Йовчев, „плевенския самурай“, в ролята на Хиджиката).
При новата ни среща с Ани Васева и Боян Манчев „краят на света, какъвто го познаваме“ вече е започнал – птичките пеят, котките се разхождат спокойно по улиците, озоновият слой полека-лека се възстановява, азиатската мода на маските като задължителен аксесоар от облеклото е станала повсеместна, онлайн-концертите са изместили по популярност порното, селото е новият Космос, а селяните – новите космонавти, децата и кучетата над 12-годишна възраст са подложени на паркова дискриминация, а много артисти от „независимия културен сектор“ са готови доброволно да се продадат в робство… Та, затова и нашето предаване (всъщност, две предавания, защото записите, които ще чуете, са част от новия златен фонд както на „Аларма“, така и на „Мултикултурни диалози“) ви предлагат по-скоро другата гледна точка към настоящата криза – как докато траят всички ограничения и външно наложени неудобства можеш да се посветиш на смислени неща (като репетиции, писане и издаване на книги, организиране на собствения документален архив) в много по-голяма степен и с много по-голяма концентрация, отколкото в цивилни времена. Преди това обаче – разказ за приключенията на „Хиджиката“ на „Метеор“ на японска земя и за това какво следва…
Следва продължение, както навярно сте усетили от финала на разговора ни, защото „Връзката между идеята за бъдеще и „ отпред“ е културно детерминирана. В ред езици думата за бъдеще не е обвързана с пред-стоене; утре не е свързано с пред-стоящо, а със зад-стоящо. Времето ни изненадва в гръб. Като убиец на ъгъла или любов“… Откъде е цитатът (ако вече не сте пред-угадили),… ще разберете при следващата ни среща в ефир с автора на тези думи.
На снимката (правена в началото на декември), на която виждате Ани Васева и Боян Манчев с японския философ проф. Ясуо Кобаяши, домакин и инициатор на гостуването на „Метеор“ в Токио, маските далеч в ляво не са черно пророчество или зрителна измама, а ежедневие и културен модел в някои части на света, както добре знаем.
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..
16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..
Когато предишния път бях на остров Мавриций надлежно се сбогувах с него завинаги, защото смятах, че едва ли ще се върна в този отрязък от рая. Но..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
В навечерието на освобождаването на поредните трима израелски заложници, според споразумението между Израел и Хамас, разговаряме в "Мрежата" с Димитър..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg