Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На Велика събота – „Пасион по Евангелието на Матей“ от Й. С. Бах

на 18 април 2020 г., от 20 часа

Казват, че музиката на великия Йохан Себастиан Бах е истинско чистилище на душата и извисение до Божественото. Затова в предстоянието на Светлото Христово Възкресение ще ви предложим да чуете неговият „Матеус пасион“. Бах е написал два пасиона по Евангелието на Матей – първия, предполага се, композира във Ваймар, но партитурата му е изгубена. Вторият, който ще чуете, е създаден в Лайпциг, където до края на живота си той работи като кантор в църквата „Св. Тома“. В задълженията му влиза и отговорността за църковната музика в този храм. Там е и първото изпълнение на „Матеус пасион“ през 1727 г. – на 11 април 1727 г.

Текстът на пасиона е съставен с помощта немския поет и либретист Кристиан Фридрих Хенричи, известен с псевдонима Пикандер. Историята за Иисусовите страдания е изложена в партията на Евангелиста – изцяло са използвани 26 и 27 глава от писанието на Матей. За текстовете на някои от ариите композиторът накарал Пикандер да използва стихове на ваймарския си либретист Саломо Франк, включва и строфи от стихотворението на Бернард Брокес „Дъщерята на Цион“.

Драматичният план на пасиона е едновременно много въздействащ и прост. В изразителния разказ на Евангелиста се включват със свои реплики и главните действащи лица в повествованието – Иисус, неговите ученици Юда и Петър, Първосвещеникът, Пилат, народът, разбойниците на кръста. Пасионът започва изключително интересно с двойния хор, който внася елемент на ретроспекция – тълпата е около Сина Божи, когото водят към хълма Голгота. След това сюжетната нишка се връща с поредица от големи сцени към предшестващите събития: приготовлението на Тайната вечеря, предателството на Юда, молитвата в Гетсиманската градина, залавянето на Иисус, застъпничеството на Петър и неговото трикратно отречение, съда на Пилат и смъртното наказание над Сина Божи. Бичуването на Иисус, издевателството на тълпата, шествието към Голгота, разпъването на кръста и смъртта на Христос, пасионът завършва с неговото погребение. Но това повествование се прекъсва в драматичните моменти и сцената, която току-що се е разиграла, става предмет на благочестив размисъл във формата на ария. Чувствата на съзерцаващите вярващи се изразяват в хорални строфи, които Бах сам подбира.

Избрахме да чуете „Матуес пасион“ с един уникален исторически запис на диригента Николаус Харнонкур от 1970 г. 

Наричан „папата“ на движението за автентична интерпретация на старинната музика. Това е първият му запис на Баховото творение на черни плочи за фирмата „Телефункен“, която сключва с него ексклузивен договор. С този запис 39-годишният (тогава!) диригент ни връща към първото изпълнение на „Матеус пасион“ в Лайпциг, то е изцяло с момчешко-мъжки солистичен и хоров състав. Така прави и Харнонкурт. В записа участва Момчешкият хор от Регенсбург, мъже-певци от Хора на Кингс колидж в Кембридж с диригент Дейвид Уилкокс. Сред солистите са: двама останали анонимни певци-сопранисти от хора на Виенските момчета, както и известните днес контратенори Джеймз Бауман, Пол Есуд и Том Сътклайф, тенорът Найджъл Роджърс, басите Макс ван Егмонд и Михаел Шопер. Партията на Евангелиста изпълнява Курт Екуилуц (тенор), партията на Иисус – Карл Ридербуш (бас).

С прочита си Харнонкурт се е опитал да се доближи до някогашната оригинална Бахова интерпретация. „Музиката на всеки период най-добре и най-убедително може да бъде възродена за нов живот с ресурсите на времето, в което е създаден“ – изповядва своето верую големият диригент. Инструментите, на които свири ансамбълът за старинна музика Concentus Musicus – Виена (създаден от Харнонкурт през 1953 година), са копия на барокови цигулки, виоли, виола да гамба, флейти, фаготи и обои, съществували в епохата на Бах. А записът е направен в зала на историческото казино Цьогерниц във Виена, построено в началото на 19-и век. Акустиката е близка с естествената реверберация в църквата „Св. Тома“, където е изпълняван „Матеус пасион“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Напусна ни внезапно маестро Драгомир Йосифов

Внезапно на 58 години ни напусна Драгомир Йосифов – композитор, музиколог и диригент на Хора на Опера Пловдив. Драгомир Йосифов е роден през 1966 г. във Варна. Завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов...

публикувано на 31.10.24 в 15:09

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 ноември 2024 г.

1 ноември Свири Оркестърът на Румънското национално радио с диригент Румън Гамба. 3.00 часа – Йон Думитреску (1913-1996), Симфоничен прелюд. 3.11 часа – Пьотр Илич Чайковски (1840-1893), Концерт за цигулка в Ре мажор, оп. 35. Солист: Александру Томеску (цигулка). 3.48 часа – Николо Паганини (1782-1840), Каприз № 24 в ла минор. Изпълнява Александру..

публикувано на 31.10.24 в 10:25

Как дигиталната музика промени музикалния бизнес?

В рубриката "Разговорът" на предаването "Нашият ден" говорим за музикалното мениджърство и клубния живот в различните краища на Европа. Събеседник е Светослав Нунев – организатор на събития и концерти на български изпълнители в световната музикална столица Лондон, с дългогодишен опит като композитор и диджей. Той сподели своите наблюдения и..

публикувано на 30.10.24 в 11:36
Плакат -

Британските психеделик рок класици The Telescopes за първи път в България

Легендарната британска нойз/спейс/дрийм поп/психеделик рок формация The Telescopes , оглавявана от Стивън Лори, пристига у нас за концерт на 5 ноември в зала "Сингълс" а НДК по покана на "Аларма Пънк Джаз" на БНР. С музиката от съвсем новия си албум Halo Moon , издаден миналия месец от Tapete Records . По-рано тази година пък Fuzz..

публикувано на 28.10.24 в 21:49
Митко Щерев

Митко Щерев се прощава с публиката: Последен концерт и поглед назад

Наскоро българската музикална сцена бе изправена пред новината, че обичаният композитор Митко Щерев ще се оттегли от сценичните си изяви. Окончателното сбогуване ще се състои на 28 октомври в зала 1 на НДК, по време на заключителния концерт "Обич и песен ". По думите на Щерев, неговото реално оттегляне от сцената е настъпило още през..

публикувано на 28.10.24 в 12:08