С „Годината на осемте химии“ на Петя Накова българският читател се докосна до вътрешните преживявания на болните от рак на гърдата жени. Болестта отново стана предмет на публичното внимание, вече не само като присъда, от която трябва да се страхуваме, но и като състояние с което може да се живее, което може да бъде преборено и което нанася своите душевни травми върху болния и върху обществото.
Година по-късно със спектакъла, вдъхновен от книгата "Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта", Василена Радева („Nordost“, „Синята брада – Брак без приказка“) дава плът и глас на тези травми. Режисьорката и актрисите Елена Димитрова, Юлиана Сайска, Невена Калудова и Богдана Котарева работят по методите на дивайзинг театъра с многогласния документален текст на Петя Накова, за да създадат 4 сценични миниатюри.
„Тяло, хвърлено под ъгъл към хоризонта“ изследва травматичния сблъсък на човек с болестта и смъртта, а покрай тях и с живота от женската гледна точка, без да затваря пътя към възможното надмогване. Героините в представлението не остават заключени в ситуацията на оцеляващия, те отказват да са само и единствено в ролята на болни, вкопчват се здраво в идентичността си отвъд болестта и точно така успяват да я погледнат отгоре и да я надмогнат.
Във „Време и половина“ Василена Радева и четирите актриси говорят за дивайзинг театъра като метод, за нуждата да се наруши табуто и за собствените си преживявания в кожата на една от осем жени.
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя най-доброто от чешкия театър и някои от най-значимите заглавия от международната сцена в различни форми и жанрове – драматичен, куклен и уличен театър, както и танц и мюзикъл. Театроведът..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски имена с престижни награди, освен, че представят представления за широката публика, дават поле за дискусия със зрителите и създават и уоркшопи за професионалната танцова общност у нас. Сред предстоящите..
Ден на Института за литература при БАН с акцент върху научната периодика се състоя на 21 ноември. Научната периодика на Института включва списания и поредици, като издателският център "Боян Пенев" има важна роля. Научните издания на Института за литература към БАН, някои от които съществуват от много години, са четири – сп. "Литературна..
"Рисунка. Майстори" – така е наречен проектът на СБХ с куратор Явора Петрова. Тя кани 22-ма художници - майстори да участват със свои работи: "Поканих автори с биография в рисунката. Автори, които се изразяват чрез рисуването, които не обясняват своите мисли, а търсят образите за тях. Художници с уникален почерк, майстори в това, което правят във..
Краят на авторството, краят на кориците? Или вечно неизтребимите спори на живота ще си намерят нова почва някъде отвъд? Въпроси, които поставя книгата "Панспермия. Халюцинация за роман" от Полина Видас. Тяе магистър по литературна теория от Софийския университет и по психодрама към НБУ, психоаналитик и групов аналитик към Българско общество по..
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg