„Галантните Индии“ е опера в четири явления и пролог от Жан-Филип Рамо по либрето на Луи Фюзлие.
Световната премиера: 28.08.1735 г. в Парижката кралска музикална академия.
Действащи лица и изпълнители:
Пролог – В градината на Хеба
• Хеба – богиня на младостта, сопран
• Белон – бог на войната, сопран
• Купидон – баритон
Първо явление – Щедрият турчин
• Емили – робиня, сопран
• Валер – роб, контратенор
• Осман паша – баритон
Второ явление – Инките на Перу
• Фани – индианка, сопран
• Дон Карлос – испанец, контратенор
• Юаскар индианец, бас
Трето явление – Цветята
• Фатима – сопран
• Заира – сопран
• Такма – принц, контратенор
• Али – негов фаворит, баритон
Четвърто явление – Диваците
• Зима – индианка, сопран
• Адарио – индианец, тенор
• Дамон – французин, контратенор
• Дон Алвар, испанец, бас
Пролог
Хеба, богинята на младостта, подтиква млади французи, италианци, испанци и поляци да се насладят на любовните удоволствия (ария – Vous, qui d'Hébé suivez les lois). Белон, богът на войната, напътства младежите и ги примамва с героични битки (ария – La Gloire vous appelle). Хеба вика за подкрепа Купидон, който да подпомогне усилията ѝ.
Първо явление – „Щедрият турчин“
Първата част се развива в Турция, на брега на морето. Емили е млада християнка, заловена от пирати и превърната в робиня на Осман паша, който се е влюбил в нея (ария – Il faut que l'amour s'evole). Но Емили го отблъсква (ария – Vaste empire des mers). Сърцето ѝ принадлежи на Валер, нейния любим, който я издирва, откакто са разделени. Тя е в градината на пашата, край брега, когато силна буря изхвърля един кораб с екипажа му. Моряците също са заловени и дадени в робство. Сред тях е и Валер, който среща своята Емили. Радостта от срещата им е помрачена от трагичната ситуация. Идва пашата и обратно на всички предположение връща на Валер любимата му и им дарява свободата. Той е разпознал в лицето на Валер този, който преди време го е освободил от робство. Двамата си спомнят за миналото и хвалят добродетелите си. Първото действие завършва с танци.
Второ явление – „Инките на Перу“
Втората част ни отвежда при инките в Перу, където великият жрец на Слънцето Юаскартайно обича принцеса Фани. Но тя е влюбена в испанския офицер Дон Карлос (ария – Viens, Hymen). Тя се притеснява за него и го моли да си тръгне, защото народът ѝ се събира за големия празник на Слънцето. Идва Юаскар, който се опитва да убеди Фани, че боговете са наредили тя да стане негова съпруга. Тя не му вярва и той дава воля на яростта и ревността си, но разговорът им трябва да прекъсне заради приготовленията за празника. Празникът на слънцето е кулминацията в цялата сцена. Първото явяване е носталгичен разказ за отминалите славни времена, което прелива във възторжена благодарност към разпръскващата благодат звезда. Третата ария е молитва към Слънцето да приеме конкуренцията на любовта, която доминира в заниманията на поклонниците. Сцените са изпълнени с много танци до момента, когато не се пробужда един вулкан, който хвърля в ужас събралите се хора. Фани е уплашена и за момент съжалява, че не е послушала жреца, но тогава се явява Дон Карлос, който разкрива, че Юаскар е предизвикал изригването, като е накарал приближените да хвърлят в кратера скали. Финалният терцет представя радостта на Фани и Карлос и отчаянието на Юаскар. Финалът е напомняне, че не трябва да се спекулира с могъществото на боговете.
Трето явление – „Цветята“
Принц Такма е влюбен в Заира – робиня на неговия фаворит Али. Такма пристига в палата на Али, преоблечен като търговка. Така ще може да пренощува в харема и ще може да разбере какви са чувствата на Заира към него. Пристига Заира, която оплаква нещастната си любов (Amour, Amour, quand du destin j'éprouve la rigueur). Такма ѝ съчувства и иска да разбере името на своя противник. Но идва и Фатима, преоблечена като полски роб. Такма решава, че това е тайният любовник на Заира. Побеснелият принц сваля дегизировката си, разкрива кой е и иска обяснение, но тогава и Фатима показва истинската си същност. Така се разкрива, че Заира е влюбена в Такма, а Фатима – в Али. Двете двойки празнуват щастливата развръзка (квартет – Tendre amour). На финала персите честват Празника на цветята.
Четвърто явление – „Диваците“
Действието се развива в гора някъде в Америките, след като индианците са изгубили битка с фанко-испанските войски, предвождани от французина Дамон и испанеца Дон Алвар. Действието започва с монолог на Адарио, предводител на индианците, който се радва на настъпилия мир, но се притеснява, че не може да спечели сърцето на Зима, дъщерята на индиански вожд, покровителстван от европейците (ария – Rivaux des mes exploits, rivaux des mes amours). Адарио се скрива, за да проследи враговете си. Алвар и Дамон ухажват Зима. Испанецът ѝ обещава вярност, а французинът възхвалява любовното непостоянство. Зима отхвърля и двамата военни и се врича на Адарио, който до този момент е бил скрит (ария – Sur nos bords l'amour vole). Отново на финала има танци, с които се утвърждава мирът между индианците и завоевателите, и е като празник за обединението на Зима и Адарио.
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Месецът, посветен на мъжкото здраве, бе анализиран от акад. Чавдар Славов. В мотото на здравната среща в ефир използвахме популярното име на кампанията,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg